سندرم بولتون هراسی

چرا ترامپ می‌خواهد از اختیارات ویژه رئیس جمهور در جلسه استیضاح استفاده کند؟

سندرم بولتون هراسی

این روزها اخبار و گزارش‌های متعددی در خصوص استیضاح ترامپ منتشر می‌شود. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و دیگر اعضای حزب دموکرات معتقدند اکثریت جمهوریخواه سنا، قصد دارند فرآیند استیضاح ترامپ را به صورتی نمایشی و سریع مدیریت و هدایت کنند. همچنین سناتورهایی مانند تام کاتن که عملاً ستون پنجم ترامپ در کنگره محسوب می‌شوند، قصد دارند مانع طرح مؤثر مستندات و داده‌های موجود در خصوص خیانت ترامپ به امنیت ملی آمریکا شوند. از سوی دیگر، اکثریت قریب به اتفاق رسانه‌های آمریکایی بر این باورند که با توجه به ناممکن بودن رأی مثبت 67 سناتور به برکناری ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تردیدی در ابقای خود در کاخ سفید ندارد.

چرا ترامپ از  اختیارات ویژه خود استفاده می‌کند؟
رئیس جمهور ایالات متحده، به خوبی نسبت به ابعاد و زوایای پنهانی ماجرای اوکراین گیت آگاه است. او به وضوح می‌داند در تماس تلفنی با زلانسکی،  رئیس جمهور اوکراین از وی خواسته است در ازای استخراج اطلاعاتی مستند در خصوص فعالیت‌های اقتصادی بایدن و پسرش در خاک این کشور اروپایی و ارائه آنها به کاخ سفید، از کمک‌های مالی و نظامی ایالات متحده بهره‌مند شود. در چنین شرایطی ترامپ نگران شهادت افرادی مؤثر مانند جان بولتون،  مشاور امنیت ملی سابق خود در جلسه رأی گیری استیضاح است. البته جان بولتون قصد ندارد در این پرونده مستقیم علیه ترامپ شهادت دهد، اما به صورت مشخص به نقش رودی جولیانی،  مشاور ویژه و وکیل ترامپ در ماجرای اوکراین گیت اشاره خواهد کرد.
رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه اخیر خود با شبکه فاکس نیوز سعی دارد با استناد به حقوق ویژه خود، مانع رأی گیری برخی افراد مؤثر در پرونده استیضاح شود. این مسأله، به معنای عدم طرح موضوعات و اسناد مهم، در جلسه استیضاح دونالد ترامپ خواهد بود. ترامپ و نزدیکانش مدعی شده‌اند برای محافظت از ریاست جمهوری آمریکا در برابر سوء استفاده‌های آینده از سوی کنگره،  انتخابی به جز جلوگیری از شهادت جان بولتون در جلسه سنا برای استیضاح ندارند. ترامپ در گفت‌وگو با فاکس نیوز و در پاسخ به پرسشی درباره احتمال استفاده از حق ویژه اجرایی خود در صورت احضار بولتون به سنا برای شهادت گفته است باید به نفع ریاست جمهوری از حق ویژه اجرایی استفاده کرد.
در مقابل، سناتورهای دموکرات در سنای آمریکا به دنبال شهادت جان بولتون و میک مالوینی، رئیس دفتر کاخ سفید در پرونده اوکراین گیت هستند.
نکته قابل تأمل در این ماجرا، استفاده ترامپ از حقوق ویژه خود در پرونده استیضاح است! یعنی جایی که رئیس‌جمهور می‌تواند به بهانه مغایرت با منافع ملی آمریکا، از حضور بسیاری از افراد مطلع و مؤثر در کنگره (که قصد شهادت علیه وی را دارند) جلوگیری کند.
چرا ترامپ از بولتون می‌هراسد؟
اگرچه تا قبل از بولتون، مقامات زیادی از جمله رکس تیلرسون، ژنرال مک مستر و جیمز متیس از دولت ترامپ کناره‌گیری کرده یا ناچار به استعفا شده‌اند، اما ماجرای جان بولتون با آنها متفاوت است. ترامپ به خوبی می‌داند بولتون با توجه به روحیات و افکاری که دارد، بزرگ‌ترین خطر ممکن برای بقای وی در قدرت محسوب می‌شود. بی‌دلیل نبود که جان بولتون برای ادای شهادت در جلسه استیضاح ترامپ اعلام آمادگی کرده است. مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به خوبی می‌داند محصول این فرآیند، چیزی جز تضعیف ترامپ نیست.
ماجرا به این نقطه ختم نمی شود؛ نظرسنجی مشترک هیل -هریس ایکس نشان می دهد در حال حاضر  17 درصد از جمهوریخواهان، خواستار استیضاح و برکناری ترامپ از مسند قدرت هستند. این نظرسنجی، حدود دو ماه قبل در ماه اکتبر سال 2019 میلادی نیز صورت گرفته بود که در آن، 14 درصد از جمهوریخواهان از استیضاح ترامپ و خروج وی از قدرت حمایت می‌کردند. مقایسه این دو نظرسنجی نشان می‌دهد جمهوریخواهان بیشتری نسبت به ترامپ طی دو ماه اخیر رویگردان شده‌اند.
نباید فراموش کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، تقریبا 90 درصد جمهوریخواهان آرای خود را به سود ترامپ به گردش درآورند. با وجود این حمایت گسترده، ترامپ در برخی ایالات کلیدی مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین توانست پیروزی بسیار ملایمی را در برابر هیلاری کلینتون به‌دست بیاورد و با اختلاف آرایی اندک، وارد کاخ سفید شود.
نظرسنجی فعلی هیل -هریس ایکس نشان می‌دهد بخشی از جمهوری‌خواهان، در حال فاصله‌گیری از ترامپ و همراهانش در کاخ سفید هستند. به نظر می‌رسد این جمهوریخواهان، بیشتری وابسته به طیف سنتی حزب جمهوریخواه هستند.
 با این حال اگر جان بولتون علیه ترامپ  یا حتی رودی جولیانی وکیل وی رسماً وارد میدان شود، در آن صورت بخشی از نومحافظه کاران نیز حمایت خود را از ترامپ قطع می‌کنند. در این صورت، عدم محبوبیت رئیس جمهور آمریکا نزد جمهوریخواهان، به میزان 20 درصد یا بالاتر خواهد رسید. این به معنای شکست قطعی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آبان سال آینده (نوامبر سال 2020) خواهد بود. بنابراین، ترامپ نسبت به عواقب و تبعات شهادت رسمی بولتون در جلسه استیضاح علیه خود واقف است. با این حال به نظر می‌رسد جان بولتون، حتی اگر فرصت حضور در جلسه استیضاح را پیدا نکند و به واسطه استفاده ترامپ از حقوق و اختیارات ویژه ریاست جمهوری از این مسأله محروم شود، در ماه‌های منتهی به انتخابات و شاید در یک سخنرانی و کنفرانس خبری، اسناد خود را علیه رودی جولیانی، وکیل ویژه ترامپ منتشر کند.