نسخه Pdf

فامیل بازی

فامیل بازی

دختری ۱۵ساله ازآبادان پیامک زده‌اند «سلام ووقت بخیر به جناب عقل کل. برای من مسأله مهمی پیش اومده که ذهنم رو درگیر کرده. به نظرتون ما تا چقدر و چه حدی باید هوای‌فامیلامون روداشته باشیم؟ آخه پدرومادرم خیلی درموردش بهم گیر میدن.»

میزان اهمیت‌فامیل بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما در رابطه با حد و حدود داشتن هوای‌فامیل، آشنایان و خویشان نکته‌های زیادی گفته‌اند. اما چیزی که مهم‌تر است و در سال‌های اخیر بیشتر مشاهده شده، سه نکته زیر است:
۱. هوای‌فامیل را همان قدر داشته باشید که هوای خود را دارید. مثلا تا جایی که ممکن است، آنها را هرجا که می‌روید با خود ببرید. به هر حال خیلی مهم است که شما درهرمسأله‌ای یک‌فامیل درآستین خود داشته باشید وبتوانید از آنها استفاده کنید. کمی به بزرگان ما نگاه کنید و از آنها الگو بگیرید. هرکس که به جایی وپست ومقامی رسیده با اتوبوس تمام‌فامیل‌های خود را با خود برده است که خدای ناکرده بی‌فامیل نماند. حتی مواردی داشتیم که درسفر‌های کاری خود‌فامیل‌های غیرهمکار خود را برده‌اند تا دلتنگ آنها نشوند.

مادری از بندر عباس به ما‌ایمیل‌زده است «آاقای عقل کل سلام. اینجانب نوجوانی در منزل دارم که به شدت با‌فامیل مشکل دارد. از الان گفته که شب یلدا خانه مادربزرگش نمی‌آید. به نظر ما برای آشتی بیشتر او با خانواده چه کاری انجام دهم؟»
راه‌های زیادی برای آشتی دادن نوجوانان با خانواده وجود دارد. اهم آنها را به شما می‌گویم:

1- به قید قرعه به افراد حاضر در خانه مادربزرگ یک دستگاه PS5 هدیه دهید.

2- به اصل خود بازگردید و با استفاده از روش‌های کهن او را به اجبار به خانه مادر بزرگ ببرید. آن روش کهن را در دست خود داشته باشید تا اگر خدای  ناکرده نوجوان شما لب و لوچه‌اش تو هم رفت و یا بد اخلاقی کرد با یادآوری آن ابزار لبخند و شادی را به نوجوان خود بازگردانید.

3- اجازه بدهید نوجوان شما خودش انتخاب کند که به مهمانی مادربزرگش بیاید یا نه و البته به او بگویید که عواقب این کار از جمله شام نداشتن و... با خود اوست. در مورد اهمیت صله‌رحم و میزانی که مادربزرگش او را دوست دارد سخنرانی نکنید و علت اصلی عدم تمایل حضور نوجوانتان در خانه‌فامیل را پیدا کنید. شاید مسأله جدی‌تر از دوست نداشتن‌فامیل باشد.

عقل کل
ضمیمه کلیک
تیتر خبرها