همه چیز درباره  جایزه جلال

همه چیز درباره جایزه جلال


دوازدهمین دوره جایزه «جلال آل‌احمد» قرار است شنبه 23 آذر با معرفی برگزیدگان در كتابخانه ملی به كار خود پایان دهد.
هر چند از قید عبارت «معرفی برگزیدگان و تقدیرشدگان احتمالی» می‌توان به این نتیجه رسید كه جلال امسال قرار نیست در همه بخش‌ها برگزیده و شایسته قدردانی داشته باشد.

 

46 ‌  سال
نگاهی به آمار و ارقام اعلام شده از سوی مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیر اجرایی جایزه «جلال» در نشست خبری این جایزه اعلام شده، دربردارنده نكات جالبی است. او در این نشست كه روز گذشته برگزار شده، میانگین سنی جایزه نامزدهای این دوره از جایزه را
46 سال اعلام كرد. همچنین گفت 23 عنوان كتاب با 26 نویسنده به عنوان نامزد معرفی شده‌اند و در شش دوره اخیر جایزه «جلال آل‌احمد» ۲۲ ناشر كتاب‌هایشان جایزه گرفته یا قدردانی شده‌اند.



5    نفر
آن‌طور كه قزلی گفته است، نشر چشمه تاكنون چهار بار كتاب‌هایش به عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر معرفی شده‌ است. نشر نی، مركز، سوره مهر، نیماژ و هرمس هر كدام دو بار توانسته‌اند موفق به گرفتن جایزه شوند. در این دوره نیز نشر چشمه و سوره مهر بیشترین تعداد نامزدها را داشته‌اند و براساس اطلاعات خانه كتاب پنج نویسنده از میان نامزدها كتاب‌اولی محسوب می‌شوند. دو نامزد این دوره از جایزه هم قبلا موفق به برگزیده شدن در جایزه جلال آل‌احمد شده‌اند.



1200   اثر
تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه جلال كاهش داشته است. این را قزلی اعلام كرده و درباره اش توضیح داد: امسال حدود ۱۲۰۰ عنوان كتاب در چهار بخش به دبیرخانه ارسال شده كه بعد از بررسی ابتدایی و كنار گذاشتن كتاب‌هایی كه شرایط دبیرخانه‌ای را نداشتند، ۵۴۵ عنوان كتاب وارد داوری شد كه نسبت به دوره گذشته افت داشتیم. در واقع می‌توان گفت كتاب‌های سال ۹۷ به لحاظ كمی كمتر از سال قبل بوده و بحران كاغذ در اینجا خود را نشان داده است.
به گفته او، ۲۳۵ كتاب در بخش رمان و داستان بلند، ۱۰۴ كتاب به عنوان مجموعه داستان، ۱۵۳ عنوان كتاب در بخش مستندنگاری و ۵۶ عنوان كتاب در بخش نقد ادبی بررسی شده‌اند.