از شاهزاده قجری تا عكس رادیولوژی

از شاهزاده قجری تا عكس رادیولوژی

شاهزاده‌ای قجری افسون‌شده در ماهیت مدال‌ها و نشان‌ها، مادر و فرزندی ایستاده در خزان با نگاهی به رشته‌های رنگی معلق بر درخت‌ها، مردمانی سرگردان در محیط شهری، زنی ایستاده در كنار عكس رادیولوژی و.... اینها اولین تصاویری است كه وقتی این روزها وارد گالری مژده می‌شوید، به چشم می‌آیند. حالا دیگر مدت‌هاست بین نمایشگاه‌هایی كه برای تماشا انتخاب می‌كنیم پیدا می‌شوند آثاری كه از اتهامِ خودبسندگی و دل‌بستنِ به هنر محض فرار می‌كنند و سعی دارند نگاه اجتماعی هنرمندان را به نمایش بگذارند. هر چند اینجا و در نمایشگاه «سكوت محسوس» نیز، نگاه جامعه‌محور با خیال و حتی طنز راه به دنیای ذهنی هنرمندان برده است.
ماجرا از این قرار است كه 15 هنرمند نقاش، آثار خود را در گالری مژده در معرض دید علاقه مندان به هنر قرار داده‌اند. شیوه كاری آنها ماهیتی فیگوراتیو دارد. این آثار از پس نگاه هنرمندان باتجربه‌ای خلق شده كه جنبه‌های بصری محیط پیرامونی خود را با ماهیتی روانشناختی مقابل مخاطبان قرار داده‌اند. نكته قابل توجه نمایشگاه «سكوت نامحسوس»، شیوه بیانگری این مجموعه آثار است كه مخاطب را در تقابل با عنوان نمایشگاه و شیوه بیانگری آثار این هنرمندان قرار می‌دهد. گوناگونی نگاه هنرمندان این نمایشگاه نیز بر جنبه‌های زیباشناختی این مجموعه افزوده تا مخاطب در یك بستر كلی با زاوایای مختلفی از جنبه‌های هنری و شیوه بیانگری آثار روبه‌رو شود.
چطور انتخاب شدند؟
این مجموعه آثار را علی خالق برای گالری مژده گردآوری كرده است. او با انتخاب آثاری از هنرمندان باتجربه و شناخته‌شده، قصد دارد زوایای دید هر هنرمند به محیط پیرامونش را در جهت بازآفرینی معنا و شیوه بیانگری در معرض دید مخاطبان قرار دهد.
علی خالق درباره گردآوری آثار این نمایشگاه می‌گوید: در نمایشگاه سكوت نامحسوس، هنرمندانی را كه سال‌ها در زمینه نقاشی فیگوراتیو فعالیت و دغدغه دارند دعوت كردم. برخی از آثار این نمایشگاه كاملا فیگوراتیو هستند و برخی ماهیتی شبیه آبستره دارند. این تضادها در مجموعه، تفاوت قلم هنرمندان و زوایه نگاه آنها را نشان می‌دهد كه موضوع بسیار مهمی است. به طور كلی برخوردهای مختلفی با فیگور را در این مجموعه آثار شاهد هستیم؛ به عنوان مثال در آثار علیرضا آدم‌بكان فضای انتزاعی می‌بینیم یا در تابلوی لیلا ویسمه فضای گسترده‌ای را می‌بینیم كه لكه‌هایی مانند فیگور انسان در آن حضور دارد.
خالق ادامه می‌دهد: هنرمندان حاضر در این نمایشگاه سال‌هاست به این شیوه كار می‌كنند و همه مخاطبان نیز با فضای كاری آنها آشنا هستند و حالا در كنار هم قرار گرفتن این آثار در یك نمایشگاه به مخاطبان این فرصت را می‌دهد كه از وضعیت نقاشی فیگوراتیو و زوایای پنهان بیانگری هنرمندان در قالب آثار خود آگاه شوند.
كجا ببینیم؟
گفتنی است نمایشگاه سكوت نامحسوس آثاری از علیرضا آدم‌بكان، علیرضا چلیپا، بهنام كامرانی، حسین تمجید، لیلا ویسمه، مسعود كشمیری، مهرداد خطایی، مرتضی خسروی، اوژن شیراوژن، سعید احمدزاده، علی خالق، نزار موسوی‌نیا، احسان نصری، داریوش قره‌زاد و حمیده حجار به نمایش درآمده است. این نمایشگاه تا ۲۶ مهر در گالری مژده به نشانی سعادت‌آباد، علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاك ۲۷ میزبان علاقه‌مندان به هنر است.