كرونای لعنتی را هم  ضربه فنی می‌كنیم

گفت‌و گوی جام‌جم با حسن رحیمی از فعالیت در سیل تا كرونا

كرونای لعنتی را هم ضربه فنی می‌كنیم

از زمان سیل در سیستان و بلوچستان تا امروز كه كرونا كشور را فرا گرفته است رسول خادم و دوستانش بی‌خیال همه چیز شده‌اند. بی خیال زندگی و هر آنچه كه خیلی‌ها به دنبالش هستند.او با شاگردان قدیمی خودش،با هر كسی كه دلش را صاف كرده تا بدون ادعا به مردم ایران خدمت كند راهی مناطق محروم می‌شوند،به مردم كمك می‌كنند و اصلا هم علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن این اتفاق ندارند.یكی از كسانی كه در ركاب خادم شمشیر می‌زند حسن رحیمی است. قهرمان جهان،آسیا و دارنده مدال برنز المپیك ریو. این تیم از سیل در سیستان و بلوچستان تا بیماری کرونا در سراسر ایران در میدان حاضر هستند . با رحیمی درباره فعالیتهایشان حرف زده‌ایم.

 انتشار عكس‌هایی از شما در گرمخانه‌های تهران.این در ادامه همان فعالیت‌های شما،رسول خادم و بقیه دوستان تان در سیستان و بلوچستان است؟
بله،اما خب حالا جبهه را تغییر داده ایم.فعلا شرایط خیلی سخت شده است . ما هم احساس كردیم گرمخانه‌های تهران به شدت نیازمند ماسك،صابون،دستكش و مواد ضدعفونی كننده هستند.بیمارانی اینجا حضور دارند كه بدن‌های شان ضعیف است،تازه از بند اعتیاد رها شده و به شدت مستعد این بیماری هستند.تعدادشان هم كم نیست و خدای ناكرده اگر یكی از آنها مبتلا شود بقیه را هم درگیر می‌كند.
 این هم پیشنهاد رسول خادم بود؟
ما خیلی وقت است كه با آقا رسول در این زمینه كار می‌كنیم آن هم با هماهنگی یك موسسه خیریه.به این گرمخانه‌ها آمدیم و جدا از ماسك و ...مواد غذایی مثل برنج و تن ماهی هم برای‌شان آوردیم.رسول خادم در راس است و این كار بزرگ را انجام می‌دهد.ضمن این‌كه موسسه خادمین امام علی(ع) هم كه یكی از موسسات معتبر است كه در این زمینه كمك بزرگی می‌كند.بچه‌های دیگر هم هستند،عباس طحان،احسان لشگری،كمیل قاسمی،امیر توكلیان،هادی حبیبی،مهدی برائتی و ....چند تا از مجریان تلویزیون،بازیگران و نوازنده‌ها هم هستند كه كمك می‌كنند.خدا خیرشان بدهد.
 حسن رحیمی دیگر بی خیال كشتی شده و فعالیت‌هایی اینچنینی انجام می‌دهد؟
كشتی كه دیگر نمی‌توانم بگیرم و اگر قرار باشد فعالیتی هم بكنم در زمینه مربیگری است.با این حال شرایط الان خیلی حاد است و فعلا هدف فقط باید كمك به مردم باشد.قهرمان‌های ما باید بیایند و این روزها را در كنار مردم سپری كنند.باید همه دست در دست هم بدهیم تا این كرونای لعنتی از بین برود.
 البته دست در دست هم ندهیم دیگر!
(با خنده) بله.منظورم همان اتحاد و همدلی است كه باید بین مردم وجود داشته باشد.
 این روزها خیلی‌ها بدون توجه به مسائلی كه مطرح می‌شود،نه بهداشت را رعایت می‌كنند و نه گوششان به این حرف‌ها بدهكار است.خیلی‌ها هم كه به سفر می‌روند و ...
گفتنی‌ها را خیلی‌ها گفته‌اند. اوضاع واقعا خوب نیست و مردم باید جدی بگیرند.از تیم ما کمیل (قاسمی) به گیلان رفته‌است. این استان اوضاع خوبی ندارد.سودجوها كمی وجدان به خرج بدهند و كارهایی نكنند كه دل مردم بشكند.متاسفانه مرام و معرفت اینجا دارد از بین می‌رود.مردم تنها مانده اند و متاسفانه خودشان هم رعایت نمی‌كنند.از آنها خواهش می‌كنم توصیه‌ها را جدی بگیرند و در خانه بمانند تا این ویروس ریشه كن شود.
 از بین قهرمان‌ها،چهره‌های مردمی و ....كسی را دعوت می‌كنی تا به كمك شما بیاید؟
این كار دلی است.من نمی‌توانم مثلا از یك نفر بخواهم بیاید و كمك كند و در معذوریت بماند.باید روحیه این كار را داشت.من وظیفه خودم را انجام می‌دهم.ما باید الگو سازی كنیم.جوان‌های ما باید یاد بگیرند كه وقتی به قله می‌رسند باز هم باید كنار مردم باشند.باید به هم كمك كنیم و این كمك كردن باید دیده شود.مهربانی‌ها باید دیده شود.
 پس چرا خود شما نه دوربینی می‌برید ونه این كارها را رسانه‌ای می‌كنید ؟
ما دوربین نمی‌بریم اما خب اگر كسی از ما بخواهد درباره اش حرف می‌زنیم.با همان دوربین تلفن‌های همراه خودمان عكس می‌گیریم و در فضای مجازی منتشر می‌كنیم تا مردم متوجه شوند.شاید با این طریق یك نفر خواست هزار تومان كمك كند.همین هزار تومان گوشه‌ای از كار را می‌گیرد.من متاسفم برای مسؤولانی كه نشسته اند و فقط به خودشان فكر می‌كنند.مسؤولانی كه فقط كارهایی كه به نفع خودشان باشد را انجام می‌دهند.این روزها خیلی‌ها محتاج یك ماسك و دستكش هستند.امیدی به مسؤولان نیست من از مردم می‌خواهم به همسایه‌های خودشان،به بچه محل‌های شان و به هر كسی كه می‌توانند كمك كنند.
 فارغ از همه این كارها حسین رحیمی انگار كلا بی خیال كشتی شده است.
برنامه خاصی ندارم.در باشگاه‌های محله خودمان فعالیت می‌كنم و به بچه‌ها هر آنچه كه در این چند سال یاد گرفته ام را آموزش می‌دهم.20 سال خاك كشتی را خورده ام و یواش یواش می‌خواهم وارد عرصه مربیگری شوم.
 اوضاع تیم ملی به نظرت چطور است؟
تیم ملی كه هیچ،اوضاع كشتی ما كلا خوب نیست.حال كشتی مان بد است و این را همه می‌دانند.
 نظرت درباره حسن یزدانی و علیرضا كریمی چیست؟به عقیده منتقدان آنها نباید برای چند میلیون پول در لیگ كشتی می‌گرفتند .
حرف شما و منتقدان درست است.رسول خادم هم همین را می‌گفت.او اگر لیگ را محدود كرده بود برای این بود كه بچه‌ها كمتر وزن كنند و كمتر مصدوم شوند.آقای دبیر شما چه هنری كردید؟مثال می‌زنم.الان مثلا به حسن یزدانی یا علیرضا كریمی در لیگ چقدر داده اند؟50 میلیون،100 میلیون؟خب همین را فدراسیون به این دو نفر می‌داد و می‌گفت شما فقط مراقب خودت باش.ما برای المپیك به شما نیاز داریم.مردم چشم امیدشان به مدال‌های شماست.این چیزها در ورزش ما اتفاق نمی‌افتد.
 حسن آقا حرفی مانده كه بزنید.
حالا حالا مانده تا خیلی‌ها بدانند كه رسول خادم برای این كشتی چه كارها كرده است.باید با فانوس دنبال آقا رسول بگردند.من نان را به نرخ روز نمی‌خورم و حرف‌هایی كه می‌زنم از ته دلم است.امیدوارم اتفاق‌های خوبی برای كشتی ما بیفتد و بچه‌هایی كه سال‌ها زحمت كشیده اند مزد زحمات شان را بگیرند.