شکســـت نمایـــش داعــش

آشوب‌های اخیر در عراق باعث شده نام داعش دوباره در برخی نقاط به گوش برسد

شکســـت نمایـــش داعــش

اخبار و مستندات اخیر در عراق نشان می‌دهد گروه تکفیری-تروریستی داعش بار دیگر تحرکاتی گسترده‌ به منظور ایجاد بحران‌های مزمن امنیتی در این کشور آغاز کرده است. همزمانی این تحرکات با حوادث و تحولات داخلی عراق، بیانگر مدیریت پشت‌صحنه‌ای است که صاحبان و بانیان ایجاد این گروه تروریستی در حال اعمال آن هستند. همچنین سفر ناگهانی اخیر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور ایالات‌متحده به عراق نقطه آشکارساز پروژه‌ای به نام بازتعریف تروریسم تکفیری در عراق بوده است. آنچه مسلم است این که کاخ سفید، متحدان غربی و مهره‌های عربی واشنگتن که درهم‌شکسته شدن داعش در عراق و سوریه از سوی جبهه مقاومت را به‌مثابه فاجعه‌ای تمام‌عیار برای خود می‌بینند، با ایجاد بحران‌های سیاسی مستمر در منطقه و تبدیل آن به بحران‌های امنیتی مزمن درصدد مداخله‌گرایی جدید در منطقه هستند.

حشدالشعبی عراق که اصلی‌ترین نقش را در پیروزی بر تروریسم تکفیری در عراق و از بین رفتن خلافت داعش در نقاطی از این کشور داشته است، همچنان به ‌رغم فشارهای هدفمندی که در خارج و بعضا داخل عراق روی این گروه مردمی وجود دارد، به رصد هوشمندانه تحرکات دشمنان امنیت عراق و منطقه ادامه می‌دهد. اخیرا نیروهای تیپ ۴۴ وابسته به فرماندهی عملیات نینوا موفق شدند جلوی حمله عناصر داعش به شهرستان الحضر در جنوب موصل را بگیرند و ده‌ها عنصر داعشی را به هلاکت برسانند. حشدالشعبی با استناد به تحرکات اخیر داعش هشدار داده است که گروه‌های تروریستی داعش طی روزهای اخیر با سوءاستفاده از اوضاع امنیتی و سیاسی کشور حملاتی در برخی استان‌های عراق ازجمله دیاله انجام داده‌اند و با توجه به شرایط کنونی، احتمال بازگشت آنها به عراق وجود دارد. بر این اساس، تحرکات و فعالیت‌های  دشمن در استان‌های موصل، صلاح‌الدین، الانبار، دیالی، کرکوک و اطراف بغداد افزایش‌یافت و تروریست‌ها سعی داشتند روستاها و شهرهایی را که پیشتر تحت نفوذشان بود  پس بگیرند.
قبل از بروز حملات اخیر نیز دستگاه اطلاعات عراق هشدار داده بود که عناصر تروریستی داعش با حمایت یک‌طرف خارجی (یکی از کشورهای مرتجع عربی) پس از سوق دادن شهر الناصریه به سمت هرج‌ومرج و درگیری با نیرو‌های امنیتی قصد دارند به زندان الحوت یورش ببرند تا بازداشت‌شدگان آنجا را فراری دهند.
زندان مرکزی الناصریه، 6000 زندانی داعش را در خود جای‌داده است. ایالات‌متحده و عربستان سعودی روی این تعداد اعضای متمرکز داعشی برای انجام عملیات تروریستی بعدی در عراق حسابی ویژه‌ بازکرده‌اند. دامنه عملیات اخیر داعش تنها به موصل محدود نشده است و نیروهای کُرد عراقی پیشمرگه و عناصر تروریستی داعش به‌شدت در شهرستان «خانقین» استان دیالی (واقع در شرق عراق و مرز جمهوری اسلامی ایران) با یکدیگر درگیر شدند. در این درگیری، داعش عقب نشست و تعدادی از تروریست‌های تکفیری به هلاکت رسیدند.
پروژه ناامن سازی دوباره عراق
همان‌گونه که مشخص است، داعش عملیاتی گسترده‌ برای ناامن سازی دوباره عراق و حتی در صورت امکان، احیای خلافت نامشروع و وحشیانه خود برمناطقی از این کشور را تدارک دیده است. با این‌حال بر همگان مسجل است که سران داعش، اساسا هیچ‌گاه قدرت برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری نداشته، ندارند و در آینده نیز نخواهند داشت! بدون شک میان اصرار ایالات‌متحده به منظور ایجاد بی‌ثباتی سیاسی در عراق و تحرکات اخیر داعش ارتباطی مستقیم وجود دارد. اینجاست که نسبت به چرایی به آشوب کشانده شدن اعتراضات مسالمت‌آمیز سیاسی عراقی‌ها از سوی مهره‌های واشنگتن و ریاض آگاه می‌شویم! اخیرا جریان‌هایی در شهرهای مرکزی و جنوبی عراق تظاهرات و اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم این مناطق را به خشونت کشیدند تا با رادیکالیزه‌کردن فضای داخلی عراق، زمینه حملات تروریست‌های تکفیری داعش را به مناطقی از این کشور فراهم سازند. بنابراین، دشمنان غربی و منطقه‌ای امنیت عراق درصددند میان بحران سیاسی و بحران امنیتی مزمن در بغداد و دیگر شهرهای این کشور، رابطه مستقیمی ایجاد کنند. از دید واشنگتن و متحدان آن، وقوع بحران سیاسی در عراق باید به نیرومحرکه‌ای برای تولید و استمرار بحران‌های امنیتی در این کشور تبدیل شود.
تلاش آمریکا برای احیای داعش در عراق
تحرکات اخیر داعش در استان دیالی، موصل و برخی نقاط دیگر در عراق به‌خوبی نشان می‌دهد که ترامپ پس از شکست سنگین تروریست‌های تکفیری در عراق (در سال 2017) تلاشی دوباره‌ برای بازتعریف داعش در عراق آغاز کرده است. شیوه عملیات میدانی نیروهای آمریکایی در منطقه، ازجمله انتقال صدها نفر از اعضای خانواده‌های داعش از سوریه به عراق و فراتر از آن، حضور مدیریت‌شده نیروهای آمریکایی در مناطق مرزی سوریه و عراق (برای مدیریت و حمایت از تحرکات آتی گروه‌های تروریستی و تکفیری در این دو کشور) نشان‌دهنده همین حقیقت است.
سفر ناگهانی اخیر «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا به عراق بر همین اساس قابل‌تجزیه و تحلیل است. حضور مایک پنس در پایگاه عین الاسد در غرب عراق و دیدار وی با نیروهای آمریکایی بر اساس ابلاغ نقشه راه محرمانه جدید واشنگتن به این نیروها و فرماندهی آنها بوده است. پنس قطعا در این دیدار به فرماندهان آمریکایی توصیه کرده است تا در هرگونه عملیاتی ظاهری علیه داعش حفظ موجودیت این گروه و تسهیل اهداف عملیاتی آنها را در نظر بگیرند.
بازتولید تروریسم تکفیری در عراق
واقعیت امر این است که  ایالات‌متحده آمریکا از سال 2011 میلادی تاکنون، راهبرد تولید و مدیریت تروریسم در غرب آسیا و خصوصا در دو کشور عراق و سوریه را در پیش‌گرفته است. مدیریت تروریسم از سوی کاخ سفید، بر مبنای تقسیم تروریست‌های تکفیری در قالب تروریسم بد و تروریسم خوب صورت می‌گیرد.
از دید کاخ سفید، تروریست‌های بد، مهره‌هایی هستند که در صحنه عملیات تاکتیکی در جهت منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت واشنگتن و متحدانش عمل‌نکرده و بنابراین باید نابود شوند. بااین‌حال افرادی که به‌صورت  مستیم یا غیرمستقیم در زمین ایالات‌متحده بازی کرده و در جهان اسلام (خصوصا کشورهایی مانند عراق و سوریه) دست به عملیات تروریستی زده و در محدوده جغرافیایی جهان اسلام نیز از بین می‌روند در ذیل تروریست‌های مطلوب غرب دسته‌بندی می‌شوند. آمریکا این خط‌کشی خطرناک را به دیگر اعضای ناتو و شرکای اروپایی و منطقه‌ای خود نیز تفهیم کرده است. ازاین‌رو اعضای داعش به دلیل تمرکز فعالیت‌های تروریستی خود در عراق و سوریه و ایجاد بحران‌های مزمن امنیتی در غرب آسیا، نقش تروریست‌های خوب را برای ایالات‌متحده ایفا می‌کنند. بنابراین واشنگتن انواع حمایت‌های مالی، نظامی و تسلیحاتی را از این گروه به
عمل می آورد.
بااین‌حال مسجل است که راهبرد ثانویه بازتولید تروریسم تکفیری در عراق ‌مانند راهبرد اولیه تولید تروریسم تکفیری محکوم به شکست است.
به‌رغم توطئه‌های واشنگتن و شرکای منطقه‌ای آن برای اضمحلال حشد الشعبی به‌عنوان مؤثرترین نیروی مهارکننده داعش، تحقق چنین موضوعی اساسا امکان‌پذیر نیست. ابو مهدی المهندس، معاون نیروهای بسیج مردمی عراق در این خصوص می‌گوید: بسیج مردمی هرگز اجازه نمی‌دهد در هیچ شرایطی داعش برای تهدید امنیت کشور بازگردد. بسیج مردمی برای رویارویی با هسته‌های وابسته به داعش در سراسر مناطق عملیات در آماده‌باش کامل به سر می‌برد.