سهم هر ایرانی از یارانه  ماهی یك میلیون است

سهم هر ایرانی از یارانه ماهی یك میلیون است


رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است سهم هر ایرانی از كل یارانه‌های تخصیصی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در كشور ماهانه یك میلیون تومان است.
 مسعود خوانساری عنوان كرد: با توجه به شرایطی كه تحریم‌ها و سایر مشكلات اقتصادی برای ما به وجود آورده است به نظر می‌رسد خطر كسری بودجه در سال ۱۳۹۸ یكی از خطرهای جدی است كه اقتصاد ایران باید راه‌های مقابله با آن را پیدا كند.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران، در صورتی كه نتوان برخی اصلاحات را اجرایی كرد امكان آن‌كه بودجه حتی با رقم بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان كسری مواجه شود وجود دارد.
وی ادامه داد: بررسی‌های اتاق بازرگانی و بخش خصوصی نشان می‌دهد دولت باید در سه حوزه، اصلاحات لازم بودجه‌ای را انجام دهد. یكی از اصلی‌ترین این حوزه‌ها كاهش بودجه شركت‌های حیاط خلوت دولتی است.
این شركت‌ها معمولا هزینه‌های قابل توجهی دارند، اما منافع‌شان برای اقتصاد ایران زیاد نیست.
بودجه كل دولت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است كه رقم بودجه این شركت‌ها از ۱,۲۰۰‌میلیارد تومان نیز عبور می‌كند یعنی بودجه آنها سه برابر بودجه جاری دولت است كه اگر بهره‌وری بالا داشتند، برای این موضوع توجیه اقتصادی وجود داشت، اما با توجه به نبود‌بهره‌وری، باید تغییراتی را در آنها ایجاد كرد.
خوانساری اصلاح قانون یارانه‌ها را یكی از اولویت‌های اصلی بودجه‌ای كشور دانست و توضیح داد: طبق آمارهای رسمی، دولت سالانه رقمی نزدیك به ۸۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌كند كه حدود ۵۸۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به یارانه سوخت است. در حالی‌كه بر همگان واضح است در استفاده از بسیاری از این یارانه‌ها، عدالت رعایت نمی‌شود و اقشار هدف جامعه از آن بهره‌ای
نمی‌برند.
وی ادامه داد: با ارزیابی رقم كل این یارانه مشخص می‌شود كه هر ایرانی حدودا ماهانه یك میلیون تومان سهم یارانه دارد كه با توجه به تخصیص آن به برخی حوزه‌ها، عملا اقشار كم‌درآمد از آنها بهره زیادی نمی‌برند، از این‌رو به نظر می‌رسد اصلاح نحوه پرداخت این یارانه و حركت به سمت شیوه‌های پرداخت نقدی، یكی از گزینه‌هایی است كه می‌توان به آن فكر كرد. /ایسنا