ماجراجویی در سینما ادامه دارد

قسمت‌های جدید «ایندیانا جونز» و «جنگ ستارگان» ساخته می‌شود

ماجراجویی در سینما ادامه دارد

برای تماشاگران سینما، آینده و سرنوشت فیلم‌هایی چون «ایندیانا جونز» و «جنگ ستارگان» بسیار مهم است. هر دو فیلم در رده كارهای كلاسیك تاریخ سینما قرار می‌گیرند و استقبال بالای مردم از آنها، نامشان را در فهرست پرفروش‌ترین‌های كل تاریخ سینما قرار داده است. با وجود آن كه هر یك از این دو اكشن ماجراجویانه و سرگرم‌كننده داستان‌های زیادی را برای مخاطبانشان روی پرده سینما تعریف كرده‌اند، اما تماشاگران همچنان منتظر ماجراجویی‌ها و داستان‌های تازه و متفاوتی از آنها و شخصیت‌های اصلی‌شان هستند. به همین دلیل است كه تهیه‌كنندگان این دو مجموعه پرخرج و موفق سینما در تدارك تولید قسمت‌های جدیدی از آنها هستند و صحبت از اكران عمومی این قسمت‌های تازه می‌كنند. البته این دو فیلم، یك تفاوت عمده با یكدیگر دارند. اگر قسمت‌های جدید جنگ ستارگان براساس یك قانون نوشته نشده هر چند سال یك بار تولید و اكران عمومی می‌شوند، اما سرنوشت ایندیاناجونزها مدتی است كه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

اما حالا خبرهایی می‌رسد كه ظاهرا قرار است از این مجموعه اكشن و ماجراجویانه فانتزی، غبارزدایی شده و پنجمین قسمت آن بالاخره وارد مرحله تولید شود. كاتلین كندی، تهیه‌كننده اصلی این مجموعه كه از دهه 80 میلادی تا به امروز در كنار آن بوده است، در گفت‌و‌گوی تازه‌ای مژده تولید قسمت پنجم ایندیاناجونز را به دوستدارانش داد. به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، مدیر شركت فیلمسازی لوكاس فیلم با اظهارنظرش درباره آینده ایندیانا جونز و جنگ ستارگان، طرفداران این فیلم‌ها را خوشحال كرده است. كندی بدون اشاره به داستان پنجمین قسمت ایندیانا جونز، تاكید كرد این فیلم نسخه احیا شده داستان این مجموعه پربیننده نخواهد بود. به این ترتیب، ایندیانا جونز 5 دنباله‌ای بر داستان و ماجراجویی‌های چهار قسمت قبلی آن خواهد بود. به گفته كندی، هریسون فورد برای پنجمین بار لباس گاوچرانه پروفسور جونز را به تن كرده و كلاه او را به سرخواهد گذاشت. با این اظهارات، اهل فن مطمئن شدند قرار نیست بازیگر جوانی جای این هنرمند 77 ساله را بگیرد و او دوباره در قالب شخصیت كلاسیك و شمایل گونه  معروف خود ظاهر می‌شود.
كندی می‌گوید: «تمام وقت ما در چند سال اخیر، صرف مطالعه طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی بوده كه قرار است پنجمین قسمت فیلم را خلق كنند. نكته اصلی این است كه می‌خواهیم به كجا برویم و چكار كنیم. بعد از آن است كه می‌توان كلید فیلمبرداری را زد و به جایی رفت كه مورد علاقه و توجه تماشاگران باشد. هریسون فورد بیشتر از همه ما در انتظار تكمیل فیلمنامه است و ذوق و شوقش را برای بازی در نقش محبوب خودش پنهان نمی‌كند.»
فورد زبان باز کرد!
چند روز بعد از صحبت‌های كاتلین كندی، فورد هم زبان باز كرد و به مناسبت نمایش عمومی كار تازه‌اش «سپید دندان»، درباره ایندیانا جونز هم مفصل صحبت كرد. او تصدیق كرد استیون اسپیلبرگ دوباره پشت دوربین فیلمبرداری قرار خواهد گرفت. در همین حال، او زمانی هم برای شروع كار فیلمبرداری اعلام كرد. به گفته فورد، كلید فیلمبرداری تا دو ماه دیگر زده خواهد شد. به گفته بازیگر: «كلید فیلمبرداری زده می‌شود، زیرا مردم این فیلم و شخصیت اصلی آن را دوست دارند و مایل هستند جونز را در یكسری ماجراجویی تازه ببینند. خیلی خوشحالم كه یك بار دیگر به دنیای فانتزی ایندیاناجونز برمی‌گردم و تجدید دیداری با او و ماجراهایش دارم. همه ما مسوولیتی بزرگ در قبال این مجموعه فیلم داریم و باید تمام تلاشمان را به كار ببندیم كه اثری متفاوت و جذاب خلق كنیم.»
با توجه به این كه اسپیلبرگ تا ماه آوریل و می‌ از كار روی نسخه تازه «داستان وست ساید» فارغ می‌شود، می‌توان به اظهارات فورد اطمینان كرد و باور داشت كلید فیلمبرداری ایندیانا جونز 5 در همین ایام زده می‌شود. این در حالی است كه طی سال‌های قبل، نام كسانی جون جاناتان كاسدان و دیوید كوپ به عنوان كارگردان قسمت پنجم ایندیاناجونز شنیده می‌شد. از سال 2010 كه صحبت ساخت این قسمت مطرح شد، شایعات زیادی پیرامون آن شنیده شده است. نزدیكان به لوكاس فیلم می‌گویند این فیلم برای نمایش عمومی در جولای 2021 آماده می‌شود. اما تهیه‌كنندگان فیلم، هنوز هیچ یك از شایعات مربوط به زمان شروع فیلمبرداری و تاریخ اكران عمومی آن را تایید نكرده‌اند.
یادی از «جنگ ستارگان»
كندی درباره جنگ ستارگان هم صحبت كرده و چنین می‌گوید: «لوكاس فیلم برنامه‌ها و طرح‌های بسیار زیادی برای آینده این اكشن علمی ـ تخیلی دارد. اطلاعات رسمی زمانی داده خواهد شد كه فیلمنامه كار آماده شود. اما احتمال بسیار زیادی وجود دارد كه یكی از این جنگ ستارگان را یك خانم فیلمساز كارگردانی كند. حتی شاید تعداد بیشتری از آنها را به دست خانم‌های فیلمساز بدهیم. فعلا كسانی چون دبورا چو و برایس دالاس هاوارد،
گزینه‌های اول ما به حساب می‌آیند.»
سه‌گانه اول ایندیاناجونز هم اكنون به عنوان بخشی از میراث غنی دنیای سینما به حساب می‌آیند. منتقدان از این تریلوژی به عنوان بهترین فیلم‌های ژانر اكشن ماجراجویانه اسم می‌برند. این فیلم‌ها در سال‌های 1981، 1984 و 1989ساخته شدند و روی هم حدود یك میلیارد و 200 میلیون دلار فروش كردند. اما چهارمین قسمت فیلم در سال 2008 نتوانست منتقدان و طرفداران این مجموعه را راضی كند. با وجود فروش جهانی 787 میلیون دلاری فیلم (كه 317 میلیون دلار آن به سینماهای آمریكای شمالی اختصاص داشت)، منتقدان آن را در حد و اندازه‌های سه قسمت قبلی این اثر كلاسیك و كالت نمی‌دانند.