نسخه Pdf

قصاص باید اجرا شود

قصاص باید اجرا شود

دكتر كمال سیدفروتن، متخصص جراحی پلاستیك و زیبایی و مدیر عامل انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی می‌گوید: «مصوبات مجلس برای اسیدپاشی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. اگر به مرحله اجرا درآید و تشدید مجازات اسیدپاشی اعمال شود، مسلما تا حدودی از آمار این حركت غیرانسانی كاسته می‌شود. مساله مهم این است كه بعد از یك حادثه اسیدپاشی، نتیجه‌گیری در مورد آن و اقداماتی كه باید انجام شود، به چند سال بعد موكول نشود. تا زمانی كه مردم داغ و پیگیر اخبار مربوط به اسیدپاشی هستند، تشكیل دادگاه و مجازات اسیدپاش می‌تواند موثر باشد و مانع اسیدپاشی توسط‌كسانی شود كه این افكار را در سر می‌پرورانند، اما اگر چند سال از حادثه بگذرد و بعد نتیجه را اعلام كنند، آن تاثیر اولیه را نخواهد داشت. پس سرعت در تشكیل دادگاه و اجرای حكم تاثیر به‌سزایی در كاهش این جرم خواهد داشت.»
در مواردی، برخی پرونده‌های اسیدپاشی مرتكبان، منجربه صدور حكم قصاص شده، اما تاكنون هیچ یك به مرحله اجرا درنیامده است و پرونده آمنه بهرامی نیز درست در لحظه اجرای حكم قصاص با رضایت او متوقف شد. اجرا نشدن حكم قصاص نیز از مواردی است كه مدیرعامل انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی به آن انتقاد دارد و ادامه می‌دهد:«وقتی قاضی حكم صادر می‌كند، باید اجرا شود. علت تعلل در اجرای قصاص هنوز مشخص نیست، شاید دلیلش این است كه می‌خواهند از خانواده قربانی اسیدپاشی رضایت بگیرند. قربانیان اسیدپاشی، از نظر روحی و عصبی و اجتماعی تحت تاثیر این حادثه هستند و این زجر هر روز برای‌شان تكرار می‌شود. یا خودشان را پیدا می‌كنند یا اگر نكنند ممكن است دست به خودكشی بزنند. به همین دلیل است كه اجتماع و دست‌اندركاران دولت باید نگاه جدی‌تری به موضوع اسیدپاشی و مجازات مرتكبان داشته باشند.»
او معتقد است آمنه باید حكم قصاص را اجرا می‌كرد و منطق او هم، اعترافات اسیدپاشان است كه می‌گویند سرانجام خانواده قربانیان رضایت خواهند داد. فروتن ادامه می‌دهد: «مرتكبان از حس ترحم و گذشت قربانیان خود سوء استفاده می‌كنند. گذشت باید تا جایی باشد كه به جامعه آسیب نزند، اگر ضرر بزند، قابل اغماض نیست. آنهایی كه هدف اسیدپاشی قرار گرفته‌اند، مصرانه دنبال اجرای حكم هستند. اگر چند حكم اجرا شود، در كاهش و حتی جلوگیری از وقوع این حادثه دردناك، موثر است.»
موضوع دیگری كه او به آن انتقاد دارد، خرید و فروش اسید است كه هنوز هم آزادانه انجام می‌شود. فروتن معتقد است اگر خرید و فروش اسید مانند اسلحه شناسنامه‌دار شده و مشخص شود كه اسید توسط چه كسی و برای چه كاری خریداری شده است، كمك به‌سزایی به كاهش و مهار اسیدپاشی توسط مجرمان می‌كند.
فروتن در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت‌های انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی در حمایت از آسیب‌دیدگان اشاره می‌كند و می‌گوید: «از زمانی كه انجمن تشكیل شد، تمام كسانی كه عضو انجمن هستند، رایگان جراحی شدند و همكاران متخصص چشم، گوش و حلق و بینی و جراح پلاستیك زیادی نیز مایل به همكاری با انجمن هستند كه انجمن آنان را هماهنگ می‌كند. بیشتر قربانیان صورت خود را در اسیدپاشی از دست می‌دهند و متاسفانه با وجود عمل‌های جراحی متعددی‌كه انجام می‌شود، هرگز چهره اول‌شان بازیابی نمی‌شود. اینها را عمل می‌كنیم تا شرایط بهتری برای حضور در اجتماع و خانواده خود پیدا كنند.»
ضمیمه نوجوانه