سایه روشن

سایه روشن

حمله مشكوك به نفتكش‌ها؛ مكمل تحریم‌ها علیه ایران
رئیس مجلس با اشاره به فضاسازی‌های اخیر پس از حمله به نفتكش‌ها در آب‌های جنوبی ایران گفت: اقدامات مشكوك در دریای عمان علیه نفتكش‌ها مكمل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است.
علی لاریجانی در نشست علنی دیروز در نطق پیش از دستور خود گفت: حمله اخیر به نفتكش‌ها پس از آن صورت گرفت كه آمریكایی‌ها از تحریم‌ها طَرفی نبستند، مخصوصا با توجه به سوابق تاریخی آمریكا در این زمینه كه در جنگ جهانی، آمریكایی‌ها كشتی‌های خود را در نزدیكی‌های ژاپن مورد هدف قرار دادند تا توجیه لازم برای خصومت را فراهم كنند.
رئیس نهاد قانونگذاری كشورمان ادامه داد: اما بخش فكاهی ماجرا در اظهارات پمپئو نهفته است كه توصیه كرد ایران در مقابل اقدامات سیاسی و دیپلماتیك از دیپلماسی استفاده كند كه این مطلب از زبان پمپئو واقعا شیرین است.
وی اضافه كرد: وزیر خارجه كشوری این اظهارات را دارد كه با اقدامات تروریستی اقتصادی كه به بیان خودشان شدیدترین تحریم‌ها علیه یك ملت است، به مصاف یك ملت انقلابی آمده‌اند، آیا این یك اقدام دیپلماتیك است؟ پمپئو! آیا نقض عهد در توافق هسته‌ای و جنگ اقتصادی علیه ملت ایران اقدام سیاسی است؟ آیا اقدامات آمریكا در ونزوئلا علیه رئیس‌جمهور این كشور یك اقدام سیاسی و دیپلماتیك است؟
رئیس مجلس خاطرنشان كرد: متأسفانه ملت آمریكا گرفتار باند سیاسی بی‌آبرویی شده‌اند كه پس و پیش حرف‌های خود را محاسبه نمی‌كنند. /خانه‌ملت
روایت بعیدی‌نژاد از تجمع چند نفره مقابل سفارت ایران
سفیر ایران در لندن از حضور گروهی معترض در مقابل بنای سفارت ایران در لندن خبر داد. حمید بعیدی‌نژاد در پیامی توییتری نوشت: تعدادی از معترضان به مسدود كردن تنها ورودی سفارت ایران در لندن ادامه داده و از ورود دیپلمات‌ها به داخل جلوگیری كردند. شنبه‌ها و یكشنبه‌ها در ایران روزهای كاری است و كاركنان دیپلماتیك برخی كارهایشان را در این دو روز با پایتخت هماهنگ می‌كنند.
وی همچنین در توییتی دیگر عنوان كرد: حریم سفارت باید مصون از هرگونه مانع باشد.حضور معترضان و دوربین‌های رسانه در جلوی تنها در ورودی سفارت با فقط چند متر عرض، امنیت رفت و آمد پیاده دیپلمات‌ها هنگام ورود به ساختمان را به خطر می‌اندازد. اعتراض مدنی حق شهروندی است، ولی باید در خارج از حریم سفارت تحت نظارت پلیس انجام گیرد.  / فارس
سفیر انگلیس: احضار نشدم، جلسه به درخواست خودم بود
در پی انتشار اخباری مبنی بر احضار سفیر انگلیس در تهران به وزارت خارجه، وی در مطلبی در توییتر این خبر را نادرست خواند. راب مكر، حضور در جلسه وزارت خارجه را به درخواست خود عنوان كرد و در واكنش به خبر احضار نوشت: «جالب است، چنین چیزی نشنیده بودم. من دیروز خواستار یك ملاقات فوری با وزارت خارجه شدم و این فرصت به من داده شد.» مكر افزود: احضاری در كار نبود. قطعا اگر رسما احضار می‌شدم، به آن پاسخ می‌دادم، مثل هر سفیر دیگری. روز گذشته اعلام شد: در پی اظهارات خلاف واقع وزیر خارجه انگلیس در تبعیت كوركورانه و عجولانه از آمریكا در متهم كردن كشورمان به دست داشتن در حوادث اخیر برای دو نفتكش در دریای عمان، دستیار وزیر و مدیركل اروپای وزارت خارجه در ملاقات با سفیر انگلیس، شدیدا به این مواضع غیر‌قابل قبول و ضد‌ایرانی دولت انگلیس اعتراض كرده است.  جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس روز گذشته با تکرار ادعای خود گفت: انگلیس تقریبا مطمئن است  که حمله به نفتکش‌ها کار ایران است./ فارس
فراخوان قالیباف به جوانان برای نامزدی در انتخابات مجلس
محمدباقر قالیباف در فراخوانی خطاب به جوانان گفت: چهره‌های نو را از میان افراد توانمند و با صلاحیت برای نامزدی در انتخابات مجلس معرفی كنید تا با نقش‌آفرینی شما بتوان مجلسی نو تشكیل داد.
در فراخوان قالیباف آمده است: به نظر می‌رسد امروز دیگر جوانگرایی تبدیل به مطالبه عمومی شده و همه باید كمك كنیم تحول به دست شما جوانان اتفاق بیفتد؛ همان گونه كه در این 40 سال، هر موفقیت و پیشرفتی كه داشتیم، نقش اصلی را جوانان داشتند. وی افزوده است: اگر شما به میدان نیایید، مطالبه نكنید و توانمندی‌های خود را عرضه نكنید، این در روی همان پاشنه خواهد چرخید و مشخصا مجلس آینده، تفاوت معناداری با گذشته نخواهد داشت. قالیباف در این فراخوان آورده است:‌ از همه شما جوانان دلسوز انقلابی درخواست می‌كنیم، متناسب با شاخص‌هایی كه منتشر می‌شود، افراد توانمند و با صلاحیت یا خودتان را كه برای قبول مسؤولیت نمایندگی مردم مفید می‌دانید، از طریق پایگاه اینترنتی جهاد دات نت (http://jahad. net) معرفی كنید تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها تلاش كنیم در حد امكان شایسته‌ترین‌ها در معرض انتخاب مردم قرار بگیرند. / فارس