بدبیاری‌های آلنی

بی‌مهری سینما و ادبیات به كسی كه برایش سر و دست می‌شكستند

بدبیاری‌های آلنی

خیلی از آن روزها نمی‌گذرد كه وودی آلن به عنوان یك كمدین اسطوره‌ای در هالیوود ستایش می‌شد و آثار مكتوبش هم طرفداران زیادی داشت. هر چند هنوز هم آثارش طرفداران زیادی داشته باشد، اما آلن پا به سن گذاشته دیگر محبوبیت گذشته را ندارد. درباره بدبیاری‌های وودی آلن برای چاپ كتابش در ایسنا مطلبی منتشر شده كه برگرفته از
 نیویورك تایمز است و از بی‌میلی ناشران برای چاپ آثار آلن حكایت دارد. گویا این سینماگر از سال گذشته تاكنون با چندین ناشر برای انتشار كتاب جدید خاطرات خود مذاكره كرده، اما هیچ‌یك حاضر به چنین كاری نشده‌اند. تمام این بدبیاری‌ها از زمانی شروع شد كه اتهامات غیراخلاقی علیه
 وودی آلن، جایگاه او را به عنوان یكی از مهم‌ترین سینماگران معاصر جهان به شدت تنزل داد و بسیاری از بازیگران اعلام كردند دیگر در فیلم‌های او بازی نخواهند كرد، اما ظاهرا روز‌های تیره آلن محدود به سینما نیست و حالا صنعت نشر نیز تمایلی به همكاری با او ندارد. بر‌اساس این گزارش، مدیران چند انتشارات اعلام كرده‌اند آلن از سال گذشته برای چاپ كتاب جدیدش با آنها ارتباط داشته، اما آنها هیچ پیشنهادی ارائه نكرده‌اند، چرا كه در حال حاضر تبلیغات منفی پیرامون شخصیت وودی آلن وجود دارد. بسیاری از ناشران حتی از خواندن متن این كتاب خاطرات خودداری كرده و همكاری با وی را در مقطع كنونی زهرآگین توصیف كرده‌اند، چرا كه ریسك تجاری انتشار كتاب خاطرات او بسیار بالاست. در سال ۱۹۹۲، دیلان فارو، دخترخوانده وودی آلن، او را به آزار و اذیت جنسی متهم كرد و گرچه تحقیقات مدركی برای اثبات گناه آلن پیدا نكرد، اما وی نزدیك به سه دهه است كه با این اتهامات رو‌به‌روست.
دیلان فارو سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ و در یك مصاحبه تلویزیونی در سال ۲۰۱۸ اتهامات علیه آلن را تكرار كرد و به همین دلیل اقتباس نمایشی از یكی از آثار وی در برادوی لغو شد. بازیگرانی چون گرتا گرویگ، الن پیج، مایكل كین، كالین فرث و چند نفر دیگر از همكاری با وودی آلن ابراز پشیمانی كردند.
وودی آلن درباره این ادعاها گفته كه بیش از ۲۵ سال پیش این ادعاها مطرح شد، پرونده به طور كامل توسط كلینیك سوءاستفاده از كودكان در بیمارستان ییل نیو و سازمان رفاه كودكان نیویورك مورد بررسی قرار گرفت. آنها چند ماه روی این قضیه كار كردند و مستقلا نتیجه گرفتند هیچ تعرضی در كار نبوده است. در عوض، آنها متوجه شدند كه احتمالا یك كودك آسیب‌پذیر از سوی مادر عصبانی‌اش كه درگیر طلاقی پرتنش بوده، راهنمایی شده تا این داستان را سرهم كند.