گلستان یا گورستان حیات وحش

گلستان یا گورستان حیات وحش

رئیس گروه بیماری‌های دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با رد ادعای سیاه‌زخم به عنوان عامل مرگ و میر حیات‌وحش پارك گلستان گفت:  محیط‌زیست با اطلاع از وقوع تلفات بلافاصله در محل حاضر و اقدام به نمونه‌برداری كرد كه نمونه‌ها در اختیار دانشكده دامپزشكی دانشگاه تهران و موسسه رازی قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، در نوروز امسال لاشه حدود 160 راس قوچ و میش پارك ملی گلستان پیدا شد. ابتدا سرمازدگی به عنوان دلیل احتمالی تلفات این تعداد از حیات وحش مطرح شد، اما پس از آن سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام كرد كه به منظور تشخیص علت دقیق مرگ و میرها، آزمایشات سم‌شناسی و میكروبیولوژی در حال انجام است. اخیرا ‌سیاه‌زخم به عنوان عامل تلفات از سوی اسماعیل كهرم، كارشناس و فعال محیط‌زیست مطرح شده است.
سیامك مسعودی، رئیس گروه بیماری‌های حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره علت مرگ و میر حیات‌وحش در پارك ملی گلستان گفت: مهم‌ترین ركن برای نتیجه‌گیری جهت تعیین علت هر نوع بیماری یا مرگ و میر -چه در انسان و چه در حیوانات- علاوه بر یافته‌های بالینی و كالبدگشایی، آزمایش‌های تشخیصی است.
وی افزود: یكی از معضلات و مشكلاتی كه با آن روبه‌رو هستیم كه موجب تشویش افكار عمومی می‌شود، اظهار نظرهای غیر‌تخصصی در حوزه غیر‌مرتبط با سابقه علمی و تخصصی است. ضمن تمام احترامی كه برای همه عزیزان قائل هستیم، باید اذعان كنم كه در مورد تلفات اخیر در پارك ملی گلستان مرجع آزمایشات و رسیدگی، سازمان دامپزشكی كشور است كه امكانات و آزمایشگاه‌های مجهزی دارد.