نسخه Pdf

چوبه دار، تاوان قتل به خاطر یك عشق كور

چوبه دار، تاوان قتل به خاطر یك عشق كور

پسر جوان وقتی فهمید دختر مورد علاقه‌اش قصد ازدواج با مرد دیگری را دارد، او را كشت و در باغ خواهرش دفن كرد. متهم در جلسه محاكمه مدعی شد، نمی‌خواستم مریم با مرد دیگری ازدواج كند. قضات دادگاه پس از محاكمه متهم او را به قصاص محكوم كردند.اولیای دم مقتول ، در جلسه دادگاه اعلام کردند به هیچ عنوان حاضر به بخشش قاتل نیستند.

امیر علی حقیقت طلب

به گزارش خبرنگار جام‌جم، رسیدگی به این پرونده چهاردهم تیر سال گذشته و همزمان با گزارش ناپدید شدن دختر جوانی در فردیس در دستور كار پلیس قرار گرفت. براساس شكایت خواهر این دختر، مریم با خودروی خود از خانه خارج شده و دیگر برنگشته بود.
پس از این شكایت تیمی از ماموران تحقیقات خود را آغاز كرده و در بررسی‌ها متوجه شدند، مریم دی‌ماه 96 و در جریان اغتشاشات دستگیر و با وثیقه آزاد شده بود.
در ادامه مشخص شد، مریم آخرین‌بار با نامزد سابقش تماس گرفته است. همین سرنخ كافی بود كه تحقیقات را روی پسر جوان متمركز كنیم و او به عنوان مظنون اصلی پرونده مورد بازجویی قرار گرفت. در حالی كه پسر جوان در تحقیقات منكر اطلاع از سرنوشت دختر جوان بود اما تناقض‌گویی‌های او باعث شد 20 تیرماه با دستور بازپرس پرونده بازداشت شود. متهم به قتل در ادامه به قتل مریم اعتراف كرد و جسد دختر جوان در باغ خواهر او كشف شد.
در ادامه پرونده با صدور كیفرخواست برای محاكمه به شعبه اول دادگاه كیفری استان البرز ارسال شد و متهم به قتل به ریاست قاضی هدایت رنجبر و با حضور محمد قیومی و فیروز رنجبر و قاضیان مستشار پای میز محاكمه قرار گرفت.
انگیزه قتل چه بود؟
در ابتدای این جلسه پدر و مادر مقتول برای قاتل دخترشان درخواست قصاص كردند. سپس وكیل آنها اظهار كرد: مریم و متهم چند سال قبل با هم آشنا شده و قرار بود ازدواج كنند. حتی مراسم خواستگاری انجام شده بود. مقتول 
چند روز قبل از قتل تصمیم می‌گیرد به این رابطه پایان دهد و به همین دلیل موضوع را به خواستگارش می‌گوید. خواستگار هم با نقشه‌ای مریم را به باغ خواهرش كشانده و دوباره 
خواسته اش را مطرح می‌كند كه با مخالفت مریم روبه‌رو می‌شود. سپس او را خفه می‌كند و گونی‌های گچ را روی جسد می‌گذارد و با حفر چاله‌ای در باغ دفنش می‌كند. این شواهد نشان می‌دهد قتل با برنامه بوده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر موكلانم توانایی پرداخت تفاضل دیه را ندارند و از دادگاه درخواست دارم با توجه به 
رسانه‌ای شدن پرونده، ترتیبی اتخاذ شود كه بتوانند حكم را اجرا كنند. البته تلاش ما همچنان به جلب رضایت آنهاست.
نمی خواستم با مرد دیگری ازدواج کند
در ادامه رئیس دادگاه با تفهیم اتهام به متهم به قتل از او خواست از خود دفاع كند كه پسر 30 ساله گفت: هفت سال قبل با مریم در شهربازی آشنا شده و سال 93 درخواست ازدواجم را مطرح كردم. خواستگاری كرده و جشن گرفتیم. بعد از مدتی او از من خواست از خانواده‌ام دور شوم .من به خاطر علاقه‌ای كه به او داشتم، قبول كردم. روزهای آخر هم به خاطر پرونده سیاسی‌اش گفت از ایران برویم. قرار بود من قانونی بروم و او غیرقانونی خودش را به من برساند.
وی ادامه داد: من به رابطه او با یكی از استادان دانشگاه شك داشتم و همین باعث اختلاف ما شد و او بعد از مدتی گفت دیگر مرا نمی‌خواهد. روز قتل در باغ از او خواستم رابطه را تمام نكند كه قبول نكرد . عصبانی شده و نمی‌دانم با دست یا شال خفه اش كردم. بعد هم جسد را در باغ دفن كرده و ماشین او را در تهران رها كردم.
متهم به قتل در آخرین دفاعیاتش گفت: قتل را قبول دارم و نمی‌خواستم حالا كه مریم با من ازدواج نمی‌كند با مرد دیگری ازدواج كند.
آخرین تلاش برای  رضایت
متهم در پایان جلسه به پای پدر و مادر مقتول افتاد و از آنها خواست او را ببخشند كه مادر مقتول گفت: داغ دختر دیده‌ام و كمرم شكست. نمی‌توانم از خون او گذشت كنم. متهم در دادگاه از ما طلب بخشش می‌كند اما با گذشت یك سال هنوز طلاهای دخترم كه بعد از قتل سرقت كرده و خودروی پراید او را برنگردانده است.
در ادامه وکیل متهم  در دفاع از او گفت: موکلم به خاطر جنون آنی مرتکب قتل دختر مورد علاقه اش شده و به همین خاطر از قضات دادگاه درخواست دارم، سلامت روانی او بررسی شود.
پس از دفاعیات متهم و وكیل مدافعش، قضات دادگاه کیفری یک البرز  برای تصمیم گیری وارد شور شده و پسر جوان را به قصاص محكوم كردند.