كرونا، روی تور پینگ‌پنگ و والیبال

ورود ورزشكاران ایران به قطر و عمان ممنوع شد

كرونا، روی تور پینگ‌پنگ و والیبال

كرونا این بار به تعطیلی پینگ‌پنگ و والیبال كشیده شد. این یك دستور قاطع است برای این‌كه ورزشكاران این دو رشته كه اتفاقا المپیكی هم هستند دچار مشكل نشوند. این اتفاق در حالی افتاده است كه بازی‌های بسكتبال همچنان برگزار می‌شود آن هم بدون حضور تماشاگران. اصلا مشخص نیست مسؤولان این فدراسیون به چه چیزهایی فكر می‌كنند و چرا به توصیه‌های ایمنی و بهداشتی كه مرتبا به آن اشاره می‌شود، توجهی نمی‌كنند؟
قطر ایرانی‌ها را راه نداد
كرونا بعد از فوتبال، این بار برای پینگ‌پنگ در رقابت‌های بین المللی دردسرساز شده است. آن هم با ممنوعیت حضور برادران عالمیان در تور جهانی قطر و مهرداد علیقارداشی، رئیس فدراسیون پینگ‌پنگ در اجلاس جهانی. تور جهانی پینگ‌پنگ دوحه از ۱۳ اسفند در قطر شروع می‌شود و قرار بود برادران عالمیان هم از ایران در آن شركت كنند، اما فدراسیون قطر اجازه حضور آنها را به خاطر شیوع كرونا در ایران نداد و با اعلام رسمی فدراسیون جهانی ایرانی‌ها به این مسابقات نمی‌روند. البته قطری‌ها به یك شرط اجازه می‌دادند نوشاد و نیما عالمیان در این رقابت‌ها شركت كنند، ۱۴ روز قرنطینه. كاری كه برای برادران عالمیان تقریبا غیر ممكن بود، چرا كه آنها چند روز پیش از اروپا به ایران برگشته‌اند. اما قطری‌ها بعد از ممنوعیت حضور پینگ‌پنگ بازان، با حضور مهرداد علیقارداشی، رئیس فدراسیون ایران در اجلاس جهانی هم مخالفت كردند.
مهرداد علیقارداشی، رئیس فدراسیون در این باره می‌گوید: «اگر بچه‌ها می‌خواستند قرنطینه شوند باید زودتر به دوحه می‌رفتند، كه در آن صورت آنها نمی‌توانستند در قرنطینه هم تمرین كنند و كار برایشان مشكل می‌شد. فدراسیون جهانی حتی برای حضور من برای اجلاس هم اغماض نكرد و من هم وقتی دیدم بچه‌ها نمی‌روند، اصرار نكردم و بلیت روز یكشنبه هفته آینده‌ام را كنسل كردم.» هرچند خانواده قارداشی از بابت ماندنش در تهران خوشحال هستند، اما او معتقد است كرونا ضرر روی دست فدراسیون گذاشته: «كرونا نه تنها مسابقه بچه‌ها را لغو كرد كه روی دست ما هم جریمه گذاشت.»
عمان هم راه قطر را رفت
برادران عالمیان كه قرار بود بعد از تور جهانی قطر در تور عمان هم شركت كنند، این مسابقه را هم از دست رفته می‌دانند. چرا كه عمانی‌ها هم گفته‌اند ایرانی‌ها اجازه حضور ندارند. غیبت آنها در دو تور جهانی افت رنكینگ جهانی را برای شان دارد که رئیس فدراسیون این قضیه را هم تایید می‌كند: «متاسفانه غیبت بچه‌ها در دو تور جهانی و نگرفتن امتیاز باعث افت رتبه آنها در رنكینگ جهانی می‌شود. اما كاری نمی‌شود كرد.» البته رقابت‌های جهانی پینگ‌پنگ به خاطر شیوع كرونا در ماه اسفند در كره‌جنوبی لغو شده است. تایلند هم فروردین ماه میزبان انتخابی المپیك است كه قارداشی امیدوار است به عادی شدن شرایط تا آن موقع.
والیبالی‌ها محكم و قاطع
فدراسیون والیبال با شیوع كرونا، برای حفظ سلامتی بازیكنان، كادر فنی و اجرایی همه مسابقاتش را تعطیل كرد. حتی لیگ برتر مردان را. كاری كه فدراسیون والیبال ایتالیا هم انجام داد، ولی بعد ترجیح داد مسابقات بدون تماشاگر ادامه پیدا كند. محمد‌رضا داورزنی، رئیس فدراسیون هم گفته: «به رغم اهمیت اجرای تقویم مسابقات داخلی، باید به نحوی عمل كنیم كه سلامتی مردم در خطر قرار نگیرد.»
علی فتاحی، سرپرست دبیری فدراسیون والیبال درباره دلیل تعطیلی لیگ برتر می‌گوید: «شرایط این روزهای كشور ما شرایط عادی نیست كه ما تصمیم گیرنده باشیم. اما در جلسه‌ای كه برگزار كردیم همه حاضران متفق‌القول بودند كه برگزاری لیگ مقدور نیست. بهروز عطایی، سرمربی تیم كاله نیز در این باره می‌گوید: «به هر حال ما شرایط انتخاب نداریم. نمی‌شد تصمیم غیر‌منطقی گرفت. به خاطر این‌كه بازیكنان هم با خانواده‌هایشان در تماس هستند و سلامت آنها هم تهدید می‌شود، تعطیلی لیگ بهترین تصمیم است. وگرنه كسی دوست نداشت بازی‌ها لغو شود.»
برگزاری مجدد لیگ، شاید وقتی دیگر
معلوم نیست تعطیلی لیگ چقدر طول بكشد. با این‌كه قرار بود لیگ برتر 10 فروردین سال آینده تمام شود تا قهرمان برای جام باشگاه‌های آسیا به كنفدراسیون معرفی شود، سرپرست دبیری فدراسیون هم نمی‌تواند چیزی را پیش‌بینی كند: «نمی‌توانیم پیش‌بینی كنیم یا تخمین بزنیم كه تعطیلی لیگ برتر والیبال چقدر طول می‌كشد. درست است كه لیگ 50 روز هم به خاطر منافع ملی قبل از انتخابی المپیك تعطیل شد، اما حالا شرایط اضطراری است و ما تصمیم نمی‌گیریم، بلكه شورای تامین، وزارت ورزش و بهداشت تصمیم‌گیرنده هستند. با این شرایط هنوز نمی‌توانیم بگوییم چقدر لیگ تعطیل می‌ماند. اما فكر می‌كنم با این شرایط لیگ والیبال به سمت كنسلی پیش برود.»