برای اویی كه هنوز هم هست

حال و هوای تلخی ادامه دار این روزهای ما در آیینه دنیای مجازی

برای اویی كه هنوز هم هست

تلخی بعضی روزها و خبرها آن قدر گزنده اند كه نمی‌شود از كنارشان گذشت، بی آن كه حتی برای چند لحظه هم كه شده، قلبتان نریزد و حالتان عوض نشود. روز گذشته هم یكی از ایامی بود كه خبر پركشیدن تكه‌ای از آسمان باعث شد تا كام و جان یك دنیا تلخ شود. بعد از انتشار و تایید رسمی خبر سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی، به اندازه تك تك آدم‌هایی كه حتی دورادور فقط او را با عكس‌ها و حماسه هایش می‌شناختند، واكنش‌های مختلفی شكل گرفت، از شعرها گرفته تا عكس‌هایی از این قهرمان اسطوره‌ای كه دیگر تكرار نخواهد شد. دنیای موازی زندگی واقعی ما، از اینستاگرام و توییتر گرفته تا دیگر فضاهایی كه پای ثابت انتقال پیام و احساسات خیلی از ما شده‌اند، روز گذشته پر شده بود از حرف ها، نوشته‌ها و عكس‌هایی كه هر كدام در نوع خود به شكلی در این سوگواره سهیم شده بودند، جریانی كه همچنان ادامه دارد و داغ آن انگار تمام شدنی نیست. در ادامه بعضی از این واكنش‌ها را می‌ خوانید:

وقتی عكس سردار هم می‌ترساندشان
قبل از رفتن سراغ این واكنش ها، جالب است بدانید اینستاگرام مدتی بعد از انتشار عكس‌های سردار در صفحات مختلف، شروع به حذف پست‌های منتشر شده درباره او كرد. این اتفاق از صفحه‌های پربازدید مثل برخی خبرگزاری‌ها و... شروع شد و در ادامه به حذف سریع پست‌ها از صفحه هنرمندان و چهره‌هایی كه در این فضا فعال اند رسید، تا جایی كه برخی‌ها از گذاشتن چندباره پست‌ها و تصاویر مربوط به حاج قاسم سلیمانی گفتند و تصویر پیام حذف آن توسط اینستاگرام را منتشر كردند.
بهنوش بختیاری، بهاره رهنما، محمدرضا شریفی نیا، رضا صادقی، لیلا اوتادی، رامبد جوان، علی ضیا، فقیهه سلطانی، احسان علیخانی و... تنها برخی از شخصیت‌هایی اند كه از حذف پست هایشان توسط اینستاگرام گفتند.
این اقدام برای آنهایی كه مدام ادعای آزادی بیان و عمل را دارند جزو اتفاقاتی است كه نشان می‌دهد آنها هم مدام شعار می‌دهند و خبری از عمل نیست. البته این كه حتی عكس سردار برای آنها تهدید محسوب می‌شود هم نكته‌ای است كه نمی‌شود از آن چشمپوشی كرد.


سکوت نمی‌کنیم
اما توییتر هم یكی دیگر از فضاهایی است كه بخشی از غوغای این روزها در آن به‌پا شده است. تا جایی كه حتی ترند سرچ تاپیك «قاسم سلیمانی» در ایران از «دانلود» - كه ترند ثابت وب فارسی است هم پیشی گرفت. تا بعدازظهر روز گذشته حدود ۱۰۷ هزار توییت توسط بیش از ۳۰ هزار كاربر موجب شد تا كل هشتگ‌های ترند دیروز توییتر فارسی به این موضوع اختصاص پیدا كند.
در ادامه اما توییت ترامپ باعث شد خیلی‌ها از سراسر دنیا ساكت ننشینند. هشتگ انتقام سخت، یكی از پركاربردترین عناوینی بود كه در این نظرها دست به دست شد.