آقا كاغذ داری؟!

آقا كاغذ داری؟!


دیروز از آن روزهایی بود كه سوژه از سر و كول گروه بالا می‌رفت. بگذریم از این‌كه دوست و دبیر سابق گروه هم سری به ما زد و ظهر را مهمان ما بود. همین الان هم كه سطرهای این ستون در حال نگارش است جناب كیوان خان امجدیان آن سوی میز نشسته و با صابر محمدی و علی رستگار گرم گفت‌وگوست. گهگاه هم سری بلند می‌كند و حرف و اشارتی هم با این سوی میز‌نشینان... و اما بعد!
اول از همه بگوییم كه آذر مهاجر خبرنگار كاردرست فرهنگی صبح دیروز را بلند شده و رفته راسته ظهیرالاسلام و حسابی آن را گز كرده و سر و ته راسته را به هم دوخته. برای چه؟! خب اگر اطلاع ندارید باید خدمت‌تان عرض كنیم كه راسته ظهیرالاسلام، راسته كاغذفروش‌های پایتخت است. مهاجر برای پیگیري سوژه بلندمدت كاغذ كه حالا دیگر یكی از سوژه‌های راهبردی صفحات فرهنگی هم محسوب می‌شود و حسابی هم از حمایت مدیران روزنامه برخوردار شده با دو ساحت با كاغذفروش‌ها وارد گفت‌وگو و تعامل شده. اول به عنوان یك روزنامه‌نگار دوری در چند فروشگاه زده و در ادامه هم رفته سراغ چند فروشنده دیگر و این مرتبه اما نه به عنوان خبرنگار بلكه به عنوان خریدار. نكته جالب تفاوت نتایجی است كه مهاجر در این دو موقعیت با آن مواجه شده. نتیجه كارش را هم با قلم جذاب و روان همیشگی‌اش مكتوب كرده و مشروحش را می‌توانید در صفحه 10 بخوانید.
در این صفحه هم زینب مرتضایی‌فرد كه حسابی مشغول پیگیری سوژه ترجمه است به مورد جالبی برخورده. ظاهرا در همین كشور همسایه شمال‌غربی ما در تركیه یك سازمان دولتی وجود دارد كه از انتشار و ترجمه آثار ترك در دیگر كشورها حمایت می‌كند و بعضا حتی و یارانه هم برای این كار پرداخت می‌كند. سوژه گزارش امروز مرتضایی‌فرد همین سازمان كشور همسایه است. رفته و ته و توی قضیه رو درآورده تا ببیند در ایران كدام ناشران و چه كتاب‌هایی از این قضیه مطلع بوده و استفاده كرده‌اند. حاصل این جست‌وجوی روزنامه‌نگاران هم شده یك گزارش جذاب كه می‌توانید توی همین صفحه بخوانید.
در كنار این مسائل هم در صفحه 10 رفته‌ایم سراغ یك سوژه كه ظاهرا در بدو امر فرهنگی نیست. صحبت از ملكه انگلیس است و حرف و حدیث‌ها و حواشی كه اطراف این موضوع پدید آمده. حالا حساب كنید توی همین اوضاع و احوال خبر برسد كه قرار است یك نمایشگاه كاریكاتور هم با این موضوع برگزار شود. همین شد كه ما هم همه این حواشی جالب‌انگیزناك و بانمك را در قالب یك گزارش جمع كرده و فرستادیم توی صفحه 12. بخوانید و لذت ببرید.