پایان ولگردی سگ‌های تهران

پایان ولگردی سگ‌های تهران

 ممكن بود آن پشمالوی سیاه كه دندان قروچه می‌كند و نیش نشان می‌دهد شخصی را می‌درید، ممكن بود آن زرد لاغر با آن شكم به كمر چسبیده‌اش حریف گرسنگی نمی‌شد و نزدیك كسی می‌رفت و آن وقت تا جا داشت كتك می‌خورد، ممكن بود با آن دُم مثل جاروی گردگیری‌اش برود زیرماشین، بچسبد به آسفالت خیابان، ممكن بود آن‌قدر ول بچرخد كه هراس بپراكند و هزار تا از این احتمالات دردناك. همه چیز ممكن بود اما حالا كه سگ‌های بی‌صاحب شهر تهران جمع شده‌اند زیر سایبان‌های پارچه‌ای بالای فنس‌ها و از ترس آفتاب بیابان‌های جنوب پایتخت خزیده‌اند در لانه‌های پلاستیكی سفید و صورتی رنگ‌شان، كوچه پس كوچه‌های تهران و بلوارها و اتوبان‌هایش تقریبا از سگ‌های ولگرد خالی شده است.
در محل دپوی پسماندهای تهران درمجتمع آرادكوه، جایی كه بوی گزنده زباله با هر بادی در فضا می‌پیچد و مگس‌ها شادمانه جولان می‌دهند، نقاهتگاه سگ‌های بی صاحب تهران برای نخستین‌بار از زمان راه‌اندازی‌اش، در به روی خبرنگاران باز كرد تا همه ببینند پشت این دیوارهای بلند، جایی كه زمانی طولانی حرف و حدیث درباره نحوه رفتار با سگ‌ها در آن زیاد بود و بیم از كشت و كشتار، فراوان، دیگر خبری از چزاندن حیوانات نیست. بوی غریبه‌ها شامه برخی سگ‌ها را قلقلك داده و به واق‌واق كردن‌های بی‌وقفه واداشته، پنج سگ اما در قرنطینه پس از حمام كردن و ضدعفونی شدن به آرامش دراز كشیده‌اند توی آفتاب زله‌كننده ظهر؛‌ خستگی كهنه از تن می‌گیرند احتمالا. در قفس‌های سگ‌های آماده رهاسازی ولی به اتفاق همه واق‌واق می‌كنند و دم می‌جنبانند و پوزه می‌چسبانند به فنس‌ها. گوش‌های خیلی‌هایشان بریده است، برخی‌ها از ته‌ته آن‌قدر كه گوش خودت درد می‌گیرد. حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل شركت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران كه پابه‌پای خبرنگاران است می‌گوید گوش اینها را باورهای غلط خرافی بریده كه فكر می‌كند گوش سگ را اگر ببُرند و به زور به خورد خودش بدهند او پاچه گیرتر خواهد شد. جای زخم‌های كهنه روی بدن خیلی‌هایشان هویداست، جای شكنجه است شاید، شاید جای درگیری با آدم‌ها و شاید جفتگیری‌های اجباری‌شان با گرگ‌ها كه سازمان محیط‌زیست هم تاییدش كرده است.
كابوس‌ها اما دراین نقاهتگاه تمام است، گرچه مدت‌های مدید ولگردی كردن و گرسنگی كشیدن می‌شود صحنه‌ای كه خبرنگاران دیدند: سگی از حال رفته و بی‌رمق روی تختی درازكشیده، چشم به ناكجا دوخته و سرمی به دستش متصل.
 واگذاری‌های رایگان
هرماه هزار سگ جدید وارد نقاهتگاه می‌شوند و هزار سگ تیمار شده از آن خارج. خارج‌شده‌ها از نر و ماده هر دو عقیم می‌شوند و روی گوش‌شان پلاكی می‌نشیند كه بیوگرافی آنهاست. سگ‌های بی‌صاحب تهران به لطف این نقاهتگاه دیگر كشته نمی‌شوند بلكه به چرخه درمان و ساماندهی می‌آیند كه این روزها اهداف متفاوتی دارد. مدیرعامل شركت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران كه متولی این ساماندهی است به ما می‌گوید اگر دیگر پیمانكار سگ‌كش در تهران پیدا كردید خودم پاسخگو خواهم بود چون نگاه‌ها در شهرداری عوض شده و به جای انهدام، حیات‌بخشی و فرهنگ‌سازی نشسته است. او می‌گوید به‌زودی سامانه‌ای راه‌اندازی خواهد شد و اطلاعات همه سگ‌ها در آن قرار خواهد گرفت تا هر فرد متقاضی (شایسته) از میان آنها سگی را به رایگان انتخاب كند و به كار نگهبانی بگیرد. تحصیلی همچنین خبر داد كه قرار است در چند منطقه تهران مثل تلو و سرخه‌حصار فنس‌كشی شود و این سگ‌ها در آن مستقر شوند و نحوه رفتار با این حیوانات به مردم آموزش داده شود تا هم مردم بدانند كه سگ را نباید آزار داد و هم این كه یاد بگیرند هر جایی نباید به آنها غذا بدهند كه حیوان شرطی شود و پایش به محلات شهر باز شود.
زنی كه فعال حقوق حیوانات است البته منطقه سوهانك را هم به این دو منطقه اضافه می‌كند و می‌گوید اگر سیاست ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب به همین شكل ادامه یابد دست سودجویان فضای مجازی نیز از این زبان‌بسته‌ها كوتاه می‌شود كه چه سوءاستفاده‌ها كه نكردند و به نام سگ‌ها چه كیسه‌ها كه برای خودشان اندوختند.