در برنامه در شهر همه‌چیز در لحظه است

سعید خزایی گزارشگر در شهر از ویژگی‌های این برنامه می‌گوید

در برنامه در شهر همه‌چیز در لحظه است




سعید خزایی، گزارشگر برنامه در شهر در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص سابقه همكاری اش با این برنامه بیان كرد: من حدود پنج سال است با این گروه همكاری می‌كنم؛ البته پیش از این برنامه در زمینه گویندگی رادیو و اجرا فعالیت داشتم. ضمن این‌كه خبرنگار شبكه خبر و شبكه دو هم بودم تا این‌كه با گروه در شهر و «در استان» نیز همكار شدم. از آنجا كه در شهر در لحظه است، گاهی برای گزارش سرصحنه تصادف حضور پیدا می‌كنیم و گاهی هم برای دستگیری مجرم یا حادثه یا یك معضل شهری؛ بنابراین ما باید در همه زمینه‌ها اشراف داشته باشیم و بتوانیم كار كنیم. البته سوژه‌های گزارش را تیم هماهنگی انتخاب می‌كند و خوشبختانه از آنجا كه این برنامه قدمت بسیاری دارد، ارتباط خوبی با ارگان‌ها و دستگاه‌ها داریم و ما را از اتفاقات و سوژه‌های مهم مطلع می‌كنند و همان‌طور كه گفتم همكاری خوبی با ما دارند، البته گاهی هم زمانی كه با ماشین گشت می‌زنیم، یكباره با سوژه‌ای برخورد می‌كنیم و در لحظه گزارش می‌گیریم؛ به عنوان مثال در گشت زنی تصادفی رخ می‌دهد و ما شاهد این اتفاق هستیم و سریع گزارش می‌گیریم.
پیگیر مشكلات مردم هستیم
این برنامه به قدری مورد توجه مخاطبان قرار گرفته كه وقتی ما برای گزارش وارد یك محله می‌شویم، عده‌ای از ما می‌خواهند چند خیابان آن‌طرف‌تر رفته و از مشكلات محله آنها گزارش بگیریم. وقتی كنار مردم هستی دو چیز خیلی برایشان مهم است. یكی این‌كه مشكلی كه شما از آن گزارش گرفته اید آیا حل شده و مسؤولان پیگیری كردند و پاسخگو بودند و دیگر این‌كه خودشان هم مشكلاتشان را با ما در میان می‌گذارند. حتی برخی از آنها كه جزو همراهان همیشگی برنامه هستند، از ما درباره گزارشی كه پخش شده سوال می‌كنند و پیگیر گزارش‌ها هستند. بنابراین ما با سوژه‌ها یك بار برخورد نمی‌كنیم و مدام پیگیر موضوع هستیم. یعنی شیوه كار ما به این گونه نیست كه از مشكلات شهری مردم گزارش بگیریم و تمام. بلكه در سری جدید برنامه ما یك بار گزارش می‌گیریم و از مشكل تصویربرداری می‌كنیم و زمانی كه مسؤول مربوطه هم قول‌هایی می‌دهد، ما در یك بازه زمانی مشخص پیگیری می‌كنیم تا ببینیم آن مشكل رفع شده یا نه و آیا مسؤولی كه وعده و قولی داده به آن عمل كرده یا خیر. اگر حل شده باشد كه خیلی خوشحال می‌شویم كه توانستیم قدمی برای مردم برداریم و اگر برطرف نشده باشد، دوباره به سراغ آن مسؤول می‌رویم تا پاسخگو باشند. حتی ممكن است كه بیش از سه سال یك مشكل هنوز وجود داشته و رفع نشده باشد.
با مردم و برای مردم
وی در پاسخ به این كه تا چه حد سعی می‌كند در گزارش‌ها و رودرو با مسائل مختلف بی طرف باشد و قضاوت نكند، گفت: یكی از رسالت‌های ما خبرنگاران و گزارشگران همین است كه خودمان قضاوت نكنیم و فقط اطلاع‌دهنده باشیم. اما برخی صحنه‌ها را كه می‌بینیم، ناخودآگاه احساساتی می‌شویم. به عنوان مثال وقتی سقف خانه‌ای را می‌بینیم كه براثر گود‌برداری ساختمان دیگری فرو ریخته، به هر صورت حال آدم را دگرگون می‌كند و باعث می‌شود احساسش را نیز در گزارش درگیر كرده و جانبدارانه صحبت كند. بنابراین سعی می‌كنیم همیشه و در همه جا با مردم و در كنار مردم باشیم و مشكلاتشان را حل كنیم و به همین خاطر در حد توانمان مشكلات را پیگیری می‌كنیم.
گزارشی به تلخی مرگ
خزایی درباره تلخ ترین و تاثیرگذارترین گزارشی كه در این مدت تهیه كرده، عنوان كرد: چندین بار شاهد بودم علی‌رغم این‌كه كارشناسان گفته اند و گاهی تذكر هم داده اند كه ساختمانی گودبرداری نشود، اما بر اثر سهل‌انگاری و گودبرداری بدون اصول چندین نفر زیر آوار مانده‌اند و فوت شده‌اند. آخرین گزارشی كه به خاطر دارم مربوط به خانه‌ای در ورامین است كه مادری به همراه دختر و پسرش زیر آوار ماندند و فوت شدند. یا این‌كه جوانی 17 ساله در یك كیف قاپی و به دلیل این‌كه مقاومت كرده بود، با چاقوی سارقان به قتل رسیده بود كه واقعا ناراحت‌كننده است. به هر حال هر كسی در این شرایط ناراحت می‌شود كه یك جوان به خاطر این‌كه اجازه نمی‌داد گوشی را سرقت كنند، به قتل رسیده بود.