برخورد پلیسی - قضایی با متخلفان

برخورد پلیسی - قضایی با متخلفان



 براساس قانون جمهوری اسلامی ایران، انتشار هر محتوای غیراخلاقی كه می‌تواند شامل تصاویر، متن یا حتی تبلیغات باشد، ممنوع است. پلیس فتا هم طبق وظایفی كه برای او تعریف شده، با نشر هر محتوای غیرقانونی در فضای مجازی از سوی هر فرد حقیقی و حقوقی برخورد می‌کند. رصدهای ما به‌صورت عام است و فرقی ندارد كه تولید و نشر محتوایی كه خلاف قانون است، برای سازمان، ارگان یا شركت خاصی باشد. در هر شرایطی پلیس فتا با قانون‌شكنان برخورد می‌كند.
 در اغلب موارد، ما با افراد سر و كار داریم؛ با افرادی كه به عنوان مسؤول آی‌تی فعالیت می‌كنند. پهنای باند شركت یا ارگان و سازمان به نام آنهاست و بنابراین پلیس فتا هم آنها را می‌شناسد. با این تفاسیر اوست كه مسؤولیت این محتوای مجرمانه را برعهده دارد و ماموران ما نیز او را به مراجع قضایی معرفی می‌كند. مأموران به صورت شبانه‌روز، هم به صورت دستی و هم به كمك نرم‌افزارهای خاص جست‌وجوی محتوا در فضای مجازی از قبیل سایت‌ها، توییتر، فیس‌بوك و شبكه‌های مجازی را انجام می‌دهد. در بسیاری از موارد، همكاران ما حتی به صورت دستی، رصد محتوای مجرمانه را انجام می‌دهند و در صورتی كه به نتایجی برسند كه مغایر با قانون است، فرد را به بخش‌های مختلف پلیس مانند پلیس امنیت، پلیس مواد مخدر یا مراجع قضایی معرفی می‌كنند. بخشی از شناسایی اما از طریق كاربران فضای مجازی انجام می‌شود. پلیس افتخاری، شهروندانی كه با پلیس فتا در ارتباط هستند و كاربران فضای مجازی كه با محتوای مجرمانه برخورد كرده‌اند هم می‌توانند قانون‌شكنان را به پلیس معرفی كنند. پلیس فتا، گزارش‌های شهروندان را راستی‌آزمایی کرده و با توجه به گزارش‌های رسیده با متخلفان برخورد می‌كند.
 پلیس البته علاوه بر شركت‌هایی كه تبلیغات خارج از عرف می‌سازند و در فضای مجازی پخش می‌كنند با افرادی كه در ساخت این محتواها دخیل هستند نیز برخورد می‌كند. درواقع برخورد با افرادی كه عرف اجتماعی را رعایت نمی‌كنند بر عهده حوزه قضایی است. به همین دلیل پلیس متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می‌كند.