حجاب،زیر سایه تناقض‌گویی دانشگاه آزاد

نگاهی به بخشنامه نمایشی دانشگاه آزاد در موضوع حجاب

حجاب،زیر سایه تناقض‌گویی دانشگاه آزاد

انگار اینجا همه‌چیز آزاد است؛ ‌حتی حجاب! به نظر می‌رسد دانشگاه آزاد فقط در حوزه توسعه کمّی به مولفه‌های علمی و ارتقای سطح علمی خود در حوزه ملی و بین‌المللی بی‌توجه نیست،‌ این دانشگاه مولفه‌های فرهنگی ـــ تربیتی را هم کنار گذاشته و نه در بین کارمندان و نه در میان دانشجویان هیچ‌گونه الزامی به رعایت قوانین جامعه اسلامی و حجاب وجود ندارد؛ ‌موضوعی که موجب شده بسیاری از خانواده‌ها وقتی فرزندشان در دانشگاه قبول می‌شود، نگران باشند!

چراکه تجربه نشان می‌دهد فضای فرهنگی ــ تربیتی دانشگاه آزاد به حال خود رها شده ومی‌تواند جوانانی را که به این محیط وارد می‌شوند با چالش‌های جدی فرهنگی ــ عقیدتی مواجه کند. در چنین شرایطی ابلاغ دستورالعمل در خصوص حجاب می‌تواند تناقضی عمیق میان فعل و عمل این دانشگاه را به تصویر بکشد. 

بخشنامه‌های نمایشی که هرچند باهدف فعال‌نمایی انتشار می‌یابد اماتناقض رفتار و عمل دانشگاه آزاد را بیشتر به چشم می‌آورد.فرقی نمی‌کند به کدام واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد وارد شوید؛ ‌علوم تحقیقات، ‌تهران‌شمال یا تهران‌مرکز. ‌با ورود به هر یک از واحدهای این دانشگاه انگار شما وارد کشوری دیگر شده‌اید! کشوری که در آن نه قانونی برای حجاب وجود دارد و نه لااقل ضوابطی برای پوشش دانشجویان و کارمندان!‌ آن هم در شرایطی که حتی کشورهای اروپایی هم برای پوشش دانشجویان و کارمندان‌شان ضوابطی قائلند و این‌گونه نیست که هر کس هر مدلی دلش خواست، وارد محیط آموزشی شود اما در دانشگاه آزاد مانتوهای جلوباز،‌ لباس‌های چسبان، مقنعه‌های افتاده سرشانه وناخن‌های کاشت‌‌شده وآرایش‌های تند وزننده، نه‌فقط از سوی دانشجویان که حتی از سوی کارمندان هم موضوعی عادی است! ‌حتی اگر برای ورود به این دانشگاه در ورودی خواهران و برداران از هم جدا باشند و شما ناگزیر شوید از پیش چشم حراست عبور کنید اما همین که داخل محیط دانشگاه شدید، دیگرهمه‌چیز آزاد‌است.در چنین شرایطی و در حالی که درواحدهای دانشگاه آزادکمترین التزامی به حجاب به‌عنوان واجبی شرعی و نص صریح قانون جمهوری اسلامی ایران وجود ندرد،این دانشگاه دستورالعملی رادرموضوع حجاب به‌واحدهای‌خود ابلاغ‌کرده تااوج تناقض‌دررفتاروگفتاررابه تصویربکشند.
     
اجرای سناریوهای ضدانقلاب 
بخشی از سناریوی جریان ضدانقلاب در ماجرای اغتشاشات زن،زندگی، آزادی درسال1401در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اجرایی شد و کشف حجاب‌های سازمان‌یافته و سر دادن شعارهای ضدنظام را در قالب پاره‌ای از تجمعات در این دانشگاه شاهد بودیم. گذشته از این بررسی کارنامه عملکرد دانشگاه آزاد در حوزه‌های فرهنگی تربیتی نشان می‌دهد این دانشگاه نه‌فقط حرفی برای گفتن ندارد، بلکه در مقاطعی در این دانشگاه شاهد ابلاغیه‌هایی بوده‌ایم که حراست را از تذکر و برخورد با موضوع بدحجابی بر حذر می‌داشت. گذشته از این بخشنامه‌ها اما عملکرد این دانشگاه در مواجهه با بدحجابی و بی‌حجابی نشان می‌دهد انگار در دانشگاه آزاد همه‌چیز آزاد است؛ حتی اگر دربحبوحه اجرای طرح‌های انضباط اجتماعی همچون طرح نور که در راستای مطالبات مردمی به‌دنبال اجرایی‌کردن قانون عفاف و حجاب در جامعه رقم خورده، حراست این دانشگاه هم بخواهد عرض‌اندامی داشته و طی ابلاغیه‌ای به واحدهای دانشگاهی ازآنها بخواهد «موقتاازورود مواردخاص وهنجارشکنانه درحوزه آراستگی به واحدها جلوگیری شود» تا از طریق این بخشنامه نمایشی بخواهد فعال‌نمایی کرده و بگوید «‌ما هم همراه با بدنه جامعه به‌دنبال اجرای مطالبه مردمی حجاب و عفاف هستیم». 

بخشنامه متناقض دانشگاه آزاد برای حجاب!

آقای طهرانچی کلاه‌تان را بالاتر بگذارید 

فرزاد جهان‌بین، رئیس کمیته انضباطی مرکزی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نامه‌ای به روسای استان‌ها و واحد‌ها اعلام کرد: از ورود موارد خاص و هنجارشکنانه در حوزه آراستگی به واحد‌ها جلوگیری شود. در این بخشنامه آمده که پرونده افراد خاطی مستقیما به کمیته انضباطی ارسال شود. همچنین بخشنامه مذکور دارای بندهای متعددی است که ذکر آنها در اینجا نمی‌گنجد. سؤال اینجاست که روزنامه وابسته به دانشگاه آزاد که به همراه جریان تندرو اصلاح‌طلب در صف مقدم مبارزه با بدحجابی قرار دارد، چگونه می‌خواهد این تناقض را پاسخ دهد؟!پس از اغتشاشات سال گذشته شاهد کشف حجاب سازمان‌یافته و حتی حضور نیمه‌برهنه و عریان مدعیان ولنگاری در اماکن و معابر عمومی کشور و دانشگاه‌ها، به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی هستیم که جدای از شکستن حدود الهی باعث ناراحتی شدید جامعه و متدینین شده است؛ ارگان رسمی دانشگاه آزاد! بر خلاف نظر جامعه و رهبر انقلاب مبنی بر وظیفه‌دانستن حکومت اسلامی در حفظ حدود شرعی، هم‌نوا با رسانه‌های ضدانقلاب، حمله به تحرکات فراجا و گروه‌های مردمی امر به معروف در راستای اعمال قانون و برخورد با هنجارشکنی را در دستور کار خود قرار داده است! و مدت‌هاست با هرگونه طرح در مورد حجاب مخالف است و البته هیچ طرح جایگزینی نیز ارائه نداده است. فقط برای مخالف‌خوانی و چشمک‌زدن به ضدانقلاب در مسیری غیر قابل بازگشت حرکت می‌کند. حال باید دید این بخشنامه دانشگاه آزاد مثل سایر فعالیت‌هایش در حوزه علمی نمادین است یا قرار است واقعا برخورد کند. از آن سو نیز باید دید روزنامه‌ای که با پول دانشجویان اداره می‌شود، نسبت به این طرح که باید مخالفت خود را با آن ابراز کند، چگونه واکنش نشان خواهد داد؟ آیا سکوت می‌کند؟ آیا ماله می‌کشد یا مخالفت خود را علنا ابراز می‌کند که اگر مخالفت خود را اعلام نکند، نفاق این جریان بیش از پیش مشخص خواهد شد.وقتی می‌گوییم این بخشنامه فرمالیته و نمایشی است، به این دلیل است که سیاست‌های رسانه‌ای این دانشگاه بر خلاف روح این بخشنامه است.نمی‌توان بخشنامه در مورد حجاب داد ولی در رسانه وابسته در صف اول مبارزه با مخالفان بدحجابی عمل کنی!مسئولان دانشگاه آزاد، به‌ویژه آقای دکتر طهرانچی کمی کلاه خود را بالاتر بگذارند، مردم این رفتارهای متناقض را می‌بینند.