عزمی برای یكپارچه‌سازی خیریه‌ها وجود ندارد

عزمی برای یكپارچه‌سازی خیریه‌ها وجود ندارد

«با وجود این كه یكپارچه‌سازی سازمان‌های متولی امور خیریه‌ها راه‌حلی مطمئن برای تقویت نظارت بر عملكرد و امور مالی موسسات خیریه محسوب می‌شود، اما هیچ‌گاه در كشورمان عزمی جدی برای این كار وجود نداشته است.»
این نكته‌ای است كه زهرا ساعی، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم بر آن تاكید می‌كند و آن را به عنوان مهم‌ترین علت روی زمین ماندن ایجاد وحدت رویه در فرآیند صدور مجوز و نظارت بر امور خیریه‌ها ارزیابی می‌كند. او البته دولت را مقصر اصلی این اتفاق می‌داند و می‌گوید نمایندگان مجلس بارها این موضوع را با مسؤولان مربوطه در قوه مجریه مطرح كرده‌اند و این دولتی‌ها هستند كه باید برای یكپارچه‌سازی سازمان‌های متولی خیریه‌ها لایحه‌ای ارائه دهد.
ساعی البته این را هم توضیح می‌دهد كه نمایندگان خانه ملت تاكنون برای یكپارچه‌سازی فرآیند صدور مجوز برای موسسات خیریه‌ها بیكار ننشسته‌اند و سال گذشته در این زمینه طرحی نوشته‌اند، اما به گفته او، این طرح نیز به دلیل همان نبود اهتمام كافی برای این موضوع بعد از گذشت یك سال هنوز در كمیسیون‌های تخصصی باقی مانده و به جایی نرسیده است.
عضو كمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است كه یكپارچه نبودن دستگاه‌های متولی مساله‌ای است كه درباره بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مثل كودكان كار و زنان سرپرست خانوار وجود دارد. مساله‌ای كه به گفته این نماینده مجلس، گریبان موسسات خیریه را نیز گرفته و نظارت‌پذیری و پاسخگویی آنها را كمرنگ‌تر كرده است. به همین دلیل، او تاكید می‌كند تا زمانی كه مسائل اجتماعی مختلف از جمله خیریه‌ها تجمیع نشوند، نمی‌توان آنها را به درستی حل و فصل كرد.