نسخه Pdf

دانستنی حقوقی

دانستنی حقوقی

می‌خواهم ملکی‌رابفروشم اما می‌ترسم چک‌خریدار پاس‌نشه، برای محکم‌کاری چکار کنم؟

اول ازهمه شرط کنید در صورتیکه هریک ازچک‌های خریدار درموعد مقرر پاس نشد یا گواهی عدم پرداخت صادر شد فروشنده حق فسخ دارد و خریدار باید ۲۰درصد ثمن‌ را به عنوان وجه التزام به فروشنده پرداخت نماید و همچنین شرط کنید تا زمانی که تمام مبلغ معامله تسویه نشده است، خریدار حق فروش موضوع معامله به شخص دیگری را ندارد.

آیا زن یا شوهر حق قصاص قاتل همسرخود را دارد؟ 
علیرغم باورعموم، همسر مقتول حقی درقصاص کردن یا نکردن قاتل ندارد. به استناد ماده351 قانون مجازات اسلامی «ولی دم، همان ورثه مقتول است به جز زوج یا زوجه او که حق قصاص ندارد.» البته، اگر حق قصاص به هرعلت، تبدیل به دیه شود یا به مال یا حقی مصالحه شود، همسر مقتول از آن ارث می‌برد.

آیا خلع ید از ملک قولنامه‌ای امکان پذیر است؟
 طبق ‫رای وحدت رویه شماره ۶۷۲  خلع ید از اموال غیر‌منقول، فرع بر مالكیت است و طرح دعوی خلع ید از زمین قبل از احراز و اثبات مالكیت قابل استماع نیست.از این رو خریدار ابتدا باید برای اثبات مالکیت و الزام به تنظیم سند رسمی ملک اقدام نماید، سپس در مرحله بعد دعوی خلع ید را اقامه و برای رفع تصرف متصرف اقدام کند.

زن چه میزان از همسرش ارث می برد؟
از آنجا که طبق قانون اگر شوهر به جز زن وارث دیگری نداشته باشد، زن یک چهارم اموال را به ارث می برد و بقیه اموال در حکم اموال بدون وارث به نفع دولت ضبط خواهد شد، شوهر می‌تواند در زمان حیات اموال خود را به همسر انتقال دهد.
ضمیمه کلیک