سرزده در تهران

امیر قطر برای اولین‌بار به تهران سفر کرد؛ این حضور حامل چه پیام‌هایی است؟

سرزده در تهران



در بحبوحه تحولات منطقه و اتفاقاتی که در یکی دو هفته اخیر رخ داده، سفر دیروز شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به تهران بازتاب فراوانی یافت و تحلیل‌های فراوانی به همراه داشت.
این اولین بار است که شیخ تمیم پس از انتخاب شدن به عنوان امیر قطر در سال ۲۰۱۳ به تهران سفر می‌کند. بر همین اساس بسیاری از محافل سیاسی، سفر او به تهران در چنین شرایطی را بی‌ارتباط با تحولات اخیر
ندانستند.
به ویژه این که درست در فردای روزی که سردار سلیمانی در جنایت نیروهای آمریکایی در عراق به شهادت رسید، وزیر خارجه قطر در سفری به تهران با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد و دو دور گفت‌وگوی فشرده با محمدجواد ظریف داشت.
آیا پایگاه العدید در ترور سردار سلیمانی نقش داشت؟
در همان روزی که وزیر خارجه قطر به تهران آمد برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این داشت که پایگاه آمریکا در قطر یکی از پایگاه‌هایی بوده که از سوی نیروهای آمریکایی در عملیات ترور سردار سلیمانی به کار گرفته شده و وزیر خارجه قطر با توجه به روابط خوب کشورش با ایران، برای توضیح در این زمینه به تهران آمده است.
یکی از منابع این گمانه‌زنی‌ها گزارشی بود که شبکه ان‌بی‌سی آمریکا درباره ترور سردار سلیمانی منتشر کرد.
در این گزارش با بیان این که ‌مدیریت این عملیات از پایگاه العدید در قطر انجام شد و ناظران اتاق عملیات در مقر فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا(سنتکام) در دوحه پایتخت قطر در حال رصد این عملیات بودند آمده است: نظامیان آمریکایی در پایگاه العدید، چهار موشک شلیک شده به سمت خودروی حامل المهندس و سلیمانی و خودرویی را که جلوتر از آنها در مسیر فرودگاه بین المللی بغداد در حرکت بود مشاهده می‌کردند.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، امیر موسوی دیپلمات سابق ایران هم در صفحه شخصی خود در توییتر در این باره نوشت: نخستین سفر شیخ تمیم آل ثانی امیر قطر به تهران برای روشن شدن موضوع استفاده از پایگاه العدید در ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس و همراهانش و قول او برای بستن مخزن تروریست آمریکایی در آنجاست.
موسوی در زمان سفر چندی قبل وزیر خارجه قطر به ایران هم نوشته بود: وزیر خارجه قطر در سفر به تهران حامل پیامی از سوی دونالد ترامپ به ایران است. رئیس‌جمهور آمریکا قطر را میانجی قرار داده است تا مانع واکنش ایران به ترور شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش شود.
پیگیری طرح‌های ناکام
با این حال در اظهارات رسمی مقامات نظامی کشورمان در روزهای گذشته اشاره‌ای به استفاده آمریکا از پایگاهش در قطر برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی
نشده است.
 بر همین اساس برخی گمانه‌زنی‌ها سفر امیر قطر را در ادامه تلاش‌هایی می‌دانند که پیش از این از سوی چهره‌هایی چون امانوئل مکرون و شینزو آبه، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر ژاپن برای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا و مذاکره مقامات دو کشور صورت گرفته است؛ موضوعی که با توجه به تحولات اخیر، کاملا بلاوجه به نظر می‌رسد اما با توجه به این که این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، لغو نشده
است.