گردهمایی قله‌های دماوند در تهران

گردهمایی قله‌های دماوند در تهران


ادامه از صفحه 9
او در ادامه با اشاره به تغییر مرزهای سیاسی، كشورگشایی‌های حاكمان مختلف و اتفاقاتی از این دست، عنوان می‌كند: ایران كشوری است با ملیت‌های مختلف و اكنون ما با جغرافیایی روبه‌رو هستیم كه ایران كنونی را تشكیل داده است.
 مغازه‌ای پس از توضیح این مقدمات می‌رود سراغ اصل مطلب و می‌گوید: ما اكنون ملیتی یكپارچه هستیم و این ملیت با زبان فارسی در پایتخت كنونی و همراهی زبان فارسی و زبان یا گوش‌های دیگری در دیگر نقاط ایران در تداوم و حیات است.  
زبان و موسیقی؛ 2 عنصر هویت ساز
دبیر جشنواره آینه‌دار ادامه می‌دهد: موسیقی یكی از مهم‌ترین وجوه هویتی اقوام ما را در خودش جای می‌دهد. سبك زندگی، خوراك، پوشاك و بسیاری دیگر از وجوه زندگی ما تغییر كرده است اما زبان و گویش و همچنین موسیقی ما از گذشته تا امروز تا حد زیادی حفظ شده و كمتر دستخوش تغییرات شده است. پس این موارد اكنون اینها عناصر و برسازنده هویت قومی ما هستند كه برای حفظ همبستگی مان باید بتوانیم آنها را حفظ و حراست كنیم.
  او همچنین درباره هدف از برگزاری جشنواره آینه‌دار این طور می‌گوید: هدف ما آرشیو موسیقی نواحی و ضبط اجراهای كهنسال‌ترین راویان گونه‌های متعدد موسیقی ایران زمین است، چرا كه اینها در حال از بین رفتن و دیگر دسترسی به آنها نخواهیم داشت. آنها ذخایر فرهنگی ما هستند و نباید در صیانت از آثار آنها تعلل كنیم. در موسیقی ایران دماوندهایی در سراسر ایران هستند كه مرگ آنها را از ما می‌گیرد، یكباره غیب می‌شوند و دیگر به آنها دسترسی نخواهیم داشت.