ساخت مكعب‌های پلاستیكی ضد گلوله با چاپ ۳بعدی

با مشارکت یک دانشگر ایرانی انجام شد

ساخت مكعب‌های پلاستیكی ضد گلوله با چاپ ۳بعدی

محققان دانشگاه رایس (Rice) به سرپرستی دكتر سید محمد سجادی موفق به ساخت مكعب‌های پلاستیكی ضد گلوله با فناوری چاپ سه‌بعدی شده‌اند كه در صورت برخورد یك گلوله با سرعت نزدیك به شش كیلومتر بر ثانیه تنها لایه دوم آن آسیب می‌بیند.
به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، گروهی ۱۲نفره از محققان دانشگاه رایس در هوستون به رهبری این محقق ایرانی از فناوری چاپ سه‌بعدی برای ابداع مواد ضدگلوله پلاستیكی استفاده كردند. این مواد جدید می‌تواند در برابر گلوله‌هایی كه با سرعت 8/5كیلومتر در ثانیه شلیك می‌شوند، مقاومت كند و بسیار فشرده شده هستند، به طوری كه پس از اصابت گلوله از هم نمی‌پاشد.
این مواد زمانی ابداع شد كه محققان تصمیم گرفتند یك ساختار نظری به نام توبولان (Tubulanes) را آزمایش كنند. این ساختار در سال 1372/ ۱۹۹۳ توسط «ری بافمن» شیمیدان دانشگاه تگزاس در دالاس و «داگلاس گالوائو» فیزیكدان دانشگاه ایالتی كامپیناس برزیل پیش‌بینی شده بود كه هر دو از محققان اصلی این مطالعه كنونی هستند. توبولان‌ها ساختارهای میكروسكوپی نظری متشكل از نانولوله‌های كربنی با اتصال به هم هستند و محققان درصدد آزمایش آن بودند كه ببینند آیا در صورت چاپ سه‌بعدی این مواد، همچنان این خصوصیات را دارند یا خیر كه مشخص شد دارند.
محققان این مساله را با شلیك یك گلوله با سرعت 8/5 كیلومتر در ثانیه به دو مكعب ساخته شده از این مواد ثابت كردند. یكی از مكعب‌ها از یك پلیمر جامد ساخته شده بود و دیگری از یك پلیمر كه با یك ساختار توبولانی چاپ سه‌بعدی شده بود. محققان گزارش دادند مكعب پلیمر جامد با ترك‌هایی كه در كل ساختار آن پخش شده بود، از این آزمون بیرون آمد، در حالی كه مكعب چاپ سه‌بعدی شده چنین نبود و گلوله فقط توانسته بود تا لایه دوم آن را تحت‌تاثیر قرار دهد.