تجارت  با  «معامله قرن»

حلقه افراد نزدیک به ترامپ در تلاشند با طرح معامله قرن، فلسطینیان را برای همیشه از حق خودشان محروم کنند

تجارت با «معامله قرن»

بسیاری از كارشناسان بر این باورند كه ترامپ و دولتش هنگام مواجهه با هر موضوعی در سیاست خارجی آمریكا، برنامه كاری خاصی دارد كه بر این اصل استوار است: «منافع اقتصادی و تجاری مدنظر رئیس جمهور آمریكا بر خواسته‌های دیپلماتیك و غیر‌دیپلماتیك كاخ سفید ارجحیت دارد.» این مساله را می‌توان در مذاكرات واشنگتن و كره‌شمالی به‌وضوح دید. از چند ماه پیش هم كه طرح صلح فلسطین و اسرائیل تحت‌عنوان معامله قرن مطرح شد، بسیاری بر این موضوع تاكید كردند كه این طرح بیش از آن‌كه بر‌پایه سیاست باشد بر اقتصاد بنا شده است. ترامپ در‌واقع می‌خواهد با دادن امتیازهای اقتصادی به فلسطینیان آنها را مجاب كند از حقوق خود صرف‌نظر كنند. تازه‌ترین اقدام او در این زمینه، بیانیه‌ای است كه داماد او در مورد نشست ماه آتی در منامه منتشر كرد.

جارد كوشنر، داماد ترامپ در كنار جیسون گرین‌بلت، فرستاده ویژه آمریكا در امور خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر آمریكا در اراضی اشغالی معماران اصلی این طرح هستند؛ اما مشكل اینجاست كه تا به حال نه در مورد محتوای این طرح نكته‌ای بیان شده و نه زمان دقیق رونمایی از آن مشخص است. به گزارش اسكای‌نیوز، به استناد بیانیه‌ای كه كاخ سفید به‌تازگی منتشر كرده،  آمریكا ۲۵ و ۲۶ ژوئن (4 و 5 تیر) كنفرانس اقتصادی در بحرین برای جذب سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطین در راستای مرحله اول معامله قرن برگزار خواهد كرد. در این كنفرانس نمایندگان دولت‌ها، جامعه مدنی و سرمایه‌گذاران برای آغاز اجرای بخش اقتصادی معامله قرن شركت خواهند كرد.
یك منبع آگاه در همین زمینه اعلام كرد كه كوشنر تعدادی از سفرا را در نشستی در واشنگتن كه ۱۴ آوریل برگزار شده بود، تشویق كرده كه درباره پیشنهاد آمریكا برای صلح میان فلسطین و اسرائیل انعطاف‌پذیری داشته باشند. واشنگتن‌پست پیشتر در تحلیلی اعلام كرده بود كه طرح آمریكا شامل امتیازهای اقتصادی برای فلسطینی‌هاست اما شامل تشكیل یك كشور دارای حاكمیت كامل برای آنها نیست كه همین مساله مخالفت شدید فلسطینی‌ها را به‌دنبال داشته است.
 مخالفت دوباره فلسطینی‌ها
تنها چند ساعت بعد از اعلام این بیانیه، فلسطینی‌ها بار دیگر مخالفت خود را در این زمینه نشان دادند. محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشكیلات خودگردان فلسطین در سخنانی در واكنش به نشست اقتصادی بین‌المللی در بحرین برای جذب سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطین به عنوان بخش اول طرح صلح آمریكا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به معامله قرن عنوان كرد: تشكیلات خودگردان فلسطین موضع ملی فلسطین را با اموال مبادله نمی‌كند.
وی افزود: هدف از بحران مالی كه هم‌اكنون تشكیلات خودگران با آن دست و پنجه نرم می‌كند، باج‌خواهی است و درباره برنامه كارگاهی كه واشنگتن و منامه از آن خبر داده‌اند و بحرین ژوئن آینده میزبان آن خواهد بود، با شورای وزیران فلسطین مشورت نشده است. این مقام فلسطینی در ادامه خاطرنشان كرد: تشكیلات خودگردان و رهبری فلسطین درباره شروط بهبود وضعیت زندگی در مناطق تحت اشغال اسرائیل صحبت نمی‌كنند. در همین حال، ایمن شناعه، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در لبنان تاكید كرد: مقاومت با پشتیبانی و حمایت مردم این كشور معامله قرن را شكست می‌دهد.
جمعیت الوفاق بحرین نیز در واكنش به این خبر اعلام كرد تلاش نظام بحرین برای میزبانی نشستی در راستای اجرای معامله قرن، تخطی از اصول ملی، اسلامی و انسانی است. الوفاق در بیانیه خود آورده است اقشار ملت بحرین با تبدیل این كشور به ایستگاهی برای امضای نسخه جدید اعلامیه بالفور مخالف هستند. الوفاق همچنین بر مخالفت با طرح‌های تروریستی شهرك‌سازی به منظور سیطره بیشتر بر قدس اشغالی و آواره كردن ملت‌های عربی در راستای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی تأكید كرد.
 طرحی از پیش شكست‌خورده
دولت ترامپ پیش از اعلام طرح معامله قرن، حمایت فلسطینی‌ها را از دست داده بود. در واقع پس از تصمیم ترامپ در به رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریكا از تل‌آویو به قدس، روابط محمود عباس و آمریكا تیره شد تا حدی كه محمود عباس گفت قدس فروشی نیست و اعلام كرد هرگز طرح صلح آمریكا را نخواهد پذیرفت. او در ادامه معامله قرن ترامپ را مشت محكمی به قرن كنونی دانست و گفت ما هرگز آن را نخواهیم پذیرفت. عباس پس از انتقال سفارت آمریكا به قدس اشغالی اعلام كرد، تشكیلات خودگردان از این پس حضور آمریكا در روند گفت‌وگوهای صلح یا هرگونه طرح صلح پیشنهادی از آنها نخواهد پذیرفت.
بر همین اساس طرح معامله قرن آمریكا شانس چندانی برای پیروزی ندارد. یكی از دلایل اصلی این است كه یك طرف این مناقشه، یعنی فلسطینی‌ها بعد از انتقال سفارت آمریكا به بیت‌المقدس، حاضر نیستند با میانجیگری آمریكا مذاكره كنند.