هویت جنبش انصارا...

هویت جنبش انصارا...


جنبش انصارا... یمن، جریانی برگرفته از شیعیان زیدی یمن، متأثر از اندیشه‌های بدرالدین الحوثی، رهبر فكری آن حسین بدرالدین حوثی است. این گروه به دلیل انتساب به حسین حوثی به حوثی‌های یمن نیز شهرت دارند. این جنبش در گذشته در قالب تشكیلاتی با عنوان جوانان مؤمن (به عربی: تنظیم الشباب المؤمن) فعالیت می‎كرد، اما در زمان رهبری عبدالملك حوثی با پذیرش عمومی مردم یمن روبه‌رو و به جنبش فراگیر در این كشور تبدیل شد. جنبش انصارا... یكی از جریان‎های سیاسی بانفوذ این كشور به شمار می‎آید.
جنبش انصارا... در سال 2014، زمانی كه كشور یمن به شدت دچار آشفتگی و چنددستگی شده بود، موفق شد صعده را به كنترل خود درآورد.  سپس این جنبش حركت خود را به سمت صنعا پایتخت یمن آغاز و ابتدا شهر دماج و سپس استان عمران را تصرف كرد و وارد مركز این استان شد. حوثی‌ها بعد از عمران وارد صنعا شدند و پس از مدتی درگیری با حكومت یمن در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ش
(۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴) توانستند بیشتر بخش‌های مهم پایتخت یمن (صنعا) از جمله كنترل مراكز دولتی و ساختمان رادیو و  تلویزیون را به دست بگیرند و ضمن مجبور كردن محمد سالم باسندوه، نخست‌وزیر وقت یمن، به استعفا، توافق برای شكل‌گیری دولتی جدید را رقم زنند. در این شرایط بود كه عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن به دلیل ناتوانی از مقام خود استعفا داد و به عدن گریخت. وی در آنجا با اعلام پس گرفتن استعفای خود، اقدام به تشكیل دولت موقت در عدن کرد و همزمان عربستان سعودی نیز با تشكیل یك ائتلاف به رهبری خود در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ میلادی به بهانه حمایت از منصور هادی به یمن حمله كرد. در ادامه این تحولات انصارا... یمن با تشكیل كمیته‌های مردمی اقدام به مقابله با نیروهای متجاوز سعودی كرد.