فلسطین فقط با جهاددر راه خدا آزادخواهد شد 

یادی از دکتر رنتیسی در بیستمین سالگرد شهادتش

فلسطین فقط با جهاددر راه خدا آزادخواهد شد 

در 23اکتبر1947در روستای یبنا، میان عسقلان و یافا درخانواده‌ای مبارز به دنیا آمد.خانواده‌‌اش پس ازجنگ 1948(سالروز تشکیل رژیم صهیونیستی) به نوار غزه پناه برد و در اردوگاه آوارگان خان یونس مستقر شد. درآن هنگام عبدالعزیز شش ماه داشت. آنها 9 برادر و دو خواهر بودند. عبدالعزی،ز فرزند علی عبدالحفیظ الرنتیسی بود.

او در شش سالگی به مدرسه رفت؛ مدرسه‌ای که وابسته به آژانس کار و امداد پناهندگان سازمان ملل(آنروا)بود و ناچار شد برای کمک به تأمین مخارج خانواده پرجمعیتش که شرایط طاقت فرسایی را درآوارگی تحمل می‌کردند،درکنارتحصیل به تلاش وکار هم بپردازد.سال1965 دوره دبیرستان رابه پایان رسانید و برای ادامه تحصیل به دانشگاه اسکندریه مصررفت وسال1972 ازآنجا فارغ‌التحصیل شد و موفق به اخذ دکترا در طب اطفال شد. آنگاه به‌عنوان پزشک در بیمارستان ناصر (مرکز پزشکی مرکزی در خان یونس) سال 1976 در خدمت ملت مظلوم فلسطین در آمد. او متاهل بود و شش فرزند داشت و عضو هیأت اداری مجمع اسلامی و جمعیت پزشکی عربی در نوارغزه و هلال احمر فلسطین بود. وی از هنگام افتتاح دانشگاه اسلامی در غزه در سال 1978 در مبحث علوم، علم ژنتیک و انگل‌شناسی به تدریس پرداخت. رنتیسی سال 1983 به‌دلیل مخالفت با پرداخت مالیات به اشغالگران بازداشت شد و در 5 ژانویه1988 بار دیگر مدتی بازداشت شد. درسال1987همراه گروهی ازفعالان جنبش اسلامی درنوارغزه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس را تاسیس کرد. الرنتیسی برای سومین باردر 1988.2.4بازداشت شدودرپی مشارکت درفعالیت‌های ضداشغآلگری صهیونیستی دو سال و نیم درزندان‌های اشغالگران به‌سربرد.وی در1990.9.4آزادشدولی باردیگردر 1990.12.14 بازداشت شد و یک سال هم در بازداشت اداری به‌سر برد.
- تشکیلات خودگردان پس از آن دو بار برای بازداشت وی تلاش کرد اما به‌دلیل حمایت توده‌های ملت فلسطین از منزل وی، موفق به این کار نشد. دکتر الرنتیسی توانست سال 1990 در داخل زندانی که مجاهد شهید شیخ احمد یاسین، بنیانگذار فقید حماس هم در آنجا بود، قرآن کریم را حفظ کند. وی قصیده‌هایی در توصیف مقاومت و لزوم دفاع از وطن سرود ونویسنده مقالات سیاسی در ده‌ها روزنامه بود.الرنتیسی بیشترین دوران بازداشتش رادرزندان‌های اشغالگران صهیونیست گذراندوتمام این دوران رادر سلول انفرادی سپری کرد. سرانجام این مجاهد خستگی‌ناپذیر شنبه 17آوریل2004 درحالی که باهمراهانش درخودروی خود در شمال غزه حرکت می‌کرد هدف حمله تروریستی بالگردهای رژیم صهیونیستی قرار گرفت و به شهادت رسید.دکتر الرنتیسی ایمان داشت که فلسطین فقط با جهاد در راه خدا آزاد خواهد شد. 

زینب گل‌محمدی | خبرنگار