پیشگیری به‌جای ترس

پیشگیری به‌جای ترس

شیوع بیماری ویروسی كرونا، ترس و اضطراب دوباره‌ای را در فاصله كوتاهی از همه‌گیری آنفلوآنزا در دل مردم ما و البته تمام مردم دنیا انداخته است. كرونا از خانواده ویروس‌های سرماخوردگی تا سندرم حاد تنفسی است كه شباهت زیادی به سارس دارد. كرونا از آن جهت از سارس و ابولا ترسناك‌تر به نظر می‌آید كه نه‌تنها به ساده‌ترین شكل ممكن از انسان به انسان منتقل می‌شود، بلكه علائم اولیه حاد و ترسناكی نیز ندارد و همین باعث گسترش شیوع آن در شهر‌های مختلف چین به عنوان كشور مبدا این بیماری شده است. متاسفانه سرفه‌های خشك، سردرد و تب‌خفیف و در موارد حادتر تنگی نفس از علائم اولیه این بیماری به حساب می‌آیند كه مشابه تمام انواع سرماخوردگی است. دقیقا همین مساله باعث دست كم گرفتن این بیماری و اپیدمی بسیار فعال آن شده است. با وجود آن‌كه آمار مبتلایان به این بیماری به‌ویژه در شهرهای چین در حال افزایش است و تاكنون درمانی نیز برای این بیماری یافت نشده است، اما ترس از ابتلا نیز چاره كار نخواهد بود و در كنار اقدامات ایمنی و حفاظت دولت و سازمان‌های وابسته به حوزه بهداشت و سلامت باید هر كدام از ما در فكر پیشگیری از ابتلا به این بیماری و تقویت سیستم ایمنی خود باشیم . گفت‌وگوی ما را با دكتر فریبا شیروانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بخوانید .

پونه شیرازی سلامت

كرونا، بیماری تنفسی شدیدی است از جنس كوروناویروس بوده و قرابتی در حد 80 درصد با سارس دارد. اقدامات جهانی جهت جلوگیری از انتشار این بیماری انجام شده، ولی متاسفانه مواردی از بیماری علاوه‌بر چین در تایلند، ژاپن، كره‌جنوبی، فیلیپین، سریلانكا، هند، امارات متحده عربی و آمریكا گزارش شده است. موارد مرگ و میر نیز با این بیماری گزارش شده است. بی‌شك لازم است تمام افراد از نظر احتمال ابتلا به این بیماری گوش به زنگ باشند .
 قربانیان كرونا 
با سابقه بیماری‌های حاد 
آمارها می‌گویند بیشتر قربانیان كرونا بالای ٤٠ سال سن و سابقه بیماری‌های حاد عفونی، ریوی و قلبی دارند. به گفته دكتر شیروانی، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و یا نقص ایمنی در خطر ابتلا به بیماری كرونا و عوارض ابتلا به آن هستند. سابقه داشتن این بیماری‌ها موید آن است كه مبتلایان سیستم ایمنی ضعیفی داشته‌اند و نتوانسته‌اند در مقابل این ویروس دوام بیاورند. انتقال این بیماری فرد به فرد بوده و از طریق انتشار سریع در هوا به‌ویژه با عطسه و سرفه ممكن است. در مورد احتمال انتقال آن از حیوان به انسان هم نظریه‌هایی مطرح بوده ولی هنوز منشا اصلی حیوانی آن شناسایی نشده است .
دانشمندان می‌گویند امكان ابتلا در محیط‌های باز كم است و در مقابل، خطر دچار شدن به این بیماری در محیط‌های بسته‌ای كه فرد بیمار و سالم در آن باشند بسیار بالاست. به همین دلیل، قرنطینه بیماران و پرهیز از قرار گرفتن جمعیت در محیط‌های بسته‌ای مانند وسایل حمل و نقل عمومی كمك زیادی به كنترل تعداد افراد مبتلا می‌كند .
نشانه‌های كرونا در مبتلایان
مبتلایان به كرونا دارای علائم تنفسی هستند كه از درگیری خفیف تنفسی تا اختلال شدید تنفسی به‌نام ARDS  متغیر است . دكتر شیروانی با بیان این مطلب می‌افزاید: در صورتی كه بیماری با عفونت حاد تنفسی به مراكز درمانی مراجعه كند و سیر بیماری‌اش آنقدر شدید باشد كه به درمان‌های معمول نیز پاسخ مناسب ندهد، احتمال عفونت با این ویروس مطرح است .
گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد كه این بیماری با علائم خفیفی چون سرفه و عطسه‌های مكرر همراه است و به‌تدریج با تبی كه در جه آن بالا می‌رود، ظهور بیشتری می‌یابد و در ادامه، استفراغ خونی و تنگی نفس نیز بروز پیدا می‌كند و با تضعیف سریع سیستم ایمنی، بیمار را از پا درمی‌آورد .
تشخیص قطعی كرونا
تایید تشخیص با گرفتن نمونه از حلق یا از لوله تراشه یا برونكوسكوپی ممكن است.
دكتر شیروانی در این باره توضیح می‌دهد: حتی در صورت منفی بودن آزمایش PCR  ( آزمایش تشخیص بیماری‌های عفونی) در بیماران، وجود بیماری رد نمی‌شود. از طرف دیگر احتمال همراه بودن عفونت با این ویروس و سایر ویروس‌های درگیركننده سیستم تنفسی نیز وجود دارد. عفونت با این ویروس، علامت كاملا مشخصه‌ای ندارد تا بتوان آن را با علائم بالینی تشخیص داد.
موارد مشكوك
براساس دستورالعمل كشوری تشخیص و درمان عفونت بیماری كرونا، موارد مشكوك به این بیماری شامل موارد زیر می‌شود: 
   فردمبتلابه بیماری شدید تنفسی تب‌دار (سندرمSARI)كه به دلیل تب، سرفه و ... نیاز به بستری در بیمارستان دارد و عامل بیماریزای دیگری برای توجیه علائم بیماری وی وجود ندارد. (به‌ویژه پزشكان باید درمورد تظاهرات غیرتنفسی و غیرمعمول بیماری در افراد با نقص ایمنی هوشیارباشند)
   فردی كه سابقه سفربه ووهان (Wuhan)، دراستان هوبای كشور چین را در عرض 14 روز قبل از شروع علائم بیماری داشته باشد .
  فردی كه از كاركنان بهداشتی درمانی (پزشك، پرستار، خدمه و سایر پرسنل درمانی) محلی باشد كه یك مورد بیمارتنفسی شدید در آن بستری بوده است، خدمت كرده یا تردد داشته است. (بدون توجه به ملیت یا سابقه مسافرت آن بیمار)
   فردی كه به‌رغم درمان‌های مناسب برای پنومونی، پاسخ بالینی نامناسب و به شكل غیرمعمول بوده و وضعیت بالینی‌اش حادتر و وخیم‌ترشود. (بدون توجه به سابقه سفروملیت بیمار)
   بیمار دارای علائم تنفسی كه در عرض 14 روز قبل ازشروع علائم بالینی یكی از انواع تماس‌های زیر را داشته باشد:
   تماس نزدیك با مورد قطعی و علامت‌دار بیماری
  كار در بیمارستان یا مركز درمانی در كشوری كه انتقال داخل بیمارستانی در آن كشور گزارش شده باشد.
  تماس مستقیم با مخازن حیوانی بیمار در صورتی كه وجود عفونت كورونا ویروسی جدید در حیوان قطعی شده باشد.
پیشگیری از كرونا
دكتر شیروانی در این باره می‌گوید: برای پیشگیری از ابتلای به این ویروس لازم است دست‌ها را مرتب با آب و صابون بشویید. همچنین از دست دادن و بوسیدن افراد دارای علائم سرماخوردگی خودداری كنید. هنگام عطسه و سرفه از دستمال استفاده كنید. 
از مواد غذایی بهداشتی و مطمئن استفاده كنید. مواد غذایی استفاده‌شده باید تازه و تمیز باشد و از خوردن غذاهای روباز خودداری كنید. در صورت ابتلا به بیماری حاد تنفسی به هر صورت لازم است با مراجعه به پزشك شدت بیماری تخمین زده شده و درمان مناسب انجام شود.