نمایشگاه و اینستاگرام و جوان اول سینما

نمایشگاه و اینستاگرام و جوان اول سینما


این هفته از آن هفته‌ها بود. نه به ترافیك سوژه در روزهای اول و مطالبی كه اجبارا باید از صفحه بیرون می‌ماندند تا مطالب سوختنی، بیات شوند و نه به این روزهای آخر كه باید با ذره‌بین بیفتیم به جان حوزه‌های خبری و مو را از ماست بكشیم بیرون و ببینیم اوضاع و احوال از چه خبر است. خب اجازه بدهید از همین ترافیك سوژه شروع كنیم. بچه‌های سینما چند روزی است كه می‌خواستند بروند سراغ یك سوژه دیده نشده كه خیلی هم توی رسانه‌های دیگر به آن پرداخت نشده. قصه از این قرار است كه علی رستگار خبرنگار كاردرست صفحه سینمایی جام‌جم خبردار شد كه امیر صادقیان جوان اول سینما در دهه 70 در سكوت و بی‌خبری رسانه‌ها فوت كرده است.
خب اگر مثل رستگار و یكی دو نفر دیگر از بچه‌های فرهنگی، خوره سینما باشید و آرشیوباز و اردوگاه سینماییون را نفر به نفر بشناسید، احتمالا شست‌تان خبر دار شده كه از چه كسی صحبت می‌كنیم. بازیگر فیلم‌هایی مثل «برخورد» و «افعی» كه در زمان خودشان، آثار تماشاگرپسندی هم بودند. همین شد كه استاد رستگار رفت دنبال این‌كه چرا این اتفاق برای بعضی از ستاره‌های جوان سینما می‌افتد و چونان شهاب ظاهر شده و دوباره مثل همان شهاب هم از انظار دور می‌افتند. گزارش خواندنی رستگار را در این زمینه در صفحه 11 بخوانید. او رفته سراغ یكی دو نفر از سینمایی‌هایی كه در دهه 70 با صادقیان همكار بوده‌اند. جالب این‌كه بعضی از اینها اصلا خبر نداشتند كه صادقیان فوت كرده و حالا دیگر روی كره خاكی نیست.
و اما بعد... صفحه 10 هم یه گزارش مبسوط و خواندنی داریم كه بی ربط با سرپنجه شدن اخیر اینستاگرام با ایرانی‌ها نیست. احتمالا به دلیل ولو بودن در شبكه‌های اجتماعی در جریان هستند كه شبكه اجتماعی اینستاگرام صفحه منتسب به بعضی از مسؤولان سپاه پاسداران را به دلیل اقدام اخیر دونالد ترامپ از دسترس خارج كرده. دوشنبه عصر كه این اتفاق افتاد و هنوز فضای رسانه‌ای در گیر و دارِ علت این كار بودند و خود اینستاگرام هم هنوز اعلام موضع نكرده بود، گرافیست‌های دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌ا... خامنه‌ای در واكنش به این اقدام طرحی منتشر كردند كه خیلی هم دست به دست شد. حالا ما در صفحه 10 این طرح را زیر ذره‌بین نشانه‌شناسانه قرار داده‌ایم تا از آن رمزگشایی كنیم. عملی كه به نتایج جالب‌انگیزناكی هم ختم شده‌است.
مگر می‌شود از فرهنگ صحبت كرد و حرفی از كتاب نباشد؟ روز گذشته نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران برگزار شد و مسؤولان آن رو در روی خبرنگاران نشستند و حسابی از نمایشگاه كتاب امسال گفته‌اند و حضرات خبرنگار هم سؤالات‌شان را پرسیده‌اند.