اینجا دفتر برگ‌های وجود را ورق بزنید

مجموعه مستند برگی از دفتر وجود با محوریت سلامت معنوی روی آنتن شبكه سلامت است

اینجا دفتر برگ‌های وجود را ورق بزنید

 سلامت معنوی را احساسی درونی و رضایت‌بخش توام با ارتباطات سازنده با خود و دیگران می‌دانند. احساسی كه به فرد جهتگیری الهی داده و حالات معنوی ویژه‌ای چون حب به خداوند، دگردوستی، توكل و شرح صدر می‌بخشد. ابراهیم جاهد را می‌توان مستندسازی دانست كه تلاش دارد، تا این بعد از سلامت را در ساخته‌هایش به تصویر كشد.
این تهیه‌كننده برنامه «برگی از دفتر وجود» را روی آنتن شبكه سلامت سیما دارد و معتقد است؛ عموما انسان‌ها كمتر به جنبه شگفتی‌ها و عجایب آفریده‌های خداوند توجه می‌كنند و سعی دارند به جنبه‌های علمی و تجربی پدیده‌ها و آفریده‌های خداوند فكر كنند، در حالی كه درك شگفتی‌های آفرینش در درون یا بیرون از بدن انسان فطرت و روح حقیقت جوی آدمی را سیراب می‌كند.
سلامت معنوی
جاهد همواره در ساخته‌هایش كوشیده تا با بهره‌گیری از نشانه‌های حیات، دیگران را به تفكر در زمینه نظم خلقت وادارد و تاكید می‌كند: همواره خداوند متعال انسان‌ها و بندگان خود را به عبرت گرفتن و تفكر و جست‌وجو در آیات و نشانه‌هایش دعوت كرده است، تا از این طریق روزنه‌ای برای رسیدن انسان به نور حقیقی كشف شود.
همین طرز تفكر این مستندساز را واداشته است تا شگفتی‌های آفرینش بدن انسان و جهان را به تصویر كشد، به همین علت می‌گوید: یكی از راه‌های فهمیدن شگفتی‌های آفرینش بدن انسان درك نعمت‌هایی است كه خداوند در بدن انسان قرار داده، نعمت‌هایی كه توجه و تفكر در خلقتشان به عنوان پایه اصلی رسیدن به آرامش قلبی است و مهم‌ترین اثر مورد انتظار در بحث سلامت معنوی است. در این مجموعه سعی شده، با ایجاد تحیر و تفكر در بیننده نسبت به شگفتی‌های خلقت به خصوص در زمینه سلامت معنوی و توجه دادن به خالق این شگفتی حیرت‌آور، سطح آگاهی جامعه مخاطبان در خصوص شگفتی‌های خلقت و ترویج فرهنگ خودشناسی منجر به خداشناسی ارتقا پیدا كند.
خودشناسی در كنار خداشناسی
مجموعه مستند «برگی از دفتر وجود» با هدف خودشناسی و آشنایی با اعجاز خداوند در آفرینش انسان به تهیه‌كنندگی ابراهیم جاهد، نویسندگی مهدی امینی و عباس سلطانی تولید شده و به فراخور قسمت‌های مختلف دو كارگردان دیگر یعنی مهدی امینی و عباس عبداللهی، جاهد را همراهی كرده‌اند. به علاوه در طول مستند شاهد حضور متخصصان علم پزشكی كشور هستیم اشخاصی كه بدن انسان را نه با هدف اطلاع رسانی پزشكی، بلكه با نگاهی عارفانه كالبدشكافی می‌كند.
حیران شدیم
این تهیه‌كننده از تاثیر ساخت برنامه‌هایی همچون «برگی از دفتر وجود» روی خود چنین می‌گوید: در هر بخش كه ورود می‌كردیم و با هر متخصص كه همراه می‌شدیم، حیرتمان بیشتر می‌شد. پیچیدگی خلقت چشم را می‌دیدیم و حیران می‌شدیم، از گوش می‌شنیدیم و یاللعجب سر می‌دادیم؛ با قلب هم تپش می‌شدیم و با سینه و ریه نفس در سینه‌مان حبس می‌شد و با دیدن مغز این اندیشه سراغمان می‌آمد كه چقدر در برابر بزرگی خلقت خداوند سبحان كوچك و ناچیزیم.
وی تصریح می‌كند: گویا با هركدام از اعضای بدن كه مواجه می‌شدیم رو به آیینه دل می‌ایستادیم و نادانی‌مان را در برابر گستره علم دانای مطلق و یگانه هستی‌بخش تماشا می‌كردیم و شاید این تنها كاری بود كه در تمام طول پروژه باید انگشت حیرت به دهان سنجاق می‌كردی و دوربین تنها دلخوشی‌ات بود كه بتوانی هزاران چشم دیگر را مهمان دیدن این همه شگفتی كنی و همگی‌مان پس از هر بار تماشا سجده شكر به‌جا آوریم و «فتبارك‌ا...» بگوییم.
نگاه كارشناسی
استفاده از متخصص كارشناس به عنوان راوی از تكنیك‌هایی است كه به مجموعه این امكان را داده تا با تقویت نكات علمی و در فضایی مرتبط با مخاطب ارتباطی تنگاتنگ برقرار کند. به عقیده جاهد نگاه اصلی برنامه در كنار تحقیق و پژوهش در بعد محتوایی و مضمونی از اهمیت بالایی برخوردار است و ادامه می‌دهد: در بحث موضوع شناسی از مراكز و كارشناسان مجرب در طول برنامه استفاده شده و نریشن برنامه با توجه به مشخصات آن براساس ویژگی‌های خاص علمی، معرفتی، شاعرانه، تصویری و از همه مهم‌تر آگاهی بخشی نگاشته شده است.
تهیه‌كننده برنامه «برگی از دفتر وجود» با اشاره به مستندهای خارجی مشابه تاكید می‌كند: همواره در برنامه‌های تلویزیونی شاهد مستندهایی درخصوص موضوعات آفرینش بوده‌ایم كه تنها به جنبه علمی موضوع و قدرت پیشرفت علمی - فناوری بشر پرداخته‌اند و كمتر سخنی از خالق و آفریننده این همه شگفتی گفته شده است. تمایز این مجموعه از حیث موضوع شناسی و متن نیز به گونه‌ای است كه علاوه بر بیان شگفتی‌ها با تلنگرهایی ادبی - معرفتی، فكر و توجه مخاطب را به قدرت لایزال خداوند گره می‌زند.
پزشكان از زاویه‌ای دیگر
از اهداف دیگر این مستند ارائه چهره‌ای مثبت از پزشكان است و تهیه‌كننده آن در این مورد توضیح می‌دهد: در این سری سعی شده تا نگاه مردم نسبت به زحمات پزشكان عزیز در جریان زندگی نشان داده شود، اصولا این قشر مدام در فضای مطب و بیمارستان دیده می‌شوند و صرفا بحث‌های علمی با محوریت انواع توصیه‌ها و روش‌های درمانی را بیان می‌كنند. این بار از زاویه‌ای دیگر به شغل پزشكی نگاه می‌شود و با بیان نعمت‌ها، شگفتی‌ها و عجایب شبنمی از دریای بیكران زیبایی‌ها و محبت خداوند به نمایش درمی‌آید.
وی از طرح‌های جدید خود در زمینه سلامت اجتماعی نیز سخن گفته و ادامه می‌دهد: یكی از طرح‌ها و ایده‌هایی كه طی چند سال اخیر، خبر آن در رسانه‌ها مطرح می‌شود مساله اردوهای جهادی است كه توانسته الگویی موفق در خدمات رسانی برای مناطق دوردست و محروم كشور باشد، با توجه به ضرورت سلامت و خدمات پزشكی همواره استادان و دانشجویان پزشكی پای ثابت این گروه‌ها و اردوها بوده‌اند، با توجه به اهمیت موضوع سلامت برای همه بخش‌های مدیریتی كشور از طرفی و گستردگی فعالیت اردوهای جهادی پزشكی از طرفی، ضرورت ایجاب می‌كند تا در عرصه معرفی این طرح موفق كه نیاز امروز كشور در عرصه سازندگی و خوداتكایی است مجموعه مستندی از فعالیت گروه‌های جهادی پزشكی ساخته شود.
جاهد اضافه می‌كند: در این مجموعه، قصه شكل‌گیری بچه‌های گروه جهادی كه در هر قسمت یكی از استادها یا دانشجویان محور داستان و به‌عنوان راوی قصه كلی انجام خدمت گروه جهادی بوده و برنامه‌ها و اقدامات آنها را از دانشگاه تا روستا و یا هر جایی كه فعالیت دارند به‌صورت مستند داستانی روایت می‌شود. بنا داریم طی
 25 قسمت 25 دقیقه‌ای به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، مناطق مختلف، اتفاقات تلخ و شیرین، قصه‌های شنیدنی آدم‌های مختلف سراسر این سرزمین بپردازیم.
وی در مورد ایده اصلی طرح چنین می‌گوید: این طرح براساس موضوع پزشكی و استادان و دانشجویان این رشته دنبال می‌شود؛ موضوعی كه در بسیاری از سریال‌ها و مستندها، در شبكه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی دنیا، امروزه طولانی‌ترین برنامه‌ها را به خود اختصاص داده، اما در كشور و مهد دانش پزشكی و شخصیت‌های مشهوری مثل بوعلی سینا، دكتر قریب و... شایسته است بیش از این تلاش پزشكی در قاب رسانه دیده شود. به همین منظور با رویكردی اجتماعی و داستانی سراغ موضوع اردوهای جهادی پزشكی رفتیم تا بتوانیم در این حركت مقدس در بخش رسانه كمك حال عزیزان باشیم .
به گزارش جام‌جم، «برگی از دفتر وجود» هر روز در ساعات بامدادی روی آنتن شبكه سلامت سیما می‌رود.