موج دوم و سوم آنفلوآنزا  در راه است ؟

موج دوم و سوم آنفلوآنزا در راه است ؟

حسین عرفانی/ رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت
نكته مهم در مورد آنفلوآنزا این است كه كمترین شیوع آن در گروه سنی پنج تا ۱۵ سال یعنی در سنین مدرسه اتفاق می‌افتد. امسال نیز كه وضعیت كشور را بررسی كردیم مشخص شد شیوع این بیماری میان دانش‌آموزان نسبت به شیوع آن در كشور كمتر است و در مدارس اپیدمی
 نداریم.
 این در حالی است كه ۹۷درصد افراد مبتلا به آنفلوآنزا نیاز به دارو ندارند و بعد از سه تا هفت روز استراحت در منزل بهبود می‌یابند .
در عوض اما 3درصد این بیماران كه دچار عوارض شدید می‌شوند، به بستری و دریافت دارو نیاز دارند كه برای این افراد دارو به میزان كافی در كشور وجود دارد.
ما هم‌اكنون در حال تجربه كردن موج اول شیوع و همه‌گیری آنفلوآنزا در كشور هستیم و هنوز هیچ شواهدی دال بر این‌كه موج‌های بعدی این بیماری رخ خواهد داد در دست نداریم. البته احتمال بروز موج‌های دوم و سوم كاملا منتفی نیست ولی با توجه به داده‌های فعلی نمی‌توانیم درباره موج‌های بعدی شیوع این بیماری حرفی بزنیم.
موج اول آنفلوآنزا كه اكنون درگیر آن هستیم، تا سه هفته آینده فروكش می‌كند و این نشان می‌دهد اقدامات كنترلی موفق بوده است. البته بعد از این مدت بروز موارد تك‌گیر آنفلوآنزا مثل همه ایام سال وجود خواهد داشت./ ایرنا