نسخه Pdf

سلام کویر به دریا در چهار بهار

گفت‌وگوی آدینه این هفته با محمد صدوقی، مدیر نرم‌افزار طاقچه

سلام کویر به دریا در چهار بهار

شیما آشتیانی

محمد صدوقی متولد ۱۵ خرداد ۶۶ است. مهندسی شیمی را در دانشگاه تهران خوانده و هم‌اكنون مدیر نرم‌افزار «طاقچه» است. اگر شما هم جزء آن دسته از كتابخوان‌هایی باشید كه دنبال راهكاری برای كاهش هزینه‌ها و مصرف كاغذ هستید حتما از این نرم‌افزار استفاده كرده‌اید. طاقچه در حقیقت وب‌سایت و نرم‌افزاری برای خواندن كتاب به صورت الكترونیكی و شنیدن صوتی آنهاست. در این فروشگاه آنلاین علاوه بر این‌كه به گنجینه‌ای از كتاب‌های الكترونیكی و صوتی دسترسی دارید، پی‌دی‌اف، مجله و روزنامه‌های بسیاری را نیز می‌توانید مطالعه كنید. او مدیریت طاقچه را سال ۹۲ به‌خاطر علاقه به كار فرهنگی، فناوری اطلاعات و همچنین ارتباط با یكی از دوستانش كه در هلدینگ حصین فعالیت می‌كرد بر عهده می‌گیرد. به اعتقاد وی، هدف اصلی طاقچه، همواره این بوده كه بتواند با ورود هر كسی با هر سلیقه‌ای، محتوای مورد نظرش را انتخاب كند. به همین دلیل نه سوگیری عقیدتی در آن وجود دارد و نه حتی سوگیری محتوایی. صدوقی در یكی از مصاحبه‌هایش می‌گوید: « تابستان ۹۲ یك نسخه آزمایشی را راه‌اندازی کرده و شروع به مذاكره كردیم. در همایش نشر الكترونیك در دانشگاه تهران كه آبان ۹۳ برگزار شد، طاقچه را رونمایی كردیم. به هیچ وجه تبلیغ نمی‌كردیم چون اعتقاد داشتیم تا از نظر فنی و محتوایی آماده نباشیم و به حد قابل استفاده نرسیده باشیم، تبلیغ در اصل ضدتبلیغ است و بعداً برگرداندن همان كاربران سخت می‌شود». این پلتفرم آنلاین در نمایشگاه كتاب سال ۹۴ یك غرفه می‌گیرد و مذاكرات خود را با ناشرین به شكل مفصل ادامه می‌دهد. كه البته در همان نمایشگاه، عنوان «غرفه برگزیده» را از دست وزیر ارشاد دریافت می‌كند: «این موارد باعث شد تا شناخته شویم و اعتبار بیشتری كسب كنیم. مشكل این بود كه در آن بازه زمانی، ناشرها به ما اعتماد نداشتند تا فایل كتاب‌شان را به ما بدهند. غیرمنطقی هم نبود؛ ما چند جوان بیشتر نبودیم.»

کتاب
«هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها»، كتابی‌است كه مفاهیمی مثل رنج و دغدغه را به صورت واقعی و ملموس واكاوی می‌كند. زیبایی این كتاب در این است كه همزمان با این‌كه داستان زندگی یك فرد را می‌خوانیم كمك می‌كند كه دغدغه‌های بیهوده زندگیمان را هم شناسایی كنیم و از آنها رها شویم.

  توضیحات تکمیلی
«هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها»، كتابی از نویسنده آمریكایی مارك منسن است كه سال ۲۰۱۶ میلادی در آمریكا چاپ شد. این كتاب راهنمایی است برای رهایی از نگرانی‌های پوچ و بی‌خود روزمره جهان كنونی كه امروزه گریبانگیر بسیاری از انسان‌ها شده‌است. كتاب یادشده تا ژانویه ۲۰۱۹ بیش از سه میلیون نسخه فروش داشته‌است و در رده كتاب‌های پرفروش قرار گرفته است. این كتاب توسط انتشارات میلكان به چاپ رسیده‌است.

فیلم
«كتاب سبز» یك فیلم كمدی درامی است كه باعث می‌شود از فضای فیلم لذت ببریم و حال‌مان خوب شود. در عین حال آن‌قدر رویكردش معمولی و صمیمی است كه در هر لحظه با بازیگر اصلی سریال همذات پنداری می‌كنیم. بد نیست هیجان فیلم را هم به ویژگی‌های مثبت این فیلم اضافه كنیم. با دیدن كتاب سبز، انگار تجربه‌ای نسبت به برخی فضاهای ناشناخته پیدا می‌كنیم كه بازیگر سریال برای دستیابی به اهدافش آنها را تجربه می‌كند.

 توضیحات تكمیلی
كتاب سبز (Green Book) فیلمی در نوع كمدی-درام به كارگردانی پیتر فارلی است كه در سال ۲۰۱۸ اكران شد. این فیلم تور پیانیست كلاسیك و جاز آمریكایی-جامائیكایی، دان شرلی (ماهرشالا علی) به همراه راننده‌ای اهل نیویورك به نام تونی لیپ (ویگو مورتنسن)، كه راننده و محافظ او بود را در جنوب آمریكا به تصویر می‌كشد. نمایش جهانی فیلم با پخش آن در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در ۲۰۱۸ آغاز شد كه فیلم را برنده جایزه انتخاب مردم كرد. این فیلم نقدهای مثبتی دریافت كرده كه در آنها بازی علی و مورتنسن مورد ستایش قرار گرفته‌اند.

سفر
چابهار و ساحل مكران را به این دلیل انتخاب كردم كه بكر و دست‌نخورده است و طبیعت زیبایی دارد كه در كمتر جایی در ایران یافت می‌شود. در این منطقه ساحل درك وجود دارد كه تنها نقطه در ایران است كه می‌توانیم تلاقی كویر و دریا را در كنار هم ببینیم. چابهار از نظر آب و هوایی منطقه‌ای است كه چهار بهار دارد و در هر فصلی از سال، هوا معتدل و بهاری است.

پاتوق
​​​​​​​شركت، پاتوق من است. چون یك فضای استارت‌آپی، پویا، جوان و دوستانه‌ای دارد، از هر فرصتی برای حضور در شركت و ایده‌پردازی و تعامل با همكارانم استفاده می‌كنم. طاقچه فقط محیط كار نیست، بودن همكاران خوب، كار لذت‌بخش، محیط خوب و ... باعث شده كه پاتوق من و خیلی از همكاران شركت باشد.
ضمیمه کلیک