درام ورزشی ضد‌اسلام‌هراسی

درام ورزشی ضد‌اسلام‌هراسی

یک درام ورزشی زندگینامه‌ای توسط هنرمندان مستقل سینمای انگلستان جلوی دوربین می‌رود. این درام ورزشی که فعلا نامی ندارد و با نام موقت «نسیم» شناخته می‌شود در دل تعریف حکایت ورزشی خود، زندگی اجتماعی اقلیت‌های قومی و مذهبی انگلستان را نیز مورد بحث و بررسی قرار داده و درباره روحیه اسلام‌هراسی موجود در جامعه انگلستان می‌پردازد.

این درام ضد‌تبعیض‌نژادی قرار است داستان زندگی نسیم‌ناز حامد، جوان آسیایی‌تبار و مسلمان ساکن انگلستان را تعریف کند که با وجود موانع گوناگون و متعدد توانست بر تمام مشکلات و موانع غلبه کرده و در دنیای مشت‌زنی برای خود نامی کسب کرده و در جایگاه ممتازی قرار گیرد.نسیم که اصلیتی یمنی دارد از کودکی عاشق ورزش بوکس بود و در‌حالی در این راه قدم برداشت که اکثریت نزدیکانش به او گفته بودند شانسی برای موفقیت حرفه‌ای در این رشته ورزشی ندارد و عناصر متعصب در داخل کشور نمی‌گذارند او به هدف والای خود برسد. اما نسیم با پیگیری و مداومت توانست این تابو را شکسته و در مسابقات داخلی و جهانی رکوردهای تازه‌ای به نام خود ثبت کرده و به پیروزی‌های درخشانی برسد. در این راه، یک مربی ایرلندی به نام براندن اینگله که مثل نسیم مورد تبعیض نژادی سیاستمداران انگلیسی قرار گرفته بود، او را پرورش داد و در مقام مربی کمک‌های زیادی به نسیم کرد.کارگردانی این درام پرتنش ورزشی اجتماعی را راون آتاله، هنرمند غیرمتعارف انگلیسی انجام می‌دهد. او فیلمنامه اصیل خود را براساس اسناد موجود و گفت‌و‌گو با نزدیکان نسیم نوشته است. این فیلمنامه مورد تایید خانواده نسیم قرار گرفته است. کلید فیلمبرداری نسیم همین روزها در شهر لیدز انگلستان زده می‌شود و امیر المصری، بازیگر عرب‌تبار سینما در آن در نقش نسیم بازی خواهد کرد.
به گفته آتاله:«درام زندگینامه‌ای ما همزمان به تعریف داستانی ورزشی می‌پردازد که سیاست و اجتماع را در لایه‌های زیرین خود دارد. داستان زندگی نسیم بی‌ارتباط با اتفاقات سیاسی و اجتماعی چند دهه اخیر انگلستان نیست و تاثیر تفکرات سیاسی بر زندگی این ورزشکار به‌قدری زیاد است که نمی‌توان از کنار آن به آسانی گذشت. او در دو دهه ملتهب 80 و 90 میلادی ظهور کرد که جامعه انگلستان درگیر مسائل و مشکلات اجتماعی بسیار زیادی بود و اسلام‌هراسی و نژادپرستی آشکار و پنهان، در همه جا خودش را به رخ می‌کشید.در سایه چنین اسلام‌هراسی بود که نسیم توانست موفقیت‌های کلان و ویژه‌ای در دنیای مشت‌زنی برای خودش و جامعه کسب کند و خط بطلانی بر دیدگاه‌های ارتجاعی اسلام‌هراسانه بکشد.»
نسیم‌ناز حامد، فرزند یک خانواده کارگر بود و خودش هم از دوران کودکی به همین شغل پرداخت. او که در منطقه شفیلد زندگی و کار می‌کرد، به‌واسطه شغل کارگری آبدیده شد و در جوانی توانست در رشته سخت و خشنی چون مشت‌زنی دوام بیاورد. تحلیلگران ورزشی اعتبار بسیار زیادی برای براندون ایگله، مربی او قائل هستند و می‌گویند این مربی سرسخت، کاشف اصلی استعدادهای شگرف نسیم بوده است.

کیکاوس زیاری | گروه فرهنگ و هنر