نسخه Pdf

تولید داروهای زیستی در اولین پالایشگاه پلاسمای خاورمیانه

تولید داروهای زیستی در اولین پالایشگاه پلاسمای خاورمیانه

داروهای زیستی مشتق از خون انسانی کاربردهای بسیار وسیعی دارند؛ از استفاده در حوادث و بلایای غیرمترقبه مانند جنگ، سیل، قحطی و بیماری‌های ناشناخته تا جنگ‌های زیستی و درمان بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن، این داروها نقش‌آفرینی گسترده‌ای دارند.

درکشور ما نیز با توجه به اهمیت این داروها، تامین آنها از دغدغه‌های سیستم درمان به‌شمار می‌رود. در طول سال‌های گذشته چندبار تلاش شد تا طی قراردادهای سنگین با شرکت‌های خارجی، انتقال دانش‌فنی تولید این داروها به کشور انجام شود اما هربار به‌دلیل وجود مشکلاتی مانند تحریم‌ها، این اتفاق عملی نشده است. این موارد انگیزه‌ای برای شرکت دانش‌بنیان مدوک زیست دارو بوده است تا به سمت تولید چنین داروهایی برود. بردیا فرزام‌فر،‌ مدیرعامل شرکت مدوک زیست دارو در گفت‌وگو با پیشران درباره این شرکت دانش‌بنیان توضیح می‌دهد: «این شرکت اولین و تنها پالایشگاه پلاسمای انسانی خاورمیانه است که به همت جمعی از متخصصان و محققان ایرانی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اقدام به بومی‌سازی فنی پالایش پلاسمای انسانی کرده‌است.» او در رابطه با معرفی محصولات این شرکت می‌افزاید: «شرکت ما از سال ۱۴۰۰ موفق به عرضه دو محصول حیاتی و استراتژیک مشتق از پلاسمای خون انسانی شده که ایمونوگلوبولین نرمال انسانی و آلبومین انسانی نام دارند.»
فرزام‌فر تصریح می‌کند: «داروی ایمونوگلوبولین نرمال انسانی در بیماری‌های نقض ایمنی و برای جلوگیری از عفونت در بیمارانی که پیوند مغز استخوان انجام داده‌اند،  استفاده می‌شود.داروی آلبومین انسانی نیز برای حفظ و نگهداری حجم خون در گردش در جایی که حجم خون کم باشد استفاده می‌شود.» تا قبل از موفقیت این شرکت در تولید چنین داروهایی، پلاسمای جمع‌آوری شده برای کشورهای دارای فناوری پیشرفته پالایش مثل آلمان و سوئیس ارسال می‌شد اما با بومی‌سازی دانش‌فنی تولید، ایران به جمع کشورهای دارای فناوری تخلیص پلاسمای خون انسانی ملحق شده است. فرزام‌فر در رابطه با روش تولید این محصولات توضیح می‌دهد: «روش تولیدی که ما بومی‌سازی کرده‌ایم در مقایسه با محصول خارجی بازده تولید بالاتری دارد و روش استخراج پروتئین‌ها مبتنی بر روش‌های جدید کروماتوگرافی به جای روش سنتی رسوب‌دهی است.»