لوك خوش‌شانس در تحریریه

لوك خوش‌شانس در تحریریه


 ستون امروز یك پیش‌نیاز پیشنهادی دارد؛ اگر راه دست یا بهتر بگویم راه گوشتان بود، آهنگ فیلم سرنوشت شگفت‌انگیز املی پولن (ژان پیر ژونه) ساخته یان تیرسن را بشنوید و باقی مطلب را بخوانید. به نظرم با حال و هوای این آخر هفته و بی‌مزه‌پرانی‌های پیش‌رو هماهنگ است. اگر هم كه دوست ندارید و احتمالا این آهنگ در دسترس نبود، هیچ اشكالی ندارد و آثار دیگری چون بی‌تو موندن لحظه جبر منه و بزنم به تخته هم پذیرفته می‌شود. مهم شادی دل و خاطر شماست تا شاید خواندن این سطور ساكت را با همراهی موسیقی تاب بیاورید.
 آخر هفته‌ها كمی شبیه هم است، در روزنامه‌نگاری و به‌ویژه فضای تحریریه گاهی این شباهت‌ها بیشتر هم می‌شود. در تحریریه جام‌جم كه گاهی این همسانی‌ها از حد می‌گذرد و به مرحله بامزگی می‌رسد و با موتیف‌ها و عناصر كلیشه‌ای و تكراری بامزه‌ای در هر چهارشنبه روبه‌روییم. مثلا كیكاووس خان زیاری كه از پیشكسوت‌های جوان مطبوعات و رسانه است بعد از تهیه و ترجمه و تحریر مطالب بكر در حوزه سینمای جهان و طی مراحل صفحه‌بندی با همكاران خوب و خوش‌ذوق بخش فنی، به لحاظ موسیقایی سری به سرزمین هفتاد و دو ملت می‌زند و «درافشان كرد از شادی فلك چون دیده مجنون/ برآمد چون ز خاور طلعت خور چون رخ لیلا» گویان «ویكند» خوبی را برای ما آرزو می‌كند و رهسپار رستوران برای صرف ناهار می‌شود و از آن‌طرف هم می‌رود
تا شنبه.
به‌تازگی علی‌آقای مظاهری، همكار بازگشته سالیان دور جام‌جم را هم داریم كه سهم بسزایی در شباهت آخر هفته‌های ما در تحریریه دارد. تق‌تق كفش‌های لوك خوش‌شانسی‌اش موقعی كه در تدارك برای بوق اشغالی داغ و پرهیجان به این‌سو و آن‌سو می‌رود، خودش حكایتی بس كلیشه‌ای اما سینمایی و انیمیشنی است، به‌خصوص وقتی كمی آن‌سوتر ما و به وقت آنتراكت بین كاری، كفش‌های لوكی‌اش را روی كیس رایانه رها می‌كند و می‌نشیند به تماشای پویانمایی‌ها و انیمه‌های سرزمین تابان.
 ضمن آرزوی حفظ این گنجینه‌های جام‌جم و امتداد تماشای حظ‌آلود آنها، در صفحه پیش‌رو هم رفته‌ایم سراغ غرغرهای وزیر محترم ارشاد درباره بودجه و معافیت مالیاتی هنرمندان و هم سراغی گرفتیم از برنامه‌های نمایشگاه كتاب دفاع مقدس.
 در صفحه 10 هم دوستان همین بحث داغ بودجه وزارت ارشاد را مفصل‌تر مورد مداقه و «باریك»‌بینی قرار داده‌اند.
 در صفحه 11 هم همكاران سراغی از فیلم معكوس پولاد كیمیایی گرفته‌اند تا ببینند پسر نشان از پدر دارد یا نه.
 و بالاخره كیكاووس زیاری را در صفحه 12 داریم كه دور از جان شما، آدم‌ها را ول كرده و رفته سراغ میمون‌ها! ظاهرا باز هم فیلم دیگری از سری فیلم‌های سیاره میمون‌ها در راه است.