از نمایشگاه چه خبر؟

از نمایشگاه چه خبر؟


 قادر آشنا، قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران پیش از ظهر  جمعه ۱۳ اردیبهشت در نشست خبری كه در محل نمایشگاه كتاب برگزار شد، با اشاره به این‌كه گستردگی نمایشگاه كتاب تهران باعث شده این رویداد نقاط قوت و ضعف زیادی داشته باشد و با اذعان به این‌كه این رویداد نسبت به دوره‌های قبلی بهتر برگزار شد، گفت: امسال فضای خوبی را در برگزاری نمایشگاه شاهد بودیم به طوری كه ۳۶۰ برنامه متنوع فرهنگی در نمایشگاه انجام شد.
در حوزه بین‌المللی نیز اتفاقات ارزنده‌ای رخ داد از جمله این‌كه با دو كشور عراق و یونان تفاهم نامه تبادل غرفه رایگان برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی كتاب امضا كردیم و با مسؤولان نمایشگاه كتاب فرانكفورت نیز با حضور رایزن فرهنگی آلمان در ایران درباره تسهیل شرایط صدور ویزا و حضور ناشران ایرانی در این رویداد مذاكره و قول همكاری خوب در این زمینه به ما داده شد.
به گزارش مهر، آشنا افزود: همچنین سیاست‌های حضور ایران در عرصه نشر بین‌الملل از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همزمان با حضور
رهبر انقلاب در نمایشگاه كتاب به ایشان توضیح داده شد. بر این مبنا ما سه رویكرد در حوزه بین‌الملل در دستور كار خواهیم داشت كه شامل توجه به حوزه تمدنی و كشورهای اطراف خودمان است و حتی سعی خواهیم كرد در نمایشگاه‌های كتاب استانی نیز باب حضور آنها را باز كنیم. مسأله بعدی توجه به كشورهای حوزه مقاومت و ترویج ادبیات پایداری است كه سرلوحه فعالیت‌های بین‌المللی ما قرار خواهد گرفت و مسأله سوم توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در حضورهای بین‌المللی ما در نمایشگاه‌های مختلف است.
وی همچنین از امضای ۱۲۰ قرارداد مبادله كپی رایت كتاب در نمایشگاه تهران خبر داد كه به گفته وی یكصد مورد از این قراردادها میان ناشران ایرانی و چینی به امضا رسیده و باقی با سایر كشورهاست.
قائم‌مقام نمایشگاه كتاب همچنین با اشاره به گزارش‌های موجود از میزان فروش كتاب در نمایشگاه عنوان كرد: تا روز گذشته ما ۳۷ درصد افزایش خرید كتاب نسبت به سال قبل را
داشته‌ایم و از منظر تراكنش‌های بانكی نیز ۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم تا روز گذشته بنا بر اعلام بانك عامل ۹۹ میلیارد تومان تبادل مالی بانكی برای خرید كتاب در نمایشگاه به ثبت رسیده است.
آشنا در پاسخ به سؤالی درباره میزان هزینه كرد درباره مهمان ویژه در این دوره از نمایشگاه گفت: برای حضور چینی‌ها در تهران ما هیچ هزینه‌ای پرداخت نكردیم منتها به دلیل وجود قوانین داخلی در چین كه براساس آن مدیران بیشتر از پنج روز نمی‌توانند مأموریت‌های خارج از كشور داشته باشند، هیات چینی به تناوب و در سه بخش به نمایشگاه آمدند.