ســـــردار مــــلی

گفت‌وگو با مدیران و اهالی هنر درباره سردار جبهه مقاومت

ســـــردار مــــلی

سردار! هیچ‌كس حالش خوب نیست. سخت است خبر رفتن‌تان را باور كنیم. همه مردم ایران را عزادار كردید. شما به آرزویتان رسیدید، اما ما چه كنیم با دل شكسته خودمان. شما آن‌قدر بزرگ بوده و هستید كه نمی‌توان هیچ جمله‌ای را برای وصف عظمت شما شیرمرد پیدا كرد. واژه‌ها خیلی سخت كنار هم قرار می‌گیرند. سردار! شما ژنرالی بودید كه برای ایران جنگیدید و حالا عاشقانه به جوار حق شتافتید. مگر می‌شود شما را از یاد ببریم، شما خدمتگزار واقعی و بی ادعای ایران و اسلام بودید كه پیش از هر چیز به عزت اسلام و ایران می‌اندیشید. شما كسی بودید كه داغ جسارت به حرم را به دل دشمنان گذاشتید و حالا امروز دیگر كنار ما نیستید، اما علم جبهه مقاومت شما هرگز به زمین نمی‌افتد، زیرا شما به ما یاد دادید چطور جریان مقاومت را در منطقه به وجود آوریم و مقابل ظلم بایستیم. علم شما زنده و پابرجا خواهد ماند. سردار! شما چشم و چراغ این مملكت بودید و این حقیقتی است كه حتی دشمنان ایران اسلامی قادر به كتمانش نیستند. به همین دلیل شما را به شهادت رساندند. سردار شما همیشه سخنانی می‌گفتید كه گوش مان را نوازش می‌داد. مگر می‌شود این جمله شما را فراموش كرد كه «این‌كه در جامعه مدام بگوییم او بی‌حجاب و این با حجاب است یا اصلاح طلب است یا اصولگرا، پس چه كسی می‌ماند؟ اینها همه، مردم ما هستند». شما از محور‌های وحدت در ایران بودید. حالا در روز شهادت شما، به سراغ برخی هنرمندان رسانه ملی رفتیم تا از آنها درباره شما بپرسیم.

زخمی بزرگ بر دل همه ایرانیان
دكتر مرتضی میرباقری، معاون سیما در پیامی شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفت: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، متن پیام تسلیت به این شرح است:
بسم رب الشهداء و الصدیقین
شهادت سردار رشید و دلاور اسلام سپهبد قاسم سلیمانی، زخمی بزرگ بر دل همه ایرانیان و آزادگان جهان نشاند. هر چند این رسم همه مردان الهی است كه خستگی ناپذیر و شجاعانه در سخت ترین میدان‌های نبرد، عمر خود را صرف جهاد می‌كنند و دست از طلب شهادت بر نمی‌دارند.
این رادمرد از بازماندگان نسل درخشان شهدای دفاع مقدس بود كه طی هشت سال، سلحشورانه اجازه به یغما رفتن ذره‌ای از خاك وطن را ندادند. سپهبد سلیمانی پس از پایان جنگ تحمیلی نیز دست از جهاد بر نداشت و به ستاره جبهه مقاومت در منطقه تبدیل شد. قاسم سلیمانی سلسله جنبان عاشقانی بود كه در طلب معشوق، جامه دفاع از حرم پوشیدند و اهریمنان داعشی را به شكست واداشتند. تردیدی نیست كه امنیت مثال زدنی كشورمان، شكوه و جلال انقلاب اسلامی و صلابت اسلام در جهان، مدیون از خودگذشتگی و مبارزه بی امان این سردار عزیز است. دریغ كه شیطان بزرگ باز هم ذلیلانه، قهرمانی دیگر را از ما گرفت، غافل از این‌كه شهادت قاسم سلیمانی قطعا خون تازه‌ای در رگ‌های انقلاب خواهد دمید. اینجانب شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را به محضر حضرت ولیعصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت شهید پرور ایران و خانواده آن سردار گرامی تسلیت عرض می‌كنم؛ ان شاءا... نامش جاودان
و راهش مستدام باد.



فرمانده محور مقاومت
علی دارابی، معاون امور استان‌های صدا و سیما درباره سردار شهید قاسم سلیمانی پیامی در اینستاگرام منتشر كرد: سپهبد شهید قاسم سلیمانی در یك عملیات تروریستی مشترك آمریكا و اسرائیل در سپیده دم صبح جمعه ۱۳ دی‌ماه ۹۸ در حوالی فرودگاه بغداد به شهادت رسید. پنتاگون اعلام كرد این عملیات با دستور و نظارت مستقیم ترامپ رئیس جمهور آمریكا صورت گرفته است. این یك جنایت
ضد بشری، نقض حاكمیت ملی عراق و نماد تروریسم دولتی رژیم حاكم بر آمریكاست و بی شك رژیم صهیونیستی و آمریكای جنایتكار باید در انتظار انتقام سخت ملت بزرگ ایران و محور مقاومت باشند. شهید سلیمانی مجاهد و رزمنده دفاع مقدس و قهرمان مبارزه با داعش بود.
او سرباز صدیق ملت و رهبری بود. مجاهدی فداكار، مخلص، مومن و عاشق خدمت به مردم بود و یك عمر برای آرامش ما لحظه‌ای چشم بر هم‌ نگذاشت اما چه بیرحمانه زمانی كه همه ما چشم روی هم گذاشته
و در خواب آرام به سر می‌بردیم او را به شهادت رساندند. سلیمانی اگر چه به آرزویش كه
شهادت بود رسید، اما راهش ادامه خواهد یافت و سلیمانی‌ها زنده‌اند. روحش شاد و یادش
پر رهرو باد!



سردار سهم خودش را از سفره انقلاب فقط با شهادت برداشت
فاطمه آل عباس، گوینده رادیو: بعد از شنیدن خبر شهادت سردار من هم مثل بقیه مردم در شوك بزرگی قرار گرفتم و با این‌كه كارم با كلمات هست، اما به خاطر این‌كه در این شوك هستم، نمی‌توانم كلمات را درست كنار هم بچینم. به همین دلیل از كلام سردار استفاده می‌كنم. ایشان جمله زیبایی در یكی از سخنرانی هایشان داشتند كه تاكید داشتند شرط شهید شدن، شهید بودن است. این جمله خیلی معنای عمیقی دارد. سردار سلیمانی به عنوان یك ژنرال بی نظیر در تمام دنیا شناخته شده بود و از دیدگاه خودم می‌گویم خوش به حال سردار كه سهم خودش را از سفره انقلاب فقط با شهادت برداشتند و نزد همه شهیدان هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم سر بلند هستند. البته باید به نكته‌ای هم اشاره كنم كه قابل تامل است. سردار همیشه مرد خیلی بزرگی بودند و هنوز هم هستند كه حتی بعد از شهادت هم لرزه بر دل دشمنان مرزهای ایران افكنده است. زمانی كه سردار در نابودی داعش موفقیت بزرگی به دست آوردند و نه تنها مردم ایران، بلكه خاورمیانه را خوشحال كردند، پستی در فضای اینستاگرام با هشتگ سردار منتشر كرده بودم و دیدگاهم را درباره ایشان گفته بودم، حال امروز كه به سراغ همان پست مراجعه كردم متوجه شدم چون هشتگ سردار را داشت، پستم حذف شده است. این نشان می‌دهد سردار بعد از شهادت هم همچنان لرزه بر تن دشمنان می‌اندازد.




جای سردار پر نمی‌شود
سودابه آقاجانیان، مجری: سردار سلیمانی، شخصیت بسیار ویژه‌ای بود كه هم دوست و هم دشمن به او احترام می‌گذاشتند. البته این احترام به این خاطر نبود كه او فرمانده نظامی بود، بلكه به این دلیل بود كه شخصیت بسیار محكمی داشت و به هیچ وجه هیچ كس نمی‌توانست در او نفوذ كند یا نمی‌توانست او را به جریان
سیاسی یا اجتماعی بكشاند. همین خصوصیات سردار بود كه برای همه
قابل احترام بود. همه ما از اعتقادات او، دیدگاه هایشان و علایق شان
به تصمیمات رهبری مطلع بودیم. او همیشه محكم حرف می‌زد. البته من سردار را از مسؤولیتی كه در ستاد بازسازی عتبات عالیات داشتند، می‌شناسم. او هر جا حضور داشت، می‌دانستیم حتماً یك اختلاف را تمام می‌كند. در آن مقطع سردار  را از نزدیك دیده بودم. واقعاً از زمانی كه خبر را شنیدم بسیار متاسف شدم. گرچه ایشان به آرزویشان یعنی شهادت رسیدند، اما ما كسی را از دست دادیم كه جبران ناپذیر است
و جایشان پر نمی‌شود.



قهرمان و سردار بزرگ اسلام رفت
هرمز شجاعی مهر، مجری: فقط می‌توانم بگویم كه ما قهرمان و سردار بزرگ اسلام را از دست دادیم. شهید سلیمانی چهره بسیار مبارزی بودند كه نگاه دنیای مقاومت و جهان اسلام به ایشان بود. از طرفی شاگردانشان را به گونه‌ای تربیت كرده اند كه می‌توانند بهترین جایگزین برای ایشان باشند.


رسانه ملی؛ آیینه تمام‌نمای وداع باشكوه با سردار مقاومت
حمله ددمنشانه تروریست‌های آمریكایی به دستور رئیس جمهور ایالات متحده كه منجر به شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و جمعی از همراهان این شهید بزرگوار از جمله شهید ابومهدی المهندس، معاون فرمانده حشدالشعبی عراق شد، رسانه ملی را به كانون اطلاع‌رسانی درباره شهادت این شهید و همراهان مطهرش تبدیل كرده است.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، همزمان با انتشار بیانیه رهبر معظم انقلاب و اعلام سه روز عزای عمومی از سوی معظم له، شبكه‌های مختلف صداوسیما با قطع برنامه‌های از پیش برنامه‌ریزی شده خود، پخش ویژه‌برنامه‌هایی درباره حاج قاسم سلیمانی و پیامدهای این جنایت رژیم پلید ایالات متحده آمریكا را در دستور كار قرار داده‌اند.
نشر پیام رهبر معظم انقلاب در همه شبكه‌ها، انتشار پیام‌ها و صوت و تصویر سران قوا و گفت‌وگو با تحلیلگران، صاحب نظران و شخصیت‌های نظامی و سیاسی و ... از جمله برنامه‌هایی است كه تاكنون در رسانه ملی روی آنتن صداوسیما رفته است.


سردار مثل آیینه‌ای كه تكه تكه شود، تكثیر شد
حسن سلطانی، مجری: سردار را بایستی از چند منظر نگاه كرد. حاج قاسم سال‌های دفاع مقدس، حاج قاسم بعد از جنگ و حاج قاسم دوران مقاومت و سپاه قدس. روز گذشته وقتی اخبار همه دنیا را رصد می‌كردی تیتر همه آنها حاج قاسم سلیمانی بود. بنابراین باید گفت آمریكایی‌ها بسیار آدم‌های ابلهی هستند و شعور سیاسی ندارند. چون حاج قاسم امروز هم شهید شد و هم متولد. سردار درست مثل آیینه‌ای كه سنگ بخورد و تكه تكه شود و باز هم تكثیر شود، تكثیر شد و طولی نخواهد كشید كه نسل برومند مقاومت كشورهای تحت ستم كه از استشمام آنها در عذابند، تصویر سردار شهید را بر در و دیوار خانه هایشان خواهند زد. البته سردار سلیمانی سال‌ها به دنبال شهادت بود و امروز در آسمان شهدا نام او را بلندآوازه كردند. سردار برای بچه‌های شهید پدر و برای رزمندگان، فرمانده رشید بود. خوشبختانه جانشین ایشان كمتر از چند ساعت انتخاب شد و همان راه را مصمم ادامه خواهند داد. آمریكایی‌ها به دست خودشان با این كار آتش به انبار‌شان انداختند.
چون مقاومت حزب ا... و انصار یمن انتقام خواهند گرفت. همه دیدند شهرها بدون این كه مراسمی اعلام شود، همگی آمدند. امیدوارم ما نیز از زمره كسانی باشیم كه با عطر دل انگیز شهادت ایشان بیدار شویم.



سرمایه مان را از دست دادیم
رضا رویگری، بازیگر: من متاسفانه سردار را هیچ وقت از نزدیك ندیده بودم. اما همواره عملكردشان را می‌دیدم. امیدوارم آمریكا كه به همه تروریست می‌گوید، قبول كند خودش تروریست است. متاسفانه ما در حال از دست دادن سرمایه‌هایی هستیم كه هیچ جایگزینی ندارند؛ چه در هنر و چه در سیاست. شهادت ایشان هم ضربه بسیار بزرگی به كشور ما زد. من شهادت ایشان را به همه ملت ایران
تسلیت می‌گویم.


سردار ترس را در دل دشمنان ایران و اسلام ایجاد كرد
سونیا پوریامین، تهیه كننده و مجری: این كه یك شخصیت ایرانی، مسلمان و رزمنده اینقدر بتواند ترس در دل دشمنان ایران و اسلام ایجاد كند كه بخواهند او را به شهادت برسانند قبل از هر چیز اقتدار ایران و ایرانی را نشان می‌دهد. سردار فردی بود كه می‌دانست روزی با شهادت رو به رو می‌شود، اما زمان و جای آن مشخص نبود. انسان‌هایی كه جانشان را فدا می‌كنند برای كشور، خیلی بزرگ هستند. شهادت سردار سلیمانی تاثیر زیادی بر دل ایرانی‌ها و جوانان این كشور گذاشت. حتی به نظرم معنی شهادت را روشن كرد برای جوانان این نسل كه كمتر با این واژه مثل نسل ما آشنا بودند. ایشان عرق ملی و دفاع را در ایرانی زنده می‌كرد، به ویژه در جوانان. این كارهای انتحاری هر چند باعث شد سردار به آرزوی خودش برسد، اما همه ایرانی‌ها و ما را مصمم كرد در جبهه ایستادگی در مقابل ظلم قرار بگیریم. این نكته خیلی مهم است. الان مردم ایران یكصدا هستند و در یك جبهه خواهند بود. ما مقابل هر ظلمی كه می‌خواهد جلوی استقلال ایرانی اسلامی را در دنیا بگیرد و امنیت ما را به خطر بیندازد، راست قامت می‌ایستیم؛ این پیام شهادت سردار برای ملت ایران است. گرچه یك نفر شهید شده، ولی یك ملت داغدار شده است. این یعنی تاثیر یك انسان فداكار و از خود گذشته برای كشورش و مسلمانان جهان.




خاری در چشم دشمنان بود
احمد كاوری، كارگردان سریال وارش: خارى در چشم دشمنان بودى. كسانى كه به ثروت و شرف ایران چشم طمع دارند. نشد كه تو را رام كنند. غرور خفته ایران و خاورمیانه مظلوم در صلابت تو معنى پیدا كرد و ماند. تو با متحد كردن منطقه به ایستادگى و مقاومت معنا دادى و رفتى.
رفتنت تلخ است و براى ما كه پشتوانه امنیت بودى ترسناك.
راحت شدى سردار و ما را با جهانى طاعون زده و بیمار تنها گذاشتى.
شهادتت مبارك.



یكی از آیات بی بدیل پروردگار بود
احمد میرعلایی، تهیه كننده سریال حضرت‌موسی(ع): در چند قرن گذشته نمونه شخصیت سردار سلیمانی به دلیل فهم و دركش از مسائل نظامی، سیاسی، اجتماعی، بین الملل و نگاه انسانی كه داشت، پیدا نشده است. او رزمنده تمام عیار بود و همه او را به عنوان مرد جنگنده می‌شناسند. او كاملا در خدمت انسانیت بود. به نظرم در افسانه‌ها هم نمی‌توانیم نمونه او را حتی در شاهنامه‌ها پیدا كنیم. سخنان او در دل پیر و جوان و همه سلیقه‌ها نفوذ پیدا كرده بود. همه با شنیدن این خبر شوكه كننده زار زار گریه كردند، حتی جوانان و این نشان می‌دهد كه او واقعا یكی از آیات بی بدیل حضرت پروردگار بود. گرچه قاسم سلیمانی به شهادت رسیدند، اما او در سراسر دنیا قاسم سلیمانی‌ها را پرورش داده است.



آمریكایی‌ها در خاورمیانه چه می‌خواهند؟
امرا... احمدجو، كارگردان و نویسنده: من سردار سلیمانی را از نزدیك نمی‌شناختم اما درباره رشادت هایشان بسیار شنیده بودم. به هر حال ایشان یكی از قهرمان‌های ملی كشور بودند و هستند. اما آنچه من را اذیت می‌كند، این است كه آمریكایی‌ها در خاورمیانه چه می‌خواهند؟ چرا گورشان را گم نمی‌كنند؟ اصلا مسائل ایران و عراق به آمریكا چه ربطی دارد؟ ما با عراقی‌ها پیوند‌های قومی و فرهنگی داریم. در این میان حرف حساب آمریكایی‌ها چیست؟



اسطوره جوانان و مقاومت بود
مهدی فرجی، تهیه كننده سریال نون‌خ: سردار سلیمانی اسطوره جوانان و مقاومت بود و جریان مقاومت با نام قاسم سلیمانی در منطقه قدرت گرفت. معتقدم این علم بر زمین نمی‌ماند. ما شهدای زیادی دادیم، ولی هیچ كدام باعث تضعیف انقلاب نشد و رو ز به روز محكم تر شد. دشمنان فكر نكنند كه با شهادت سردار قاسم سلیمانی جریان مقاومت متوقف می‌شود. ما محكم می‌گوییم كه جریان مقاومت مسیر خودش را پیدا كرده است. خیلی متاسف شدم برای از دست دادن چنین مرد بزرگی. ان‌شاا... خدا روح او را با انبیا محشور كند.


همه به سردار بدهكاریم
كاظم احمدزاده، مجری و تهیه كننده: من فكر می‌كنم بحث چنین سردار بزرگی ربطی به هنرمندان و چهره ‌ها ندارد. شهید سلیمانی چهره‌ای بودند كه همه ملت ایران چه سیاسی و چه غیر سیاسی و با هر فرقه و دینی به ایشان بدهكارند. همین بالگردهای آمریكایی كه در عراق ایشان را به شهادت رساندند، می‌توانستند در فرودگاه‌های ایران به پرواز دربیایند. اما چنین شخصیت فراملی باعث شده بود سایه شوم آنها چند كیلومتر از كشور ما و حتی از كشورهای همسایه دور باشد. بنابراین بدهی ما به چنین فرد مبارزی كم نیست. من در فضای مجازی فعالیتی ندارم. اما وقتی از دوستانم در این باره پرسیدم متوجه شدم چهره‌هایی كه مدعی حضور در هر عرصه‌ای هستند، متاسفانه سكوت كرده‌اند. به خصوص افرادی كه در همه عرصه‌ها حضور دارند و خودشان را در همه مسائل دخیل می‌دانند و اظهار نظر می‌كنند، هیچ واكنشی نداشتند. بنابراین فكر می‌كنم سكوت بسیار زشتی است. بخشی از سایه امنیتی كه بر نوامیس و فرزندان این كشور گسترده شده، به خاطر ایشان بوده است. بنابراین خیلی سخت است كه این صحنه‌ها و بی قیدی و بی مسؤولیتی و بی احساسی را ببینی. من به همه ملت ایران با هر آیین و مذهبی تسلیت می‌گویم.



خداحافظ مرد حماسه ها
محمدرضا ورزی، نویسنده و كارگردان: بسم رب الشهدا و الصدیقین
انا لله و انا الیه راجعون
خداحافظ مرد حماسه ها، خداحافظ تنهای سردار، خداحافظ نشان اقتدار نهایت ها، سلام بر تو ای طلوع غیرت ها، سلام بر تو ای تبلور رشادت ها، حسینی شدنت مبارك. سردار عشق، سلام ما را به اوج آسمان ها، آنجایی كه خون شهید به خلقت معنا می‌بخشد برسان. شهادت سردار معظم حاج قاسم سلیمانی را به عموم انسان‌های آزاده جهان تبریك و تسلیت عرض می‌كنم.



كمرمان شكست
الهام چرخنده، بازیگر: آنقدر حالم بد است كه نمی‌توانم آنچه را كه در دلم هست، بیان كنم. فقط می‌توانم بگویم آمریكا، اسرائیل و همه دشمنانی كه آرزو داشتند سردار ما را شهید كنند دیگر به آرزویشان رسیدند. خبر شهادت سردار به قدری قلب همه مردم ایران را شكست كه توان گفتن برای بیان جملاتی درباره ایشان وجود ندارد. می‌توانم بگویم كمرمان شكست و هیچ خبری تا این حد نمی‌توانست قلب یك ملت را
به درد بیاورد.



چه زیباست راه مردان خدا
فواد بابان، گوینده خبر: انا لله و انا الیه راجعون
مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا ا... عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن ینتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا
شهادت پرافتخار سردار رشید اسلام شهید سپهبد قاسم سلیمانی امیر شجاع و سرافراز اسلام و مجاهد فی سبیل ا... را به همه مجاهدان و آزادگان و ملت سلحشور ایران و مقام عظمای ولایت تسلیت و تهنیت عرض می‌كنم. ایران اسلامی و منطقه مقاومت و این منطقه در خاورمیانه واقعا سردار بزرگی را از دست داد. شهادت گوارای او و همراهان شهیدشان باشد و با ائمه معصومین (ع) محشور و مانوس باشد. این سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی بعد از عمری مجاهدت توسط بالگردهای آمریكای جنایتكار و خونخوار در نزدیكی فرودگاه بغداد به شهادت رسید. این مصیبت عظما را به مقام معظم رهبری و امت شهیدپرور ایران و همه خانواده‌های عزیز شهدا و به همه ایرانیان تبریك و تسلیت عرض می‌كنم. ان شاءا... همه عزیزان از مجاهدین راه این امیر بزرگ باشند. چه زیباست
راه مردان خدا.
امروز كاروان كربلا مهمان دگر دارد. شهادت مباركش باد. روحش شاد