امیدوار به کنترل کرونا

امیدوار به کنترل کرونا


زهرا عبدی
متخصص بیماری‌های عفونی
كرونا ویروس‌ها همان‌هایی هستند كه سرماخوردگی و آنفلوآنزا را ایجاد می‌كنند و تقریبا همه مردم به تجربه دریافته‌اند كه این دو بیماری در سرمای هوا تشدید می‌شود و اوج فعالیت آنها در پاییز و زمستان است. ویروس كرونای جدید نیز چون از خانواده این ویروس‌هاست می‌شود گفت احتمالا تابع همین قاعده خواهد بود. این موضوع البته فعلا در حد حدس و گمان است و نمی‌شود با اطمینان كامل درباره آن اظهارنظر كرد، ولی می‌توان با درصدی از اطمینان امیدوار بود كه ویروس جدید نیز با گرم شدن هوا خاموش‌تر شود.
البته تجارب جهانی تا به حال نشان داده وقتی ویروس‌ها جهش ژنتیكی پیدا می‌كنند و در شكل و شمایل جدید ظاهر می‌شوند چندان تابع فصل نیستند همان‌گونه كه در سال 2019 آنفلوآنزا یكباره شایع شد كه از قضا مقارن با فصل گرم نیز بود.
پس می‌شود گفت وقتی ویروسی جدید شكل می‌گیرد این كه چه فصلی از سال است بر فعالیت آن اثر چندانی ندارد، زیرا درحالی ظاهر می‌شود كه هیچ كسی نسبت به آنها ایمن نیست. اما همین ویروس‌ها با گذشت زمان به این دلیل كه انسان‌ها نسبت به آنها مصونیت پیدا می‌كنند به ویروس‌های عادی تبدیل می‌شوند. طبق این قاعده ممكن است گرم‌شدن هوا بر كنترل ویروس كرونای جدید اثر داشته باشد و در عین حال ممكن است دمای هوا بر فعالیت آن بی تاثیر باشد، چون این ویروس فعلا جدید بوده و هنوز مصونیتی در انسان‌ها ایجاد نشده است.