تاریخ‌نویسی به سبک آلونسو

پایان خوش لورکوزن با یک قهرمانی درخشان در بوندس‌لیگا

تاریخ‌نویسی به سبک آلونسو

بعضی حسرت‌ها گاهی پس از گذشت سال‌ها و دهه‌ها همچنان آرزوی بر آورده شدنش بر دل نسل‌های مختلف می‌ماند. با این حال، هر زمان این آرزو برآورده شود، چنان خوشحالی و شعفی پدیدار می‌شود که انگار اصلا حسرتی وجود نداشته است. حال و هوای یکشنبه بعد از ظهر طرفداران بایرلورکوزن در ورزشگاه بای‌آرنا را نمی‌توان با هیچ کلمه و واژه‌ای تعریف کرد.

آنها برای تجربه این لحظه ناب، 120سال صبرکردند.آنهابامربیان متعدد تایک قدمی این رویارفتند اما انگارقراربود بایک اسپانیایی نام آشنا به این افتخار برسند.وقتی ژابی آلونسو حدود 18ماه پیش روی نیمکت این تیم نشست ودرپایان همان فصل اول هم تیم را از منطقه خطر سقوط نجات داد، کمتر کسی فکر می‌کرد این مربی اسپانیایی و شاگردانش در این مدت کوتاه به چنین موفقیتی برسند. حالا لورکوزن در فاصله 5 هفته مانده به پایان این فصل بوندس‌لیگا به قهرمانی رسیده و به قهرمانی‌های سریالی و متوالی بایرن‌مونیخ به بهترین شکل پایان داده است. 
     
چهره‌های کلیدی 
فرناندو کارو وسیمون رولفس، مدیران این باشگاه سازندگان اصلی این تیم هستند. کارو باعث شد این باشگاه در بسیاری از زمینه‌ها مدرن‌تر شود و رولفس توانست تیمی را بسازد که از نظر قدرت و باز بودن دست ژابی بهترین باشد و این مربی هم توانست با همین تیم در عرض یک سال و نیم از یک مربی تازه‌کار به جذاب‌ترین گزینه موجود در بازار مربیان تبدیل شود و تیمی را شکل دهد که از نظر قدرت و تاکتیک و نداشتن اضطراب و نگرانی بهترین باشد.‌در پایان این بازی، خود آلونسو این‌طور به قهرمانی زودهنگام تیمش واکنش نشان داد: «به بازیکنانم افتخار می‌کنم، آنها فوق‌العاده هستند. حالا نباید فکر کنیم که فصل به پایان رسیده است، هنوز اهداف بزرگی داریم. این یک قهرمانی بزرگ برای باشگاه بود، حالا ما قهرمان آلمان هستیم و برای جام‌های بیشتر تلاش می‌کنیم. تا دوشنبه می‌توانیم شادی کنیم اما بعد از آن باید تمرینات را شروع کنیم و آماده بازی‌های بعدی شویم.»
این تیم بزرگ اروپایی دو بازیکن کلیدی به نام‌های فلورین ویرتز و گرانیت ژاکا داشت که در کنار بازیکنان درخشان و حرفه‌ای مانند الخاندرو گریمالدو توانستند نقش مهمی در قهرمانی این تیم ایفا کنند. تیمی که پیش از این با عبارت «نورکوزن» و «شما هرگز قهرمان آلمان نخواهید شد!» شناخته می‌شد، حالا توانسته است از این بار تلخ که در تاریخ باشگاه وجود داشت، رها شود.‌ تیمی که می‌تواند با کسب دوگانه و قهرمانی در جام حذفی و حتی سه‌گانه با قهرمانی در لیگ اروپا به تاریخ‌سازی ادامه دهد پس از این فصل تاریخی هرگز از یادها نخواهد رفت. شاکله اصلی این تیم شامل ویرتز، ژاکا و ژابی آلونسو در این تیم خواهند ماند و لورکوزن فصل آینده هم مدعی اصلی قهرمانی خواهد بود. نکته مهم این واقعیت است که لورکوزن پس از 11 سال به سلطه بایرن بر بوندس‌لیگا پایان داد. 
     
واکنش‌ها
قهرمانی تاریخی لورکوزن موجب شد ستاره‌های سابق و مربیان بنام کنونی دنیای فوتبال نسبت به آن واکنش نشان دهند. کارلو آنچلوتی که سابقه مربیگری آلونسو زمان بازی‌‌اش در تیم‌های بایرن و رئال مادرید را دارد، در اولین ساعات پس از قهرمانی این تیم، در شبکه اجتماعی x این پیروزی را به آلونسو تبریک گفت و برایش آرزوی موفقیت کرد. فیلیپ لام، ستاره سابق تیم‌ملی آلمان و بایرن مونیخ نیز که هشت بار سابقه قهرمانی در بوندس‌لیگا را دارد دراین باره گفت: به بایرلورکوزن، ژابی آلونسو و دستیارانش تبریک می‌گویم. لورکوزن فصل فوق‌العاده‌ای داشته است. تسلط آنها بر بازی و اعتمادبه‌نفس‌شان زیر نظر ژابی آلونسو مثال‌زدنی بود. قهرمانی کاملا برازنده آنهاست. دیگر کسی نمی‌تواند به آنها برچسب «نِوِرکوزن» (اصطلاحی طنز‌آمیز که اشاره به هرگز قهرمان نشدن لورکوزن داشت) بزند.لوتار ماتئوس، یکی دیگر از اسطوره‌های فوتبال آلمان هم به افتخارآفرینی لورکوزن واکنش نشان داد و گفت: به تمام اعضا و دست‌اندرکاران بایرلورکوزن تبریک می‌گویم و به احترام کار بزرگی که انجام داده‌اند کلاه از سر برمی‌دارم. طوری که ژابی آلونسو این تیم را ساخته، تحسین‌برانگیز است. آنها امسال کاملا بوندس‌لیگا را تحت سلطه خود داشتند و علاوه بر آن در اروپا و جام حذفی هم در مسیر کسب موفقیت هستند. باشگاه بایرن مونیخ به عنوان رقیب اصلی لورکوزن نیز واکنشی زیبا به این قهرمانی داشت. مکس ایبرل، مدیر ورزشی بایرن‌مونیخ در همین رابطه گفت: بایرلورکوزن فصل بسیار خوبی را پشت سر گذاشته، بنابراین واضح است که ما به عنوان عضو باشگاه بایرن می‌خواهیم از اولین کسانی باشیم که به آنها تبریک می‌گوییم. به ویژه به ژابی آلونسو، کادر مربیگری او و کل تیم تبریک می‌گویم. فوتبال شما بوندس‌لیگا را به وجد آورد. نوار قهرمانی‌ بایرن قطع شده اما ما اکنون هر کاری که بتوانیم برای حمله مجدد در فصل آینده انجام خواهیم داد.

12
از آغاز بوندس‌لیگا با فرمت فعلی در سال 1963 تاکنون فقط 12 تیم متفاوت قهرمان این مسابقات شده‌اند که لورکوزن دوازدهمین تیم است. در این فهرست بایرن‌مونیخ با 32 قهرمانی پرافتخارترین تیم است. بورسیا دورتموند، وردربرمن، هامبورگ، اشتوتگارت، کلن و کایزرسلاترن دیگر تیم‌هایی هستند که بیش از یک بار فاتح بوندس‌لیگا شده‌اند. 
6
آلونسو با کسب این قهرمانی توانست به یک رکورد ویژه نیز برسد. او ششمین فرد در تاریخ است که هم به‌عنوان بازیکن و هم به‌ عنوان مربی فاتح بوندس‌لیگا می‌شود. او در حالی به این افتخار دست پیدا کرد که ماه اکتبر سال 2022 سکان هدایت بایرلورکوزن را در منطقه سقوط جدول تحویل گرفت.
43
لورکوزن در مسیر این قهرمانی، 25 پیروزی به دست آورده و فقط در 4 بازی متوقف شده است. با احتساب عملکرد لورکوزن در تمامی رقابت‌ها از بوندس‌لیگا و جام حذفی فوتبال آلمان گرفته تا لیگ اروپا، قهرمان آلمان 43 بازی است که شکست‌ناپذیر باقی مانده است. قبلا یوونتوس از می 2011 تا می 2012 به مدت 43 بازی شکست را تجربه نکرد. پسرانِ ژابی در این 43 بازی در شرایطی شکست‌ناپذیر بوده‌اند که 38 پیروزی به دست آورده و فقط در 5 دیدار متوقف شده‌اند.
29
لورکوزن به اولین تیمی تبدیل شد که با ۲۹ بازی بدون باخت در یک فصل، قهرمانی‌اش را قطعی می‌کند. او تا اینجای فصل 25 پیروزی و 4 تساوی به دست آورده است. در فاصله پنج هفته مانده تا پایان این فصل بوندس‌لیگا، آلونسو و شاگردانش می‌توانند این رکورد را بهبود بخشند. از طرف دیگر، لورکوزن با ثبت این نتیجه از رکورد ۲۸ بازی بدون باخت بایرن گواردیولا در فصل ۱۴-۲۰۱۳ عبور کرد. 

​​​​​​​حسین خلیلی - گروه ورزش