نسخه Pdf

افسانه‌ای كوتاه برای نوجوانان

مروری بر كتاب «جستجوگران شمشیر عدالت»

افسانه‌ای كوتاه برای نوجوانان

نجمه نیلی‌پور روزنامه‌نگار

 روان‌شناسان و كارشناسان اجتماعی بر این باورند آن زمان كه انسان استعداد ساختن اسطوره را از دست می‌دهد، تماس او با نیروهای خلاق هستی‌اش قطع می‌شود. آنها درواقع اسطوره‌ها را در شكل دادن هویت و خودآگاهی ملت‌ها مؤثر می‌دانند. رستم و سهراب، مارهای ضحاك، هما، ققنوس، مردآزما و قصه‌های دیو و پری از جمله اساطیر و افسانه‌هایی هستند كه در بطن ادبیات كهن ما جا داشته اند و درطول اعصار مختلف داستان‌سرایی‌های مختلفی از آنان شده است. اما نیاز انسان به اسطوره سازی و نو كردن این اسطوره‌ها بحثی مفصل است كه نمی‌شود آن را نادیده گرفت. 
این‌كه ما از آن طرف آبی‌ها زمانی در اسطوره‌سازی قدرتر بوده‌ایم و اكنون عقب‌تر افتاده‌ایم مساله‌ای با اندكی نگرانی است اما این‌كه چطور می‌توانیم فرزندانمان را با اساطیر آشنا و علاقه‌مند كنیم مساله‌ای مهم‌تر از آن است كه باید مورد توجه قرار دهیم.
یكی از راه‌هایی كه به وسیله آن می‌توانیم فرزندانمان را رغبت دهیم تا در مورد اسطوره‌ها بدانند و بخوانند، آشنایی آنها با متون ساده‌تر همراه با قهرمانانی كوچك‌تر است. از جمله این كتاب‌ها، كتاب «جستجوگران شمشیر عدالت» است.
این كتاب در 168 صفحه داستانی را پرداخت می‌كند كه قهرمان آن، دو نوجوان از جنس آدمیزاد و یك نوجوان از جنس جنیان است. ماجرای این كتاب از پادشاه عادلی به نام «شیداسپِ دادگر» و شمشیر عدالتش شروع می‌شود. پادشاهی كه هم بر انسان‌ها و هم بر جینجات‌ها حكومت می‌كند. جینجات‌ها موجوداتی با قدرت جادویی دارای گوش‌های بزرگ و تیز، چشمانی درشت، بدنی خپل و دست و پایی كوتاهند كه پادشاهی به نام «جی جم» دارند.
 روایت داستان حول شمشیر عدالت شیداسپ دادگر می‌چرخد؛ شمشیری كه با قبضه‌ای تزئین شده از جواهرات سرخ و فیروزه‌ای و تیغه نقره‌ای بسیار برنده است. این شمشیر خاصیت تشخیص بی گناه از گناهكار را دارد. شیداسپ كه روزهای آخر عمرش را طی می‌كند در مراسمی انگشتر یشمی رنگ خود را به دست جی جم و انگشتر نگین سرخش را به دست پسرش آبادیس می‌كند و از هر دو می‌خواهد كنار هم با مهربانی، صلح و آرامش مثل همیشه به زندگیشان ادامه دهند.  آبادیس اما از این كار ناراحت می‌شود و پس از مرگ پدرش با حیله فراوان و به كمك نیرویی شیطانی، انگشتر جی جم را به دست می‌آورد. آرزوی آبادیس كه داشتن حیاتی جاودان است، دستاویز نیروی شیطانی شده و با فریب او شمشیر عدالت به چاهی انداخته و طلسم می‌شود و آبادیس را به نیروی اهریمنی تبدیل می‌كند. جریان داستان با روایتی جذاب و هیجانی به پیش می‌رود تا جایی كه پای قهرمانان نوجوان در فصل چهارم به داستان باز می‌شود. افریدو، آیریك و جی جی، سه قهرمان داستان هستند كه با زیركی، تلاش و حتی ترس فراوان بالاخره انگشتر جی جم را از آبادیس شیطانی پس گرفته و به كمك یكدیگر طلسم شمشیر عدالت را می‌شكنند. جریان داستان در 14 فصل به آرامی و هیجان لازم برای داستانی افسانه‌ای به پیش می‌رود و مخاطب نوجوان را به راحتی از پیشرفت داستان راضی نگه می‌دارد. 
داوود امیریان به همت گروه تربچه‌ها و جغله‌های انتشارات عهد مانا این كتاب را برای نوجوانان ده سال به بالا نوشته است. تصویرسازی كتاب هر چند سیاه و سفید است و تعداد كمی از صفحات كتاب را شامل شده، اما تا حد زیادی توانسته به ذهن مخاطب نوجوان خود در تصویرسازی كلمات و رویدادهای داستان كمك کند. مرگ عدالت، در سرزمین جینجات‌ها، اژدهاك، وقتی ماه كامل می‌شود، راز بزرگ سادیا و دو سلحشور و نصفی، برخی از عناوین فرعی این داستان بلند هستند. 
در جریان داستان، آبادیس اهریمن كه به اژدهاك تبدیل شده است برای آن‌كه حیاتی جاودان داشته باشد اول هر ماه باید دختر نوجوانی را برای سلامتش قربانی كنند. این قسمت از قصه كه تداعی داستان هزار و یكشب است با رسیدن به دختر وزیر اژدهاك برای قربانی شدن به اوج خود می‌رسد. افریدو و آیریك كه برادران ناتنی ساینا هستند با تمام توانشان مبارزه با اژدهاك را از دره‌ای عمیق آغاز كرده و با گذشتن از غار ارواح و سرزمین اسب‌های آذرخش به اوج هیجان می‌رسانند. جستجوگران شمشیر عدالت كتابی است سراسر افسانه با قدرت تخیل بالا كه حتما می‌تواند جزو گزینه‌های مناسب برای معرفی به نوجوانانی باشد كه به این‌گونه كتاب‌ها علاقه‌مندند. 
اما چند كلمه‌ای را با قهرمانان این داستان همراه شوید. «افریدو و آیریك تعجب كردند. اما بعد هر دو فهمیدند كه چه شده است. به آرامی سر برگرداندند. یك موجود وحشتناك و مخوف كه تركیبی از گرگ و كفتار و شیر و پلنگ و فیل بود پشت سرشان داشت برای سربازها چشم می‌دراند افریدو وآیریك از هم فاصله گرفتند. جی جی نعره گوش‌خراشی كشید و به سربازها حمله كرد. سربازها شمشیر بر زمین انداخته و با سرعت گریختند. جی‌جی نعره‌زنان تا مسافتی دور آنها را تعقیب كرد. ماهیگیران هم از سوی دیگر...» خواندن باقی ماجرا با خودتان.
ضمیمه قاب کوچک