جنگ جــا م

سپاهان - پرسپولیس فینال‌ترین نیمه نهایی تاریخ!

جنگ جــا م

در لابه‌لای صندوقچه پر هیجان دیدارهای پرسپولیس و سپاهان هنوز هم خیلی‌ها جذاب ترین تقابل حذفی دو تیم را فینال سال 86 می‌دانند؛ سالی كه پرسپولیس در آخرین حضور مصطفی دنیزلی روی نیمكت سرخ ها، در حضور یكصد هزار تماشاگر خودی، بازی یك بر صفر برده را 4 بر یك به سپاهان باخت. خاطره تلخ آن شب، نه از ذهن دنیزلی پاك می‌شود و نه از ذهن هواداران پرسپولیس.  حالا یك‌بار دیگر پرسپولیس - سپاهان در دیداری كه كم از فینال ندارد؛ این بازی اصلا خود فینال است یا به عبارتی فینال‌ترین نیمه نهایی تاریخ جام حذفی ایران. از مدت‌ها پیش یك پای فینال مشخص شده كه درعین ناباوری، تیم دسته دومی داماش گیلانیان است. به همین خاطر خیلی‌ها برنده پرسپولیس - سپاهان، را قهرمان جام حذفی 98 می‌دانند. یك جنگ واقعی برای بردن جام حذفی؛ جنگ جام در ساعت 21.
این‌بار ورزشگاه بزرگ نقش جهان میزبان تقابل حذفی دو تیم است و هنوز هم دعوا بر سر سكوها ادامه دارد، اگرچه دیروز سازمان لیگ در نهایت تصمیم گرفت 70در صد سکوها را به سپاهانی‌ها بدهد و 30 درصد را به پرسپولیسی‌ها. با این حال شاید امشب ملتهب ترین سكوهای دنیا باشد، به خصوص كه یك عقبه تلخ هم از جدال قبلی دو تیم در ورزشگاه آزادی به یادگار مانده. شبی كه سرها و صندلی‌های زیادی شكسته شد. آن بازی صفر‌-صفر مساوی شد و با همان نتیجه، سپاهان، شانس قهرمانی در لیگ برتر را دو دستی به پرسپولیس تقدیم كرد. حالا اگر پرسپولیسی‌ها به امید انتقام گرفتن از شكست 12 سال پیش، به اصفهان رفته‌اند، سپاهانی ها، به دنبال انتقام تازه تری هستند. طلایی‌پوشان می‌خواهند در ازای جامی كه در لیگ برتر به پرسپولیس دادند، جام حذفی را تقدیم هواداران خود كنند و شاید سوپرجام را. سپاهان اگر پرسپولیس را ببرد و قهرمان جام حذفی شود، این دو تیم در مرداد ماه برگزاركننده دیدار سوپرجام هم خواهند بود تا جنگ جام، میان پرسپولیس و سپاهان همچنان ادامه داشته باشد.
اما برد پرسپولیس، این جنگ را تا اطلاع ثانوی به نفع آنها مختومه خواهد كرد. برانكو و تیمش در یك موقعیت تاریخی قرار دارند. سرخ‌ها می‌خواهند دوگانه داخلی را به دست آورده و اصطلاحا دبل كنند. نخستین و آخرین دبل پرسپولیس سال ۷۸ اتفاق افتاد كه سرخ‌ها بعد از قهرمانی در جام آزادگان در خرداد سال ۷۸ استقلال را در فینال جام حذفی شكست دادند و قهرمان شدند. این اتفاق حالا ۲۰‌سال بعد نیز می‌تواند تكرار شود و چنانچه سرخ‌ها به این افتخار برسند تیم فعلی تبدیل به دومین تیم تاریخ باشگاه پرسپولیس خواهد شد كه در یك سال هر دو جام داخلی را به دست آورده است.



نقش ویژه شجاع
شجاع خلیل‌زاده مدافع بلندقامت سرخ‌پوشان برای دومین‌بار در این فصل روبه‌روی تیم سابقش به میدان می‌رود و شب مهمی را در اصفهان پیش‌روی خود می‌بیند.
پرسپولیس در جدال برگشت خود در لیگ برتر در حالی برابر سپاهان اصفهان به میدان رفت كه شجاع خلیل‌زاده مدافع پرسپولیس به علت محرومیت نتوانست در آن دیدار در تركیب سرخ‌ها به میدان برود. این در حالی است كه خلیل‌زاده این روزها با انگیزه بالایی خود را برای تقابل با تیم سابقش آماده می‌كند.

شجاع خلیل‌زاده كه در لیگ هجدهم ۲ گل برای پرسپولیس به ثمر رسانده است در شرایطی برابر تیم سابقش به میدان می‌رود كه بی‌شك در مواجهه با مهاجمان فرصت‌طلب تیم اصفهانی شب ویژه‌ای را پیش روی خود می‌بیند.


رقابتی به قدمت 48 سال
قهرمانی پرسپولیس در هفته آخر رقابت‌های لیگ برتر و حوادث پیش آمده در آخرین تقابل دو تیم حساسیت این دیدار را به‌طور فزآینده‌ای بالا برده و به یك جنگ تمام‌عیار تبدیل كرده است. دو تیم تاكنون 70 بار با هم روبه‌رو شده‌اند كه پرسپولیس با 23 برد عملكرد بهتری نسبت به سپاهان داشته است. 30 دیدار این دو تیم با نتیجه تساوی خاتمه یافته و سهم سپاهان 17 برد بوده است. پرسپولیس و سپاهان برای نخستین‌بار روز جمعه 22 بهمن سال 1350 در اصفهان به مصاف هم رفتند كه آن بازی با نتیجه 2 بر یك به سود پرسپولیس به پایان رسید.نخستین پیروزی سپاهان 22 سال پس از نخستین دیدار 2 تیم و در سال 72 به دست آمد كه تیم سپاهان با تك گل حمید مطهری به برتری رسید.


نهمین تقابل در جام حذفی
پرسپولیس و سپاهان در شش دوره جام حذفی در مراحل یك هشتم نهایی، یك چهارم نهایی، نیمه نهایی یا فینال مقابل یكدیگر قرار گرفته‌اند كه از این شش دوره، سپاهان در سه بازی پیروز شده است و سه بازی را هم پرسپولیس برنده بازی بوده است. البته به صورت كلی و از نگاه آماری دو تیم ۸ بار در جام حذفی به مصاف یكدیگر رفته‌اند كه پنج دیدار با نتیجه تساوی در پایان وقت قانونی به پایان رسیده است، یك دیدار با پیروزی سپاهان و دو دیدار با پیروزی پرسپولیس به پایان رسیده است.آخرین نبرد دو تیم در جام حذفی به دیدار فینال فصل 92ـ91 باز می‌گردد كه سپاهان در ورزشگاه آزادی موفق شد پس از تساوی ۲ بر ۲ در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۲ پیروز شود و جام قهرمانی را در خانه رقیب بالای سر ببرد.


برانكو و قلعه‌نویی از نگاه آمار
برانكو و قلعه‌نویی تا به حال 9 بار مقابل هم قرار گرفته‌اند. اولین‌بار همان سال اول حضور برانكو روی نیمكت پرسپولیس بود که توانست استقلال قلعه‌نویی را با تك گل علی علیپور شكست دهد. در تقابل دوم آنها قلعه‌نویی سرمربی تراكتورسازی بود كه بازی یك به یك به پایان رسید.سومین رویارویی هم مساوی شد اما بدون گل. در آن بازی هم قلعه‌نویی هدایت تراكتورسازان را به‌عهده داشت. اما چهارمین‌بار كه دو مربی مقابل هم گرفتند قلعه نویی با تراكتورسازی شكست بدی مقابل برانكو خورد. آنها نتیجه را 3 بر صفر واگذار كردند تا امیرقلعه نویی دست خالی به تبریز برگردد.

در پنجمین دیدار قلعه‌نویی سرمربی ذوب‌آهن شده بود. در بازی رفت در تهران سنگین ترین شكست قلعه نویی با نتیجه 4 بر صفر رقم خورد، اما در بازی برگشت ذوبی‌ها انتقام گرفتند و با نتیجه 2 بر یک پرسپولیس را شكست دادند. بازی هفتم و هشتمی كه برانكو و قلعه نویی رو در روی هم قرار گرفتند به دو تساوی یك به یك و صفر به صفر انجامید.


دستمزد داور: 234 هزارتومان!
شاید باورتان نشود اما محمدحسین زاهدی‌فر به‌عنوان داور دیدار سپاهان و پرسپولیس در نیمه نهایی جام حذفی فقط 234 هزار تومان دستمزد می‌گیرد! پایین بودن دستمزد داوران شاغل در فوتبال مساله جدیدی نیست و سال‌هاست داوران از این موضوع گلایه‌مند هستند. در سال‌های اخیر همواره داوران فوتبال سیبل مدیران، مربیان و بازیكنان باشگاه‌ها بوده‌اند و بارها به اشتباهات آنها اعتراض شده است و آنها نیز به مقایسه دستمزدهای داوران با قراردادهایی پرداختند كه مربیان و بازیكنان با باشگاه‌ها امضا می‌كنند. این چالش همیشگی اما برای مسابقات جام حذفی به یك بحران تبدیل شده است. جایی كه دستمزد داورها برای قضاوت در مسابقات جام حذفی (حتی در مراحل پایانی) با قضاوت در لیگ دسته اول یكسان‌سازی شده و ریز شدن در این داستان خنده را به لب می‌آورد.


پر افتخارها در جام حذفی
پرسپولیس و سپاهان هر دو از تیم‌های پرافتخار جام حذفی هستند البته پس از استقلال. نكته‌ای كه در این زمینه وجود دارد این كه دو تیم چند سالی است كه در این تورنمنت موفق به كسب جام نشده‌اند. پرسپولیس با ۵ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی پس از استقلال موفق‌ترین تیم تاریخ این جام است و سپاهان با چهار قهرمانی پس از ذوب‌آهن، چهارمین تیم پرافتخار جام حذفی است. هر دو تیم آخرین بار در فصل ۹۲ ـ ۱۳۹۱ فینالیست شده‌اند كه آن دوره با قهرمانی سپاهان پایان پذیرفت. پرسپولیس نیز از سال ۹۰-۱۳۸۹ طعم قهرمانی را نچشیده است.



چطور به نیمه نهایی رسیدند
پرسپولیس در نخستین بازی این فصل جام حذفی در مرحله یك‌شانزدهم نهایی در خانه، نود ارومیه را با یك گل شكست داد. این تیم در یك‌هشتم‌نهایی در رشت و در دقایق پایانی به یك برد حداقلی دیگر مقابل سپیدرود دست یافت و در یك‌چهارم نهایی نیز در تهران با پدیده مشهد دیدار كرد كه پس از تساوی در وقت قانونی و اضافی در ضربات پنالتی حریف مشهدی خود را حذف كرد. سپاهان نیز در گام نخست، شهرداری ماهشهر را در اصفهان شكست داد تا در مرحله یك هشتم نهایی بار دیگر در اصفهان این بار با نساجی روبه‌رو شود كه این بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه به تساوی یك‌به‌یك انجامید و در ضربات پنالتی تیم پیروز میدان لقب گرفت. در یك‌چهارم نهایی نیز جدال سپاهان با مس كرمان در ۱۲۰ دقیقه گلی دربرنداشت تا باز هم تكلیف برنده بازی در ضربات پنالتی مشخص شود که در یك نبرد ماراتن‌گونه، سپاهان ۹ بر ۸ به پیروزی رسید.