کریم ِغریب

گفت‌وگو با احمد علوی، شاعر اهل بیت در زادروز امام حسن (ع)

کریم ِغریب

  ای غریبی که غربت چشمت /  غزل ناب آشنایی شد 
حس و حالت به شعر جان بخشید / حُسن تو آیتی خدایی شد 
چهل و هفت گردش کامل سهم توست از دنیا / اما دل آنقدر حول محورت چرخید که دل آسمان هوایی شد ...
آنچه خواندید بخشی از یکی از غزل‌های احمد علوی در توصیف امام دوم شیعیان، امام حسن‌مجتبی‌(ع) است که در سال سوم قمری متولد شدند.القاب زیادی به اولین پسر امیرالمومنین(ع) داده‌اند که یکی از معروف‌ترین آنها کریم اهل بیت است، کریم به معنای کسی که زیاد می‌بخشد.صلح امام‌حسن(ع) با معاویه مهم‌ترین اتفاق زندگی ایشان بوده هر‌چند بسیاری از مورخان بر این باورند که این صلح از جنگ هوشمندانه‌تر بوده.حضرت‌قاسم(ع) پسر امام حسن(ع)در واقعه عاشورا در کنار امام‌حسین(ع) حضور داشت و به شهادت رسید.شهادت امام‌حسن(ع) یکی از مظلومانه‌ترین شهادت‌های تاریخ تشیع بوده. او به دست همسر خود مسموم شده و در 47سالگی به شهادت می‌رسد.
 زیبا روی و خوش صدا و کریم 
در سالروز تولد امام دوم شیعیان با احمد علوی که از شاعران اهل بیت است هم‌صحبت شدم تا او درباره صفات و سبک زندگی امام حسن مجتبی (ع) بیشتر برایمان بگوید.
عبادی می‌گوید: مادرم علاقه عجیبی به امام‌حسن(ع) داشت.او به مدت 35 سال هر‌پنجشنبه صبح به نیت ایشان در خانه ما مراسم روضه‌خوانی برگزار می‌کرد.حتی زمانی که روز عاشورا ،همزمان با پنجشنبه می‌شد باز هم از آقای روضه‌‌خوان می‌خواست که روضه امام حسن (ع) را بخواند.به باور مادرم ایشان بسیار مظلوم و غریب بوده و مادرم می‌خواست با این روضه‌خوانی‌ها ادای احترام کند به امام دوم ما شیعیان.من در دامان چنین مادری بزرگ شدم و به امام حسن مجتبی (ع) علاقه خاصی پیدا کردم که در شعرهایم نیز نمود دارد.
این شاعر درباره کریم بودن امام حسن (ع) می‌گوید: در روایات چنین نوشته شده که ایشان سه بار همه دار و ندار خود را بین فقرا تقسیم کرده است.می‌گویند امام حسن (ع) چهره بسیار زیبایی داشته‌اند،‌چنان‌که در میان اهل بیت زیباترین صورت را دارا بوده‌اند.ایشان صدای بسیار زیبایی نیز داشته‌اند و زمان تلاوت قرآن هر رهگذری که صدای ایشان را می‌شنیده، می‌نشسته و به تلاوت ایشان گوش می‌داده.تنها نسلی از سادات که به امام حسن (ع) می‌رسند، سادات طباطبایی هستند که به داشتن چشمان و ابروهای زیبا شهرت دارند. نمونه قابل درک آن حضرت علامه طباطبایی بودند که جمال بسیار زیبایی داشتند.خوشبختانه در یکی، دو دهه اخیر به کرامت امام حسن مجتبی توجه ویژه‌ای شده و افراد مختلف و خیرین به نیت ایشان سفره‌‌های کرامت و مهربانی پهن می‌کنند.امیدوارم از سر سفره کرامت امام حسن (ع) کسی دست خالی برنگردد.

 جنگاوری که زبانزد اعراب بود 
به عبادی می‌گویم، درباره تبحر امام حسن (ع) در جنگاوری هم سخن بسیار است.
اگر ایشان صلح با معاویه را انتخاب کرد به این دلیل بود که یار و سربازی نداشت که مقابل معاویه بجنگد.
این شاعر می‌گوید: طبق نوشته تاریخ‌ نویسان ، صلح امام حسن (ع) شهامت‌مندانه ترین صلح تاریخ است.وقتی می‌بینی حقی پایمال می‌شود، اولین راه‌حل این است که شمشیر دست بگیری و بجنگی یا پیروز شوی یا کشته.اما سکوت را امام حسن (ع) از پدر خود آموخته بود.به خاطر مصالح اسلام سکوت کردند هرچند امام حسن (ع) حتی هفت تا سرباز هم نداشت که بتواند با کمک آنها با معاویه بجنگد.اما جنگاوری و شهامت امام حسن (ع) در آن زمان زبانزد اعراب بوده.ایشان رزم را از پدر خود آموخته بودند و در جنگ جمل چنان شجاعتی از خود نشان دادند که همه را متحیر کردند.
​​​​​​​
 هزار و چهارصدمین سال شهادت امیرالمومنین (ع) 
نیمه ماه رمضان است و کم کم به شب‌های قدر نزدیک می‌شویم از علوی می‌خواهم درباره تاثیر توسل به معصومین بر زندگی و روحیه آدم‌ها بگوید.
به باور این شاعر شب قدر، همان شبی است که قرآن به‌سر می‌گیریم و طلب مغفرت می‌کنیم.خداوند ما را خواهد بخشید و حاجاتمان را برآورده خواهد کرد اما برای رسیدن به مقصد راه میانبری به ما نشان داده که همان توسل به معصومین است.واسطه قرار دادن ائمه یعنی این‌که از یک بزرگی که در پیشگاه خداوند ارج و قرب دارد، می‌خواهیم واسطه شود تا خداوند به ما زودتر نظر کند.همه روزها و شب‌های ماه رمضان گرانقدر هستند اما از همین امروز که تولد امام‌حسن‌مجتبی(ع) است تا شب‌های قدر می‌توان به امامان معصوم(ع) متوسل شد، ان‌شاء ا... که بعد از شب‌های قدر و آخر ماه رمضان دست همه ما پر باشد.
اعداد و ارقام راز‌های زیادی دارندشب‌های قدر امسال که مصادف است با شب ضربت خوردن و شهادت امیرالمومنین، هزار و چهارصدمین سال شهادت امام علی (ع) است. از خدا می‌خواهم نیابت ایشان از مومنان را بپذیرند و شب‌های قدر امسال ناب‌ترین و بهترین اتفاقات زندگی برای ما رقم بخورد.