شلوارهای كم‌مصرف بپوشید!

شلوارهای كم‌مصرف بپوشید!


امروز آخرین روز سال 2019 میلادی است. معمولا رسانه‌ها در روزهای پایانی سال به بررسی مهم‌ترین رویدادها در یك سال گذشته می‌پردازند. بخش انرژی‌های پایدار وبگاه تلویزیون سی‌ان‌بی‌سی (CNBC)  به همین مناسبت نگاهی داشت به نوآورانه‌ترین روش‌ها و دستاوردهایی كه در سال گذشته میلادی برای تحول در شیوه مصرف انرژی جهان و توسعه استفاده از انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر موردتوجه قرار گرفتند. در میان آنها دستاوردهای زیست‌محیطی ارزشمند یك كارخانه تولید شلوار جین در هلند به نام ماد جینز (MUD Jeans) جلب توجه می‌كند. این شركت موفق شده است با تولید شلوارهای نو از پارچه‌های جین بازیافتی، افزایش بهره‌وری انرژی، استفاده از روش‌های مدرن در فرآیندهای كارخانه‌ای و به‌كارگیری برق تجدیدپذیر برای راه‌اندازی خط تولید، مصرف آب و انتشار گاز دی‌اكسید كربن را برای تولید شلوار بسیار كاهش دهد.
مزیت مهم این شركت استفاده از شلوارهای جین بازیافتی است. پارچه‌های جین از پنبه تولید می‌شود و برای كاشت و فرآوری پنبه و تبدیل آن به پارچه‌های جین جدید آب و انرژی فراوانی مصرف می‌شود. بازیافت پارچه‌های جین شلوارهای فرسوده مصرف آب و انرژی را بسیار كاهش می‌دهد. بین 25 تا 40 درصد پارچه شلوارهای جین شركت ماد جینز از پارچه‌های بازیافتی به دست می‌آید و به‌علاوه 95 درصد آب مورداستفاده در خط تولید این شركت بازیابی می‌شود. به‌طور معمول برای تولید هر شلوار جین حدود 7000 لیتر آب مصرف می‌شود! اما شركت ماد جینز موفق شده مصرف آب برای تولید هر شلوار را 80 درصد كاهش دهد كه دستاورد بسیار قابل‌تحسینی است. در سه سال گذشته این شركت 300 میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی كرده است.
50 درصد برق خط تولید كارخانه‌های شركت ماد جینز از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود و این موضوع در كنار استفاده از پارچه‌های بازیافتی و افزایش بهره‌وری انرژی در خط تولید باعث كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است. برای تولید هر شلوار جین حدود 23 كیلوگرم گاز دی‌اكسید كربن وارد جو زمین می‌شود كه ماد جینز با 60 درصد كاهش انتشار این گاز گلخانه‌ای برای تولید هر شلوار جین، توانسته در سه سال گذشته از ورود 700 هزار كیلوگرم دی‌اكسید كربن به جو سیاره‌مان جلوگیری كند. ماد جینز سعی كرده كه استفاده از مواد شیمیایی و آلاینده را در فرآیندهای تولید خود به حداقل برساند و مواد شیمیایی مورداستفاده را بازیافت كند. مثلا ایجاد برخی طرح‌ها روی پارچه كه قبلا با استفاده از مواد شیمایی انجام می‌شد اكنون با  لیزر انجام می‌شود. در چشم‌انداز آتی این شركت تصمیم دارد سال آینده میلادی از شلوارهای جین صد در صد تولید شده از پارچه بازیافتی، رونمایی كند. مانند شلوارهای جین، تولید محصولات گوناگون كم یا زیاد مستلزم مصرف آب، مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای است. به‌نظر می‌رسد با توجه به بحران‌های زیست‌محیطی، كمبود آب و گرمایش كره زمین، تنها در پیش گرفتن رویكرد دوستدارانه محیط‌زیست راهكار توسعه پایدار جوامع است.
فناوری جدید تایپ بدون انگشت!
سامسونگ قصد دارد در نمایشگاه سی‌ای‌اس 2020 (CES2020) از پروژه‌های جدیدی رونمایی كند. یكی از آنها فناوری تایپ كردن بدون استفاده از انگشتان است. به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از انگجت، این فناوری با استفاده از دوربین سلفی دستگاه و هوش مصنوعی، حركات انگشت را به ضربه‌های انگشت روی كیبورد تبدیل می‌كند. به طور دقیق سلفی تایپ، یك كیبورد مجازی است كه با دوربین سلفی موبایل فعال می‌شود. همچنین این فناوری مجهز به یك موتور هوش مصنوعی است كه حركات انگشتان جلوی دوربین سلفی را بررسی و به حروف در كیبورد QWERTy تبدیل می‌كند.
برای استفاده از این فناوری نیاز به هیچ گونه سخت‌افزار اضافی نیست و می‌توان آن را در گوشی‌های هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ به‌كار برد. بنابراین لازم نیست كاربر با استفاده از این فناوری برای پاسخ به پیامك گوشی‌اش را در دست بگیرد.