دستگاه ایرانی درمان سرطان، در آستانه تولید انبوه

دستگاه ایرانی درمان سرطان، در آستانه تولید انبوه

محققان یك شركت دانش‌بنیان موفق به اخذ مجوزهای دستگاه شتاب‌دهنده خطی الكترونی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان شدند كه در آستانه تولید انبوه است.
نوید نجات‌بخش، رئیس هیات مدیره شركت دانش‌بنیان در شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان در گفت‌وگو با مهر اظهار كرد: ما توانسته‌ایم دانش فنی دستگاه شتاب‌دهنده خطی را طی چند سال اخیر به دست آوریم و آن را به تولید برسانیم.
وی با بیان این‌كه تأمین نیاز كشور اولین هدف ما در این شركت به شمار می‌رود، بیان كرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی به ازای هر یك میلیون نفر حداقل سه دستگاه شتاب‌دهنده خطی الكترون نیاز است.
نجات بخش با تاكید بر این‌كه نیاز به دستگاه شتاب‌دهنده خطی در كشور به شدت احساس می‌شود، عنوان كرد: در كشور ما به بیش از ۲۴۰ دستگاه نیاز است كه متأسفانه كمتر از صد دستگاه داریم و دستگاه‌های موجود نیز خارجی هستند.
وی با بیان این‌كه كشورهای همسایه هم به این دستگاه نیاز دارند، بیان كرد: تولید این دستگاه علاوه بر تأمین نیاز كشور، می‌تواند بازار بزرگی را برای ما در راستای تولید آن و صادرات به كشورهای همسایه به همراه داشته باشد.
گفتنی است سوریه، افغانستان، عراق و هند از جمله كشورهایی هستند كه به این دستگاه نیاز دارند و این می‌تواند بازاری برای ما باشد.
نجات بخش با اشاره به كشورهای تولیدكننده دستگاه شتاب‌دهنده خطی الكترون گفت: آمریكا، انگلیس و به‌طور محدود كشور چین تولیدكننده این دستگاه به‌شمار می‌روند؛ ما می‌توانیم با تولید انبوه به زنجیره كشورهای تولید كننده این دستگاه بپیوندیم.
مدیرعامل این شركت دانش بنیان بیان كرد: در حال حاضر دستگاهی كه تولید كرده‌ایم، مجوزها و استانداردهای خود را اخذ كرده و از هفته‌های آینده درمان بیماران با این دستگاه آغاز می‌شود؛ اكنون منتظر اخذ آخرین مجوز هستیم.
وی با بیان این‌كه مجوزها و استانداردهای دستگاه شتاب‌دهنده خطی زیر نظر وزارت بهداشت به تأیید رسیده، بیان كرد: برای تولید انبوه نیاز است وزارت بهداشت به میان بیاید تا قرارداد منعقد شود. ۹۵ درصد این دستگاه ایرانی و ۵ درصد بقیه از تجهیزات غیر ایرانی استفاده شده است.