نسخه Pdf

 همسرم دعوا می‌كرد، من مواد می‌كشیدم

همسرم دعوا می‌كرد، من مواد می‌كشیدم

سلام به تمام دوستان كرك و پَر ریخته مثل خودم. 38 ساله هستم و از حدود 18 سالگی تریاك زدم. دو نفر از دوستانم كشیدند به من هم تعارف كردند. همان دو سه دود اولی كه گرفتم باعث شد 20 سال تمام از بهترین سال‌های زندگی‌ام درگیر اعتیاد شوم. در دوران دانشجویی و حتی سربازی هم تفننی مواد می‌زدم، ولی بعد از مدتی وابسته‌اش شدم و مستمر مصرف می‌كردم.
من كه همیشه به افرادی كه تفننی مواد مصرف می‌كردند، می‌گفتم بی‌اراده و بی‌غیرت، حالا خودم یكی از آنها شده بودم. تازه الان شرایط آنها را درك می‌كنم. تا چند سال اول قیافه‌ام زیاد تابلو نشده بود و به خاطر شغلی كه داشتم و از بیان سمتم معذورم، ماهانه بین ده تا 25 میلیون تومان درآمد داشتم، اما از بد روزگار، كم‌كم چهره‌ام هم تابلو شد و همكاران بخشی كه من رئیس تشكیلاتش بودم به چشم بدی نگاهم می‌كردند.
حكایت ما معتادها مثل كبك است كه سرمان را در برف كرده و فكر می‌كنیم هیچ‌كس ما را نمی‌بیند و نمی‌داند چه می‌كشیم. در حالی‌كه همه می‌دانند و خودمان از همه چیز بی‌خبریم. به خاطر همین مواد موقعیت عالی شغلم را از دست دادم و دیگر سر كار نرفتم. بعد از آن دائم با زنم دعوا و مرافعه داشتیم.
در این سال‌ها هرچه فكر كنید، استفاده كردم. از مواد سنتی مثل هروئین و شیره تریاك بگیر تا صنعتی مثل علف و گراس و شیشه كه این آخری توهم بد و وحشتناكی می‌داد و بعد از دو بار مصرف كردن آن را كنار گذاشتم.
تصمیم گرفتم ترك كنم. بارها و بارها. شاید بیش از 20 بار ترك كردم، اما باز لغزش كردم و سمت مواد رفتم. لغزش‌هایم هم دلیل داشت. اول؛ حال خوش و لذتی‌كه در تنهایی با مصرف مواد مخدر قوی‌تر پیدا می‌كردم و دوم اعصاب‌خردی‌های زنم كه دائم در حال دعوا كردن با من بود.
هر موقع دختر كوچكم را می‌دیدم كه به من و كشیدن مواد زل می‌زد، اعصابم خرد می‌شد. تصمیم گرفتم ترك كنم. برای درمان و ترك هر نوع مواد مخدری به سه عامل نیاز دارید. اول تصمیم قطعی برای ترك، دوم، اراده قوی و سوم استفاده از داروهای مناسب ترك اعتیاد زیرنظر متخصصان و انجمن‌هایی مثل انجمن معتادان گمنام.
اگر غیر از این راه‌هایی كه گفتم بروید، هرچند بار هم ترك كنید، مقطعی است و هیچ فایده‌ای ندارد. وقتی وارد انجمن شوید و در كلاس‌ها شركت كنید، به شما راهنما هم می‌دهند كه خیلی كمك‌كننده است. خودم معتاد بودم و می‌دانم 99 درصد از كسانی كه درگیر مواد هستند و نمی‌توانند ترك كنند، مشكل روحی دارند كه با كمك گرفتن از راهنما و شركت در كلاس‌ها می‌توانند از شر مواد خلاص شوند. به امید روزی كه حتی یك معتاد هم نه در خانواده‌ها كه در جامعه هم نباشد.