بازی‌خوارها در  كافه بازی

این برنامه با حمایت از بازی‌سازهای ایرانی در شبكه 2 تولید شده است

بازی‌خوارها در كافه بازی

بازی‌های رایانه‌ای در همه جای دنیا هواداران بسیاری دارد و فقط مختص ایران نیست. به همین دلیل شبكه دو، تولید برنامه كافه بازی را با هدف حمایت از بازی‌سازهای ایرانی و فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای و مروری بر آخرین تحولات حوزه فناوری بازی‌های رایانه‌ای تهیه و روانه آنتن كرده است. این برنامه كه روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت 15 و 35 دقیقه روی آنتن شبكه دو می‌رود، در بخش‌هایی هم به معرفی فناوری بازی‌های پر طرفدار دنیا اختصاص دارد. معرفی بازی‌های رایانه‌ای ایرانی به همراه دعوت از طراح و سازنده، نقد و بررسی كارشناسی بازی‌های مطرح دنیا، معرفی بازی‌ها و نرم افزارهای كاربردی تلفن همراه، مروری بر بازی‌های خاطره ساز رایانه‌ای و ... از جمله بخش‌های این برنامه است. تهیه كنندگی و كارگردانی كافه بازی را ماجد بازرگان به عهده دارد و در گروه كودك و نوجوان تهیه شده است. به همین دلیل با تهیه‌کننده برنامه درباره جزئیات آن صحبت کرده‌ایم.

به گزارش جام‌جم، كافه بازی، جزو برنامه‌های پرمخاطب شبكه دوی سیماست كه در فضای مجازی نیز دنبال‌كنندگان بسیاری دارد؛ هوادارانی كه بیشتر آنها نوجوان هستند. این برنامه با زبان و اصطلاحاتی كه نوجوان خوب آنها را می‌شناسد از یكی از پررنگ‌ترین سرگرمی‌های‌ دنیای نوجوانان صحبت می‌كند و شاید باعث شده بتوان گفت «كافه بازی» برنامه‌ای‌ است از جنس خود نوجوان.
ماجد بازرگان به قول خودش سال‌هاست روزی سه ساعت بازی می‌كند. تهیه‌كننده جوان برنامه كافه بازی- كه البته كارنامه پُر و پیمانی در عرصه برنامه‌سازی دارد مثل برنامه تا همیشه، دانایی، ستاره‌ها، نقاشی، نقاشی و ... اشاره كرد. او حالا پس از بردن چند فصل از كافه بازی روی آنتن شبكه دو، از عرصه‌ای می‌گوید كه شاید از نظر ما مغفول مانده، اما مخاطبان بسیاری دارد؛ آن‌قدر زیاد كه بتوان برای مدیریت انتخاب مناسب بازی‌ها توسط نوجوانان برنامه ساخت و برنامه‌ریزی كرد.
 بازی ساز‌های مطرح ایرانی
گروه برنامه‌ساز و اتاق فكر بخش‌های متنوعی در برنامه كافه بازی قرار داده‌اند. معرفی بازی‌های ایرانی، نقد و بررسی بازی‌های روز دنیا، دعوت از بازی‌ساز‌های ایرانی، گزارش درباره فناوری‌های روز دنیا مثل عینك‌های واقعیت مجازی، بخش نوستالژی كه اولین نسل‌های بازی‌های رایانه‌‌ای و ویدئویی را در برمی‌گیرد، بررسی تاریخچه بازی‌ها، كنسول‌ها،
فناوری‌ها و ...
برنامه كافه بازی هر هفته نسبت به موضوع برنامه حالت چرخشی دارد و همین به تنوع برنامه اضافه كرده است. همچنین بخش‌های جذاب هم طراحی شده كه نوجوانان از آن استقبال كرده‌اند. مثل معرفی پنج‌بازی كه گرافیك‌شان در تاریخ بازی‌های ویدئویی از خودشان جلوتر بوده، پنج بازی مسابقه‌ای كه بیشترین مخاطب را داشته‌اند یا برعكس بازی‌هایی كه با تبلیغات زیادی كه داشته‌اند اما دیده نشده‌اند و...
یكی از اهداف برنامه حمایت از بازی‌های ایرانی است، چون بسیاری از بازی‌ساز‌های ما امروز با تولیدات‌شان در دنیا مطرح هستند و با آثار مختلف جهانی رقابت می‌كنند. تقریبا 50 درصد برنامه به معرفی بازی‌های ایرانی اختصاص دارد. بازی‌هایی كه در گوشی همراه، پلی‌استیشن، رایانه شخصی و ... بازی می‌شوند به تمامی در این برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرند.
 اطلاع رسانی درست
بازرگان در پاسخ به این سؤال كه مقوله گِیم یا همان بازی‌های ویدئویی و رایانه‌‌ای چقدر زمینه برنامه‌سازی و تولید تلویزیونی دارد، به جام‌جم می‌گوید: طبق آمار رسمی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای 28 میلیون نفر در ایران به صورت میانگین بیش از 80 دقیقه در روز بازی می‌كنند. این آمار از مخاطبی صحبت می‌كند كه نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. پس ما ناچاریم برای یكی از فراگیرترین سرگرمی‌های حال حاضر در ایران و دنیا، برنامه‌سازی و البته برنامه‌ریزی كنیم.
وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر به صورت كلی كلمه بازی یا گیم همیشه‌ موضعگیری‌های مختلفی را باعث شده، اما باید توجه كرد این مقوله هم مثل فیلم، تئاتر، كتاب و ... هم انواع نامناسبش وجود دارد و اشكال مناسبش. بنابراین بهتر است در این زمینه برای خانواده‌ها و نوجوانان اطلاع‌رسانی مناسب صورت بگیرد تا بتوانند تصمیم درستی در انتخاب بازی مناسب بگیرند.
این تهیه كننده اشاره می‌كند: ما در كافه بازی، جدیدترین و به‌روزترین بازی‌های روز دنیا كه شاید دو سه روزی بیشتر از انتشارشان نگذشته باشد را بررسی می‌كنیم. بخش زیادی از نوجوانان به بازی‌های رایانه‌ای علاقه دارند و چون قیمت بازی‌ها هم افزایش داشته پس در این برنامه به نوجوانان كمك می‌كنیم تا پول‌شان را دور نریزند. گرافیك بازی، ریتم آن، بخش سرگرم‌سازی، آموزش و لذت بازی، مراحل مختلف بازی، حرفه‌ای بودن ساختار بازی و ... از جمله مسائلی است كه می‌تواند در این انتخاب‌ها به نوجوان كمك كند.
 خطوط قرمز
بازرگان در پاسخ به این سوال كه چقدر از انتخاب این حوزه برای برنامه‌سازی به روحیات خودتان نزدیك بود، با توجه به این‌كه مقوله حساسی است، بنابراین كار شما مشكل‌تر هم می‌شود و بالطبع می‌توانستید حوزه دیگری را انتخاب كنید، می‌گوید: من این برنامه را ساختم چون سال‌هاست روزی سه ساعت بازی می‌كنم. من تا ته این مسیر را رفته‌ام. البته این حوزه حساسیت‌های ویژ‌ه‌ای دارد كه فقط كسی كه به این حوزه مسلط باشد می‌تواند از خطوط قرمز عدول نكند. وجه دیگر ماجرا این است كه سال‌هاست صنعت گیم نسبت به سینما جلوتر است. ارقام فروش بازی‌ها نسبت به فروش فیلم‌ها در بسیاری موارد قابل مقایسه نیست. اما برنامه‌ای تخصصی در این زمینه كمتر ساخته شده. برنامه‌ای هست برای فوتبال‌دوستان، برنامه‌ای مختص علاقه‌مندان به سینما، برنامه‌ای ویژه موضوعات اقتصادی، برنامه‌ای برای هواداران مباحث علمی اما كافه بازی مختص گیمرهاست.
وی تاكید می‌كند: در این برنامه ابتدا انتخاب درست بازی‌ها و سپس حمایت از بازی‌های ایرانی شاخص را در دستور كار داریم. این‌كه چطور باید بازی كنند، رده‌بندی سنی هر بازی چگونه است، چه بازی‌ای مناسب است و چه بازی‌ای خوب نیست و بازی‌های روز دنیا را نیز نقد و بررسی می‌كنیم.
 مثبت 18
 این تهیه كننده درباره این‌كه برای نزدیك شدن به مخاطب نوجوان این برنامه چگونه عمل كرده‌اید، توضیح می‌دهد:كافه بازی، تنها برنامه‌ای است كه از بازی تعریف می‌كند چه ایرانی باشد و چه خارجی و اگر بازی خوب نباشد از زبان نوجوان دلایل این بد بودن عنوان می‌شود. وقتی نوجوانی به بازی مثبت 18مشغول شده باشد باید انتظار دیدن صحنه‌های نامناسب و ... را داشت. بنابراین نه درست است كه بازی كردن را برای نوجوان ممنوع كرد و نه بدون اطلاع گوشی و تبلت را در اختیارش قرار داد.
وی می‌افزاید: اگر به نوجوان به صورت مستقیم بگویید بازی نكن بیشتر تحریك می‌شود كه آن بازی را نصب كند. باید به زبان خودش با او صحبت كنیم مثلا فلان بازی خیلی خشن است و عدد 18+ دارد؛ خانواده وقتی این را بداند با نوجوان برای انتخاب و خرید بازی همراه می‌شود. كافه بازی با علم به نامناسب بودن یك بازی نقاط منفی آن را برجسته می‌كند آن هم به زبان خود نوجوان مثلا كارشناس برنامه می‌گوید گرافیك بازی پیشرفته نیست، بنابراین اگر آن را نخریدی هم چیزی را از دست نداده‌ای. سیاست ما این است به جای مستقیم منع كردن یك بازی، دلایل بد بودن آن را از زاویه دید یك گیمر برای نوجوان توضیح دهیم.  در این برنامه به لحاظ تدوین هم ریتم مناسب برای نوجوانان در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال ریتم تدوین برنامه بسیار تند است و وله‌ها و تیتراژهای متفاوتی طراحی شده كه با دنیای گیم و فضای فكری نوجوانان مناسبت داشته باشد. در دكور برنامه هم از نمادهای گیمی استفاده شده.


بهره بردن از مجرب‌ترین چهره‌های گیم
هر برنامه برای انتخاب محتوای مناسب هم نیاز به اتاق فكر دارد. این اتفاق برای برنامه كافه بازی هم رخ داده است. بازرگان در این باره می‌گوید: گیم، یك حوزه تخصصی است و من به عنوان تهیه‌كننده و كارگردان برنامه گیمر هستم. آرش عیاری به عنوان یكی از شناخته‌شده‌ترین افراد در این حوزه به‌ویژه در فضای مجازی یكی از مجریان برنامه است و الهه پرسون نیز مجری دیگر این برنامه است. گیم چون همیشه مغفول بوده و رسانه‌ها به آن نپرداخته‌‌اند به عنوان كارشناس از سردبیران سایت‌های مختلف و منتقدان بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای استفاده می‌كنیم.  وی تاكید می‌كند: همچنین این برنامه یك تیم تحریریه 9 نفره دارد كه از مجرب‌ترین و متخصص‌ترین چهره‌های گیم ایران در این تیم همفكری می‌كند. قبل از هر برنامه دور هم جمع می‌شویم، محتواها را رصد و درباره آن صحبت می‌كنیم. مهراد میراكبری یكی از گویندگان متن است كه صدای او روی برنامه‌ای با این موضوع نشسته و برای مخاطب نیز جذاب بوده است.