نسخه Pdf

دانش بومی در مزرعه دانه‌های روغنی

دانش بومی در مزرعه دانه‌های روغنی

صنعت کشاورزی همواره از مهم‌ترین بخش‌های هر کشور است و امنیت غذایی به‌طور مستقیم وابسته به این بخش است. بسیاری از محصولات زراعی به‌طور ذاتی صرفا متعلق به نقاط خاصی ازدنیا هستند و باقی کشورها برای مصرف آنها باید بذر آن محصولات را وارد کنند.

همچنین بسیاری از موسسات و شرکت‌های مرتبط با کشاورزی سعی می‌کنند تا با ایجاد تغییراتی در بذر برخی گیاهان آنها را با آب‌وهوای یک منطقه سازگارتر و قابل کشت کنند. کلزا ازجمله گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵درصد پروتئین است. روغن کلزا به‌دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع همانند زیتون از باکیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی است. شرکت دانش‌بنیان «تحقیق و توسعه ایده‌پردازان کشاورزی و منابع طبیعی ۵۰۸۱ حوزه هیرمند» در سال ۱۳۹۵ با هدف تولید بذر گیاهان زراعی و دارویی در استان سیستان‌وبلوچستان تاسیس شد و در سال ۱۳۹۷ با ایده پیدایش گیاه روغنی کلزا رقم دلگان به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان معرفی شد.
 حسین اکبری‌مقدم، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره این شرکت به پیشران توضیح می‌دهد: «پژوهش روی بذر مادری و گواهی‌شده گیاه روغنی کلزا رقم دلگان برای کشت در مناطق خشک، معتدل، گرم و مرطوب شمال کشور در راستای برنامه‌های توسعه گیاهان روغنی وزارت جهادکشاورزی است.» وی می‌افزاید: «با وجود نوپا بودن شرکت و چالش‌های واردات بذر کلزا در کشور، با کمک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به فعالیت پژوهشی و تولید بذر ادامه می‌دهیم.» کلزای رقم دلگان از ارقام آزاد گرده‌افشان دانه‌های روغنی است و عملکردش با ارقام هیبریدی وارداتی رقابت می‌کند. آقای اکبری‌مقدم می‌افزاید: «بذور تولیدی این شرکت در سطح لاین‌های پایه و مادری است و بنابراین قیمت بذر تولیدی این رقم نصف قیمت بذور وارداتی به کشور است.» تولید چنین بذری می‌تواند گام‌ موثری در تولید دیگر دانه‌های روغنی در کشور باشد. حسین اکبری‌مقدم تصریح می‌کند: «کلزای رقم دلگان با ویژگی‌های خوب زراعی می‌تواند در تامین بخشی از روغن مورد نیاز کشور که درحال‌حاضر بیش از ۹۰درصد با واردات تامین می‌شود، نقش عمده‌ای داشته باشد.»