نسخه Pdf

خواص درمانی گیاه بابا‌آدم  یا فیل‌گوش

خواص درمانی گیاه بابا‌آدم یا فیل‌گوش

گیاه بابا‌آدم که نام‌های دیگر آن فیل‌گوش و آراقیطون است، یکی از گیاهان دارویی محبوب و مفید در دنیای طب سنتی است که از قدیمی‌ترین زمان‌ها به‌عنوان یک روش درمانی برای بیماری‌های مختلف به کار می‌رفته است. از خواص این گیاه می‌توان به کاهش التهاب‌های بدن، تقویت سیستم ایمنی، درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی، کاهش درد و التهاب مفاصل، تسکین سردردها و کمک به هضم غذا اشاره کرد.

علاوه بر این، بررسی‌های علمی نشان داده که استفاده از این گیاه می‌تواند در بهبود علائم بیماری‌های قلبی، کبدی و کلیوی، اضطراب و افسردگی، بیماری‌های چشمی و حتی بهبود سلامت پوست موثر باشد. به همین دلیل، این گیاه به‌عنوان یک درمان سنتی بسیار معروف است و در سال‌های اخیر، به‌دلیل خواص بیشترش، در دنیای پزشکی نیز توجه بسیاری به آن شده است. با توجه به این‌که بابا‌آدم گیاهی خودرو و در نواحی گوناگون کشورمان قابل دسترسی است، می‌توانید از خواص فوق‌العاده این گیاه برای بهبود و تقویت سلامت خود استفاده کنید. گیاه بابا‌آدم، به‌دلیل شکل منحصربه‌فرد برگ‌هایش و گل‌های زیبایی که دارد، یکی از گیاهان زینتی و محبوب در باغچه‌ها و فضای باز است. در شماره‌های قبلی چاردیواری این گیاه را در بخش گلخانه معرفی کرده‌ایم اما این بارمی‌خواهیم باخواص درمانی آن آشنا شویم. ازخواص بابا‌آدم این است که برای درمان سرگیجه ورماتیسم می‌توان از جوشانده برگ بابا‌آدم استفاده کرد. بهبود نقرس، تسکین درد سیاتیک، درمان چاقی، تسریع هضم غذا ودرمان التهاب از دیگر خواص بابا‌آدم است.

طبع گیاه بابا‌آدم
طبع گیاه بابا‌آدم گرم و خشک است و به‌عنوان یک گیاه گرمسیری شناخته می‌شود. این گیاه در آب‌و‌هوای گرم و خشک بهتر رشد می‌کند و در مناطقی با زمستان‌های سرد و برفی، به‌دلیل حساسیت برگ‌هایش به سرما، ممکن است آسیب ببیند. به همین دلیل، این گیاه بیشتر در نواحی جنوبی و گرمسیری کشور ما رشد می‌کند.از دیدگاه طب سنتی، برگ‌های گیاه بابا‌آدم خشک‌کننده، ضدتب و آنتی‌بیوتیک هستند و می‌توانند در درمان برخی بیماری‌ها مانند عفونت‌ها، آسم، بیماری‌های پوستی و سرماخوردگی مفید باشند. همچنین، مصرف این گیاه به‌عنوان دارویی برای بهبود عملکرد کلیه و جلوگیری از سنگ کلیه معروف است.

خواص بابا‌آدم
یکی دیگر از خواص بابا‌آدم برای سلامت پوست است. گیاه بابا‌آدم، خواص زیادی برای پوست دارد که می‌تواند بهبود وضعیت پوست را به‌دنبال داشته باشد. این گیاه می‌تواند به‌عنوان یک ضدالتهاب طبیعی برای پوست استفاده شود و به درمان برخی مشکلات پوستی مانند آکنه، خارش و قرمزی کمک کند. همچنین خواص ضدباکتریایی برگ‌های بابا‌آدم می‌تواند به کاهش التهاب و جلوگیری از تولید باکتری‌های مضر در پوست کمک کند. گیاه بابا‌آدم می‌تواند به بهبود سلامت مو و افزایش رشد آن کمک کند. این گیاه حاوی مواد مغذی مهمی است که به بهبود موهای شکننده و ضعیف کمک می‌کند. خاصیت بابا‌آدم برای مو به این صورت است که موجب تقویت فولیکول‌ها و درنتیجه افزایش سرعت رشد مو شده و از ریزش مو‌ جلوگیری می‌کند.عرق بابا‌آدم خواص فراوانی دارد. یکی از خواص عرق بابا‌آدم برطرف‌کردن التهاب مفاصل است. همچنین این عرق گیاهی می‌تواند موجب تسکین درد کمر شود. یکی دیگر از خواص عرق بابا‌آدم تقویت سیستم ایمنی است. عرق بابا‌آدم موجب درمان سرماخوردگی، بهبود ایدز، درمان التهاب، درمان ذات‌الریه و بهبود رماتیسم می‌شود. برای تصفیه خون و درمان چاقی نیز می‌توانید از عرق بابا‌آدم یا فیل‌گوش استفاده کنید. عرق بابا‌آدم خاصیت ضدپیری داشته و موجب شفافیت پوست شما می‌شود. ادرارآوری و افزایش تعریق از دیگر خواص عرق بابا‌آدم است که از این طریق به دفع آب از بدن کمک می‌کند. عرق بابا‌آدم موجب بهبود هضم غذا شده و دستگاه گوارش را سم‌زدایی می‌کند. درمان فشار خون بالا، رفع یبوست، درمان قند خون و کلسترول از دیگر خواص عرق بابا‌آدم هستند.

لیلا ونکی - خبرنگار چاردیواری