نسخه Pdf

حواستان هست؟

معرفی 6 نرم‌افزار برای مدیریت فعالیت كودكان در فضای مجازی

حواستان هست؟

این روزها تلفن‌همراه مثل مسواك یك وسیله شخصی غیرقابل حذف شده. نه می‌شود انكارش كرد و نه پنهان. كودكان از روزی كه چشم باز می‌كنند این وسیله را در دست اطرافیانشان می‌بینند و بدیهی است برای استفاده از آن كنجكاو باشند. سبك زندگی، سهولت استفاده از تلفن‌همراه و وابستگی فعالیت‌ها به حضور در فضای مجازی، استفاده كودكان از تلفن‌همراه را ناگزیر می‌كند. پدر و مادرها هر چقدر هم كه مقاومت كنند روزی باید دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا ببرند و فرزندشان را مدتی با تلفن‌همراه تنها بگذارند. نگرانی خیلی از والدین باعث شده تا بخواهند مدتی فعالیت كودكان و نوجوانان را در فضای مجازی كنترل كنند. نرم‌افزارهای مفید، كاربردی و رایگانی برای این كار ساخته شده كه شش ‌نمونه‌اش را اینجا فهرست كرده‌ایم. ذكر این نكته ضروری است كه استفاده از این نرم‌افزارها راهكار موقتی است و خیلی وقت‌ها كنترل طولانی مدت به این شكل آسیب‌های جبران‌ناپذیری دارد. راه حل اصلی تربیت صحیح و آموزش اصولی استفاده از تكنولوژی است و این نرم‌افزارها تنها كمكی كوچك برای حل این چالش بزرگ والدین است.

Qustodio

مهم نیست كودكتان از چه وسیله‌ای با چه سیستم عاملی استفاده می‌كند. این برنامه برای پلتفرم‌های مختلف آی‌اواس، اندروید، ویندوز، مك و كیندل در دسترس است. Qustodio به خانواده‌ها این امكان را می‌دهد تا رصد كنند كودكانشان از كدام سایت‌ها بازدید و چه كلیدواژه‌هایی را سرچ می‌كنند. ارائه گزارش‌های روزانه درباره استفاده كودك از برنامه‌ها و مدت زمان آنها، بلاك كردن محتوای مربوط به بزرگسالان، تنظیم محدودیت زمان استفاده از دیگر امكانات این برنامه است. اگر برای یك دستگاه بخواهید از آن استفاده كنید رایگان است، اما اگر كودكتان از چند اسمارت فون مختلف استفاده می‌كند باید هزینه‌ای را برای پشتیبانی از چند دستگاه بپردازید.

Google Family Link

گوگل همه جا هست و علاوه بر همه سرویس‌های متعددی كه دارد Family Link را هم برای مراقبت از كودكان معرفی كرده است. شروع كار با Family Link شاید كمی سخت به نظر برسد، اما در ادامه ابزار ساده ولی قدرتمندی را در اختیارتان می‌گذارد. با كمك Family Link می‌توانید یك حساب كاربری گوگل برای فرزندتان درست كنید، سرویس‌های مختلف گوگل را برایش فعال كرده و مدیریت آنها را خودتان به عهده بگیرید. با كمك این نرم‌افزار می‌توانید دسترسی او برای دانلود برنامه‌ها را محدود كنید، مدت زمانی كه در هر برنامه سپری كرده است را ببینید و در صورت لزوم برای آن محدودیتی تعیین كنید و همچنین دستگاه را از راه دور قفل کنید.

Sfp
نرم‌افزارهای ایرانی خوبی هم در این زمینه تولید شده‌اند. Sfp یك نمونه وطنی اما غیر رایگان است كه بیشتر از ده هزار نفر از آن استفاده كرده‌اند. این نرم‌افزار پس از فعالسازی پنهان می‌شود، اما قابلیت این را دارد كه گزارش تماس‌ها و پیامك‌های فرزندتان را به شما بدهد، ارتباطات او در شبكه‌های اجتماعی مثل تلگرام، واتس‌آپ را رصد كند و شما را از برنامه‌ها و بازی‌هایی كه كودكتان انجام داده با ذكر جزئیات و مدت زمان مطلع كند. علاوه بر این موقعیت مكانی لحظه‌ای و مسیرهای پیموده شده روزانه را هم برایتان بفرستد. اگر فرزندتان زمان زیادی را در سایت‌های مختلف می‌گذراند می‌توانید دسترسی او را به سایت‌های نامناسب مسدود و ساعات استفاده او را محدود كنید. Sfp برای سیستم‌عامل اندروید طراحی شده و تعرفه آن با توجه به بازه‌ز زمانی كه خریداری می‌كنید متفاوت است. 

ESET

ESET هم به عنوان یكی از مشهورترین آنتی‌ویروس‌ها برای حل مشكل مدیریت محتوای مورد استفاده كودكان پیشقدم شده و از امكانات این نرم‌افزار می‌توان به این موارد اشاره كرد: تعیین دسترسی به برنامه‌ها با استفاده از فیلتر رده‌بندی سنی، امكان بررسی موقعیت مكانی فرزندان، كنترل و انسداد دسترسی به وبسایت‌های نامناسب و شناخته‌شده مخرب، محدود كردن زمان بازی و سرگرمی، ارسال پیام به كودكان و امكان استفاده از دستگاه فقط در صورت تایید پیام والدین. مزیت مهم ESET این است كه برخلاف خیلی از نرم‌افزارها كه دو نسخه رایگان و پولی دارند، فقط به شكل رایگان ارائه می‌شود و همین نسخه رایگان امكانات فوق‌العاده‌ای دارد.

Net Nanny Parental Control
نرم‌افزاری مناسب برای والدینی كه دغدغه نظارت بر محتوای اینترنتی برای كودكان را دارند. این نرم‌افزار با مكالمات و پیام‌های متنی كه كودك رد و بدل كرده كاری ندارد و تمام تمركزش را برای فعالیت او در فضای مجازی متمركز نموده است. 
با استفاده از Net Nanny می‌توانید تعیین كنید كدام سایت‌ها باز و كدام‌ها مسدود شوند. 
با كمك این نرم‌افزار می‌توانید محدودیت زمانی و جدول زمانبندی تعیین كنید كه بچه در چه ساعت‌هایی و از چه برنامه‌هایی بتواند استفاده كند. قابلیت دیگر آن وجود دكمه Kill است. كار این دكمه قطع كردن اینترنت است. همچنین وقتی فرزندتان از برنامه‌های ناشناس استفاده می‌كند، هشدار می‌دهد.

​​​​​​​دنیای درسا
«دنیای درسا» كمی متفاوت از برنامه‌های دیگری است كه در این صفحه معرفی كردیم. چرا كه شامل دو نرم‌افزار مجزا برای كودك و والدین است كه هر دوی آنها روی یك گوشی نصب می‌شوند. در واقع مناسب برای والدینی است كه می‌خواهند گوشی خودشان را در اختیار كودكشان بگذارند. با نصب این برنامه، والدین زمانی كه می‌خواهند گوشی یا تبلت را در اختیار فرزندشان قرار دهند، نسخه كودك را اجرا می‌كنند و كودك از آن پس فقط به بخش‌های خاصی از گوشی دسترسی دارد. این برنامه علاوه بر مدیریت تماس‌ها و پیامك‌ها، امكان تعیین مدت زمان استفاده از هر نرم‌افزار را برای پدر و مادرها فراهم می‌كند.

ضمیمه کلیک
تیتر خبرها